Seat Mii
Wie van de Mii?
Een goede auto maken is niet moeilijk. Een goede auto tegen een lage prijs maken is een hele uitdaging. Om te beginnen zijn de ontwikkelingskosten van een nieuw model torenhoog. Juist een kleine auto moet voordelig zijn en dat maakt het lastiger de kosten terug te verdienen.
Seat vond de oplossing in samenwerking. De Seat Mii is samen met Skoda en moederbedrijf Volkswagen ontwikkeld. Op basis van een gemeenschappelijk ontwerp bouwt ieder van de drie merken een eigen auto. Om de kosten laag te houden zijn de verschillen tussen de Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up! gering. Immers, te grote aanpassingen zouden de auto onnodig duur maken.
In vergelijking met de beide stalgenoten heeft de Seat Mii een wat scherpere blik die meer zelfvertrouwen uitstraalt. Ook deze kleinste Seat wordt gekenmerkt door de rechte, strakke lijnen van het "arrow design" (alhoewel dat door de zwarte kleur van de demo nauwelijks zichtbaar is). De velgen van het type "Ania" zorgen bovendien voor een sportief tintje.
Interieur
Aan de binnenzijde is het verschil met de Skoda en de Volkswagen nog kleiner. Ook het Seat-dashboard wordt gedomineerd door een paneel in de kleur van de lak (zilvergrijs in het geval van een zwarte auto, om het geheel niet te somber te maken). De bouwkwaliteit is die van een Volkswagen; de gebruikte materialen voelen degelijk aan en alles is stevig in elkaar geschroefd.
Gezien de buitenmaten is de ruimte voorin prima. De ruimte op de achterbank is gering, maar dat geldt voor de meeste auto's in dit segment. De bagageruimte is gemiddeld groot, maar kent wel een enorme tildrempel. Ronduit onhandig is het feit dat de hoedenplank niet meescharniert met de achterklep. Wie vergeet de hoedenplank naar beneden te doen, ziet niets meer in de binnenspiegel.
Seat voorziet de Mii van een eigen stuurwiel, een andere opdruk op de versnellingshendel en een ander paneeltje achter de belangrijkste knoppen. Heel belangrijk: bij de Volkswagen Up! loopt de lijn onder de achterruiten op. Dat staat leuk, maar maakt het voor kleine kinderen lastiger om naar buiten te kijken. De Mii is kindvriendelijker dankzij de rechte lijn onder de achterste zijruiten.
Het interieur staat bol van de vindingen om de prijs te drukken zonder de bruikbaarheid of de veiligheid te verlagen. Zo hebben de stoelen geïntegreerde hoofdsteunen, dat is eenvoudiger te produceren en het bespaart onderdelen.
Veiligheid
Op het punt van veiligheid verslaat het trio Volkswagen, Skoda en Seat de concurrentie ruimschoots. De auto is niet alleen voorzien van alle gangbare passieve veiligheidsvoorzieningen (is: een ongeluk zo goed mogelijk doorstaan), maar kent ook een bijzondere actieve voorziening.
Met "City Emergency Braking" remt de Mii geheel zelfstandig voor objecten (bij snelheden tot maximaal 30 km/u). Hiermee worden kop-staart botsingen effectief voorkomen en zeker in de stad is dat een waardevolle voorziening.
Audio en navigatie
Optioneel kan de Mii worden voorzien van een half geïntegreerd navigatiesysteem. Specialist "Navigon" levert een op maat gemaakt, draagbaar navigatiesysteem voor de Mii. Seat voorziet in een armpje op het dashboard, waar het toestel van Navigon in kan worden geklikt.
Deze combinatie biedt veel meer dan alleen een handige houder. Via de elektronica in de houder, communiceren de auto en het navigatiesysteem met elkaar. Zo klinken de instructies van het navigatiesysteem uit de luidsprekers van de auto.
Middels een Micro SD-kaart kunnen ook mp3-bestanden worden afgespeeld via het audiosysteem van de Mii. Omgekeerd kan de auto het beeldscherm benutten om een zeer uitgebreide boordcomputer te tonen. Kortom: het "Seat Portable System" biedt veel meerwaarde voor een bescheiden prijs (let op: niet achteraf in te bouwen).
Weggedrag
Ondanks het jonge, sportieve imago van Seat rijdt de Mii niet anders dan de Skoda Citigo of Volkswagen Up! Dat is absoluut geen kritiekpunt, want de Mii stuurt heerlijk, ook naar Seat-normen. Op de snelweg valt de Mii op door een goede "rechtuit stabiliteit". Dat wil zeggen dat de auto weinig stuurcorrecties nodig heeft om rechtuit te blijven rijden en dat maakt het afleggen van lange afstanden makkelijker.
In de stad is de Mii wendbaar en overzichtelijk. De besturing geeft voldoende "feedback" en daarom is de Mii zelfs een tikkeltje uitdagend. Al snel merkt de bestuurder dat de auto ook bij hoge snelheden geen krimp geeft en dat vraagt bijna om een baldadige rijstijl. Alhoewel de Mii in absolute zin geen snelle auto is, is de Mii menigeen te vlug af in de stad dankzij de enorme wendbaarheid.
Prestaties en verbruik
De Seat Mii is leverbaar met een motor die, afhankelijk van de gekozen uitvoering, 60 of 75 pk levert. Het verschil tussen beide uitvoeringen is in de praktijk gering. Beide varianten zijn levendig, maar de 75 pk versie bijt op hoge snelheid beter door. Vooral tijdens tussenacceleraties op de buitenweg is dat prettig.
Bij een auto als deze is het verbruik veel belangrijker dan de prestaties. Om het verbruik te verlagen voorziet Seat in een boordcomputer, een schakelindicator en een stop/start-systeem. Deze laatste doet zijn werk al na een minuut en is daarmee effectiever dan soortgelijke systemen van andere merken die pas na vijf minuten (als de motor warm is) actief worden. Immers: de meeste ritten beginnen in de stad.
Volgens Seat legt de 75 pk sterke Mii gemiddeld 23,8 kilometer op een liter benzine af. Met enige goede wil is dat verbruik daadwerkelijk te realiseren. Door stelselmatig niet harder dan 100 km/u te rijden en vooral lange afstanden af te leggen, was de testauto nog iets zuiniger dan de fabrieksopgave. Zelfs tijdens haastige ritten bij nacht en ontij (lees: storm tegen) liep het verbruik nooit verder op dan 1 op 20.
Conclusie
Wie op zoek is naar een kleine, voordelige auto heeft een enorme keuze. Dankzij een slim ontwerp en samenwerking met Skoda en Volkswagen, voegt Seat daar een verleidelijke aanbieding aan toe. Het slimme ontwerp zorgt er namelijk voor dat de Mii compact en toch ruim is. Al even slimme techniek maakt de auto veilig (de Mii kan zelfs automatisch remmen voor obstakels) en luxueus (het semi-geïntegreerde navigatiesysteem biedt veel extra mogelijkheden tegen een scherpe prijs).
Toch is de samenwerking met Skoda en Volkswagen tegelijkertijd het sterkste en het zwakste punt van de Seat Mii. Skoda en Volkswagen bieden namelijk vrijwel dezelfde auto aan met dezelfde rijeigenschappen, dezelfde prestaties en hetzelfde verbruik. Seat zet daar een unieke troef tegenover: de Mii is de goedkoopste van de drie.
- Prima weggedrag
- Voordelig in aanschaf en gebruik
- Rechter zijruit niet links te bedienen
- Hoedenplank blokkeert zicht in binnenspiegel na openen achterklep