20 februari 2016
Mitsubishi Space Star

Mitsubishi Space Star

Zijn naam waardig

Rij-impressie | In 2013 bracht Mitsubishi de Space Star op de markt. Door de Space Star net even ruimer en luxueuzer te maken dan andere kleine auto's, wist Mitsubishi zich goed te onderscheiden van de massa. Maar... in het segment van de kleine auto's is de concurrentie enorm. Daarom is de Space Star vernieuwd voor modeljaar 2016. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.
 

Een belangrijk kritiekpunt uit de eerste test met de Mitsubishi Space Star betrof het uiterlijk. Het was alsof het uiterlijk meer was bepaald door de windtunnel dan door een creatieve geest. Die kritiek heeft Mitsubishi zich aangetrokken, want de Space Star ziet er na de facelift van 2016 een stuk beter uit!

De wijziging betreft niet alleen details, het hele front is opnieuw getekend. Zelfs de motorkap, nu met scherpe vouwen, is geheel nieuw. Ook van achteren ziet de Space Star er een stuk beter uit dan voorheen met een meer prominente achterspoiler en LED achterlichten. Dat laatste staat niet alleen mooi, maar bespaart ook nog eens energie.

Mitsubishi Space Star

Ruimte

Zelfs wanneer rekening wordt gehouden met nieuwkomers zoals de Opel Karl (2015), het duo Renault Twingo en Smart ForFour (2014) en het trio Peugeot 108, Toyota Aygo en Citroën C1 (2014), dan blijft de inmiddels drie jaar oude Space Star een royale maat groter. Dat vertaalt zich direct in meer binnenruimte. Zelfs met twee volwassenen voorin, biedt de Space Star nog steeds bruikbare ruimte achterin. En met 235 liter blijft ook de bagageruimte de grootste in zijn soort.

Toen de Space Star werd geïntroduceerd, gaf de auto bovendien een meer volwassen gevoel dan de concurrenten. Helaas is dat, ondanks de facelift, niet langer het geval. Dankzij accenten in zwarte pianolak, omlijstingen met chroom en tweekleurige bekleding op de stoelen ziet het interieur er onmiskenbaar beter uit dan voorheen. Dankzij al deze verbeteringen scoort de Space Star nog altijd een ruime voldoende, maar de jongere lichting doet het nog beter.

Mitsubishi Space Star

Gezien de prijs is de uitrusting prima verzorgd. Daarbij is op een enkel punt merkbaar bezuinigd. Zo is de USB-aansluiting slechts een los kabeltje in het dashboardkastje en is de "keyless entry" slechts een rubber knopje op het bestuurdersportier. Het geluid van de standaard radio is wollig, alsof de luidsprekers achter een gordijn zijn gemonteerd. Dit zijn echter geen zaken om de auto voor te laten staan. Een goedmakertje: vanaf modeljaar 2016 ondersteunt de Space Star, afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau, Android Auto en Apple CarPlay.

Weggedrag

De Space Star is niet alleen een maatje groter dan gebruikelijk. De auto heeft ook een iets hogere zit en daarmee een iets makkelijkere instap. De keerzijde daarvan is dat de bestuurder gevoelsmatig meer "op" dan "in" de auto zit.

Mitsubishi Space Star

Misschien wel het belangrijkste kritiekpunt uit de eerste test van de Space Star was het matige weggedrag. Ook hier heeft Mitsubishi naar de klant en/of de pers geluisterd, want de afstelling van de dempers en de stuurbekrachtiging is aangepast. Hiermee is de stabiliteit van de auto verbeterd, want in een snelle bocht breekt de Space Star minder gemakkelijk uit.

Mitsubishi Space Star

Het gevoel tussen het mechaniek en de bestuurder blijft echter matig, waardoor de bestuurder nooit precies weet waartoe de auto in staat is. Vooral bij sneeuw of zware regenval geeft dit onzekerheid. In de stad voelt de Space Star juist wendbaarder.

Prestaties en verbruik

De Space Star is leverbaar met een 1.0 liter en een 1.2 liter motor. Beide tellen slechts drie cilinders, want dat houdt de aanschafprijs en het verbruik beperkt. Tijdens de eerste kennismaking in 2013 werd gereden met de 1.2 liter motor en daarmee was het lastig om het beloofde verbruik van 1 op 24.4 te halen.

Mitsubishi Space Star

Dit keer is gereden met de 1.0 liter variant en daarmee is het veel makkelijker om zuinig te rijden. Ondanks koud weer en een nauwelijks ingereden motor (de auto had 118 km op de teller staan bij aanvang van de testrit) werd gemakkelijk 1 op 21.3 gehaald!

Uiteraard is de 1.0 liter motor met zijn 71 pk / 88 Nm geen strepentrekker, maar zowel in de stad als op de buitenweg voelt de auto nooit traag. Dat is te danken aan het feit dat al bij een laag toerental voldoende vermogen beschikbaar is. Daarbij zijn de versnellingsbakverhoudingen perfect gekozen, waardoor de motor nooit in een "gat" valt na het schakelen.

Dankzij verbeterde geluidsisolatie zijn geluiden van de banden en rijwind minder duidelijk hoorbaar. Geluiden van het mechaniek en de motor zijn nog altijd goed hoorbaar, maar storende geluiden zoals de "driecilinder roffel" zijn perfect onderdrukt. Het start/stop systeem vervult zijn taak zelfs zo subtiel dat nauwelijks merkbaar is dat het werkt!

Mitsubishi Space Star

Conclusie

De concurrentie in het A-segment is enorm en daarom heeft Mitsubishi de Space Star vernieuwd. Voor modeljaar 2016 is het uiterlijk aangescherpt en is de uitrusting rijker geworden (Apple CarPlay / Android Auto). Bovendien zijn de belangrijkste minpunten van voorheen aangepakt.

Op één punt is de Space Star, ondanks alle verbeteringen, toch voorbijgestreefd door de concurrentie. Als het gaat om de uitrusting en de bouwkwaliteit is de Space Star niet langer de meest volwassen auto in zijn segment. Wat is gebleven is de royale maatvoering, waardoor deze Mitsubishi zijn naam "Space Star" nog altijd eer aan doet.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Voordelig in aanschaf en gebruik
  • Geslaagde vormgeving na facelift
min
  • Matige wegligging
  • Wollig geluid audiosysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!