Publicatiedatum: 13 november 1999

De Dienst Domeinen

Voor een dubbeltje op de eerste rang?

Diversen - Voor wie niet in de Bovag gelooft, liever niet de dealer heeft en Beun de Haas te duur vindt is er een alternatief: de Dienst Domeinen. De dienst Domeinen is een onderdeel van het ministerie van financiƫn. Hier worden in beslag genomen auto's en afgedankte politie- en legervoertuigen bij opbod verkocht. Voor een dubbeltje op de eerste rang?

Tijdens zogenaamde kijkdagen kunnen handelaren en particulieren de aangeboden voertuigen bezichtigen. Geïnteresseerden kunnen voor fl. 2,50 een catalogus kopen met daarin een inschrijfformulier. In het steriel aandoende nieuwbouwpand van de Dienst Domeinen te Bleiswijk melden zich enkele tientallen kopers. De aangeboden auto's varieren van in beslag genomen sportwagens tot autowrakken die nog net op hun eigen wielen blijven staan. De in goede staat verkerende sportwagens zijn in beslag genomen van een criminele organisatie of zijn door de rechter verbeurd verklaard na bijvoorbeeld een overtreding van de maximumsnelheid met meer dan 50 km/u.

Als wij ons inschrijven staat een Aziatisch ogende heer juist te pleiten om zijn auto terug te krijgen. De dienstdoende ambtenaar achter het loket lijkt dergelijke smeekbeden vaker aan te horen, want hij heeft op ieder argument van de man een gepast antwoord klaar. De catalogus die wij ontvangen vermeldt alle aangeboden auto's met bouwjaar en typeaanduiding. Daar moet de bieder het maar mee doen. De auto's zijn afgesloten en worden niet geopend. Van een "proefrit" heeft men nog nooit gehoord bij de Domeinen. De koper moet aan de buitenkant maar zien of en hoe de motor zal lopen. Voor de grap bieden wij blindelings fl. 500,- op een Audi 100 uit 1986.

Envelope met inhoud

Een week later ploft een enveloppe van de dienst Domeinen op de mat. "Attent dat iedereen te zien krijgt wat de kavels uiteindelijk hebben opgeleverd", denken we nog. Het blijkt echter dat ons bod op de Audi het hoogste was. Of we de auto zo snel mogelijk willen ophalen. Cash betalen graag.

Aangekomen in Bleiswijk is al snel duidelijk waarom niemand meer voor de Audi heeft geboden. En waarom ook wij niet zo veel zouden hebben geboden als we de auto bekeken zouden hebben. De auto zit vol krassen en rondingen die Audi nooit zo had bedoeld. Het glas van het rechter knipperlicht is beschadigd, het linker ontbreekt. De linker koplamp zit alleen aan de stroomdraden vast. Samen met een lege achterband staat onze auto er zielig bij.

Het nabije postkantoor schrijft de auto in luttele minuten op onze naam waarna de ambtenaar van de Domeinen ons de sleutels en een kentekenbewijs overhandigt. Waarschijnlijk gaat hij met zijn collega's taart eten, want de auto blijkt al bijna een jaar op het terrein te hebben gestaan zonder dat zelfs de meeste louche handelaar de minimum prijs wilde betalen.

Hoopvol lopen we naar de auto. Een gehavend uiterlijk betekent niet noodzakelijkerwijs een gehavend innerlijk. De sleutels passen in het slot, maar het portier wil niet openen. De Audi heeft een fikse schade aan het front waardoor de auto zo vervormd is dat het bestuurdersportier alleen met veel kracht te openen is. Een muffe lucht komt ons tegemoet. De voorstoelen verkeren in redelijke staat, maar de achterbank heeft een aantal dubieuze vlekken. Voor een auto die 135.000 KM heeft gereden verkeren stuurwiel, matten en pedalen in zeer slechte staat. Bedoelde men misschien 1.135.000? Als ik instap blijken de schokbrekers even stabiel als een kangoeroe in de paringstijd. Soms is de eerste indruk wel degelijk de juiste!

Klaar voor de start

Een jaar stilstaan op een parkeerplaats overleeft geen enkele accu. Dankzij een vooruitziende blik van mijn collega hebben we een reserve-accu meegebracht. De startmotor probeert de vijf cilinders met veel enthousiasme tot leven te wekken, maar de motor slaat niet aan. Misschien heeft dat iets te maken met het feit dat de benzinemeter het absolute nulpunt heeft bereikt? Op de achterbank staat een jerrycan benzine. Een onverwachte service van de Domeinen. Maar helaas. Ook mét benzine geeft de motor niet thuis.

„Wie niet is gezegend met een verregaande kennis van autotechniek heeft even veel kans op succes als in een casino“

Voor verbranding is ontsteking, brandstof en zuurstof nodig. Zuurstof is er voldoende en de voorraad brandstof is aangevuld zodat de ontsteking de boosdoener moet zijn. We draaien een bougie los en mijn collega vraagt mij nogmaals de motor te starten. Ineens vliegt hij van schrik bijna door de openstaande motorkap. Met de bougies zit het blijkbaar wel goed! Speurwerk leert dat het de benzinepomp is die niet meewerkt, waardoor we de auto moeten laten staan. De beloofde 140 paardenkrachten blijven nog een nacht op stal.

Vluchtauto

Wanneer we de achterklep openen om het gereedschap op te bergen, blijkt de Audi een schatkist op wielen. Achterin vinden we een Pioneer huiskamer cd-speler, een uitgebreide gereedschapset, startkabels, een doppenset, een voetbal en een luxe fotokoffer. Maar er is meer vreemds aan deze auto. De gehele kofferruimte is met weinig subtiele balken verstevigd. Dergelijke balken vinden we later ook onder de voorstoelen. Is dit soms een vluchtauto van een stel bankrovers geweest? Of een stuntauto voor een film?

In de auto treffen we meer aanwijzingen aan in de vorm van een Philips radio/cassette speler met RDS inclusief bijbehorend afneembaar front, een trechter en een schakelkastje voor SCART video. De herkomst van de auto blijft een raadsel, maar alles wijst erop dat de vorige eigenaar snode plannen had met de Audi.

Conclusie

Het defect aan onze auto was waarschijnlijk een goed verborgen startblokkering waarvan wij wel de sleutels kregen, maar geen instructies over het uitschakelen ervan. Gezien de algehele staat van de auto is deze op ons verzoek van het terrein verwijderd door de locale sloper. Een kromgereden schadeauto met compleet vergane schokbrekers hoort niet meer thuis op de Nederlandse wegen.

Het kopen van dergelijke twijfelachtige auto's bij de Domeinen is alleen weggelegd voor hobbyisten met twee rechter handen en nobele bedoelingen. Wie niet is gezegend met een verregaande kennis van autotechniek heeft even veel kans op succes als in een casino. Een auto kopen bij de Domeinen is in de meeste gevallen een pure gok.

Het speculeren over de herkomst van de auto is leuk. Het doet denken aan Schiphol waar gelukzoekers zoekgeraakte en niet geclaimde ongeopende koffers kunnen kopen. De fl. 500,- die wij voor de Audi neertelden was weliswaar onbedoeld, maar met de spullen die we in de auto vonden samen met de restwaarde voor de sloper hebben we uiteindelijk quitte gespeeld. De enige goede auto's die wij op het terrein van de Domeinen aantroffen waren die van het personeel (Ivo Kroone).