25 juli 2016

Total oliefabriek

Een gesmeerd verhaal

Diversen | Kia adviseert Total. En daarmee is het niet de enige autofabrikant die motorolie van een specifiek merk voorschrijft. Maar waarom? Bestaat er daadwerkelijk verschil tussen verschillende merken olie of is het alleen marketingpraat? Om het antwoord op die vraag te vinden bezocht Autozine de fabriek van Total in het Belgische Ertvelde.
 

Klaar voor een gesmeerd verhaal? Want dat is de belangrijkste functie van motorolie: smeren. Dankzij motorolie kunnen bewegende delen in de motor van een auto soepel lopen, zonder slijtage. Daarnaast zorgt motorolie voor koeling en wordt het gebruikt om vuil aan zich te binden (dat dan later bij het verversen van de olie wordt afgevoerd).

Iedere motorolie van ieder merk en iedere kwaliteit vervult deze taken. Toch zijn er vele soorten motorolie van vele merken te koop. Een belangrijk verschil is de "viscositeit", ofwel de dikte van de olie. Dikkere olie beschermt beter, maar is moeilijker in beweging te krijgen waardoor de motor meer brandstof zal verbruiken.

Hoe dik of dun motorolie bij welke temperatuur is, wordt weergegeven met een code op de verpakking. Denk aan aanduidingen zoals "10w40" of "5w30". Het eerste getal geeft de viscositeit bij lage temperaturen weer, het tweede de dikte bij hoge temperaturen. De juiste olie is afhankelijk van het type motor (veel of weinig koeling vereist), het gebruik en niet te vergeten het klimaat van het land waar de auto wordt gebruikt. Kies de verkeerde olie en de motor loopt te zwaar of loopt vroegtijdige slijtage op.

Additieven

Nog steeds voldoet alle motorolie van alle merken aan deze eisen. Het verschil tussen merken zit in de "additieven" en dat is de reden voor het bezoek aan de Total-fabriek in Ertvelde. Hier worden op basis van olie en diverse toevoegingen ("additieven") gespecialiseerde producten gemaakt. Gemiddeld bestaat motorolie voor 70 tot 95% uit "basisolie", de rest bestaat uit additieven.

Dankzij toevoegingen kan een motorolie namelijk beter reinigen, roest tegengaan, schuim tegengaan en nog veel meer. En dit is waar motorolie van het ene merk daadwerkelijk verschilt van het andere merk. Niet alleen de werking van de additieven verschilt, maar ook de levensduur. Zo kan een goedkope motorolie aanvankelijk even goed reinigen als een dure, maar kan de goedkope olie veel eerder zijn verzadigd waardoor de werking vermindert.

Blending

De fabriek in Ertvelde is geen olieraffinaderij. In een raffinaderij worden uit ruwe aardolie verschillende producten gewonnen, van benzine tot bitumen. Bij Total in Ertvelde beperkt men zich tot "blending", ofwel het mengen van basisolie en additieven. Zo'n twintig soorten basisolie worden aangevoerd per zeeschip, 5.000 ton per keer. Nog veel meer verschillende additieven worden per vrachtwagen aangeleverd vanuit België, Frankrijk en Italië.

Hiermee produceert de fabriek in Ertvelde meer dan 300 verschillende soorten olie, variërend van motorolie tot olie voor de voedingsindustrie. Gemiddeld mengt de fabriek met zijn 180 medewerkers zo'n 180.000 ton olie per jaar.

Die enorme variatie is het resultaat van continue verbetering. Doordat autofabrikanten samenwerken, kunnen motoren en motorolie steeds beter op elkaar worden afgestemd. Zo werkt Kia samen met Total en daarom maakt Total niet noodzakelijkerwijs de beste olie, maar wel de beste olie voor Kia.

In de basis blijft de werking van motorolie dezelfde, maar per merk ligt meer of minder nadruk op smering, reiniging, gedrag bij hoge temperaturen en niet te vergeten de levensduur. Bij moderne motoren is de viscositeit van groot belang omdat daarmee het verbruik kan worden verlaagd, zonder de levensduur te verminderen. Tegelijkertijd blijft olie voor oudere auto's onverminderd leverbaar en wordt ook rekening gehouden met nieuwe ontwikkelingen zoals bio-brandstof.

Afhankelijk van de vraag, wordt in Ertvelde per product de slimste combinatie van opslagtanks en mengtanks gezocht. Waar nodig worden tanks en leidingen eerst gereinigd. Omdat het hele proces vanuit een centrale controlekamer wordt aangestuurd, is het op de daadwerkelijke productievloer angstig stil. In relatieve rust worden de olie en additieven bij temperaturen tussen 55 en 65 graden (afhankelijk van het product) gemengd.

Van ieder product wordt steekproefsgewijs een deel in het eigen laboratorium getest. Als de kwaliteit aan de normen voldoet, wordt het product verpakt in flacons, vaten of containers. In Ertvelde heeft Total een eigen pakhuis met ruimte voor 4.500 pallets, verdeeld over 10 verdiepingen. Imposante, robotgestuurde heftrucks halen en brengen bestellingen, die worden geleverd in Europa, Azië en Rusland. Voor ieder continent de juiste olie voor het juiste klimaat en de juiste auto.

Conclusie

Bestaat er verschil tussen motorolie van het ene en het andere merk? Na een bezoek aan de fabriek van Total is het antwoord een ondubbelzinnig: ja. In de basis is de werking van smeerolie van alle merken gelijk.

Het verschil zit in de toevoegingen. Middels "additieven" kan een olie meer of minder smeren, reinigen, druk weerstaan, afdichten en meer. Moderne motoren zijn afgestemd op een specifiek merk en type olie en presteren dan optimaal.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!