26 juli 2015
Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC

Hoogstaand

Autotest | Er zijn vele redenen om te kiezen voor een SUV. Dankzij de extra ruimte biedt een SUV meer praktische mogelijkheden dan een gewone personenauto. De hoogte zorgt voor extra comfort op lange afstanden. En dan is er natuurlijk de mogelijkheid om de gebaande paden te verlaten. Voor wie ook nog eens een hoogwaardige SUV zoekt, is er nu de Mercedes-Benz GLC.
 

Verwarring alom! Tegelijkertijd geeft Mercedes-Benz nieuwe namen aan bestaande auto's, maar worden ook geheel nieuwe modellen geïntroduceerd. De GLC is beide: een geheel nieuwe auto met een nieuwe naam. Bovendien heeft de GLC een heel ander uiterlijk dan zijn voorganger, waardoor de verwarring compleet is.

De Mercedes-Benz GLC is de opvolger van de GLK. Dat was een compacte SUV met hoekige vormen, waarmee Mercedes-Benz hintte naar een legendarisch legervoertuig van eigen fabricaat. De GLK zag er daarom veel stoerder uit dan alle concurrenten, maar was zo opzichtig dat het voor veel kopers te ver ging.

Mercedes-Benz GLC

Ruimte

De GLC wordt daarom gekenmerkt door zachte, harmonieuze lijnen. In vergelijking met de GLK zijn de lengte en de breedte toegenomen. Dat komt zowel de ruimte achterin als de bagageruimte ten goede. Toch is de ruimte op de achterbank slechts gemiddeld voor een auto van deze omvang. Volwassenen zitten er prima, maar de GLC biedt geen overvloed aan ruimte.

Wat de GLC onderscheidt van andere SUVs van deze omvang, is de hoogwaardige bouwkwaliteit. De gebruikte materialen zijn duidelijk beter dan gemiddeld en dat geeft vanaf de eerste kennismaking het bevoorrechte gevoel een luxe auto te mogen rijden. Daarbij biedt de GLC vrijwel alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die Mercedes-Benz in huis heeft.

Mercedes-Benz GLC

Zaken als radar-gestuurde cruise-control, dodehoek-detectie, adaptive brake (automatisch remmen voor obstakels) zijn daarbij slechts het begin. De GLC gaat nog een stap verder en kan actief auto's volgen, ook door de bocht!

Heel prettig is ook het head-up display, waarbij essentiële informatie voor de bestuurder tegen de voorruit wordt geprojecteerd. Dit lijkt daarom in het landschap te zweven, precies in het blikveld van de bestuurder.

De GLC is optioneel te voorzien van een hoogwaardig audiosysteem van het merk "Burmester". Helaas is dit van een mindere kwaliteit (en is de akoestiek minder!) dan bij andere modellen van Mercedes-Benz, maar daar is de prijs dan ook naar.

Mercedes-Benz GLC

Motoren

Vooralsnog is de GLC leverbaar met drie motoren: twee dieselmotoren (220d, 250d) en een benzinemotor (250). Alle motoren zijn gekoppeld aan een negentraps automaat. In alle gevallen schakelt deze geheel onmerkbaar en dat is precies zoals het hoort.

De lichtste dieselmotor in het programma levert 170 pk / 400 Nm en dat is ruimschoots voldoende voor dagelijks gebruik. De "220d" komt nooit vermogen tekort, kan vlot invoegen op drukke wegen en kan razendsnel passeren op provinciale wegen. Het door Mercedes-Benz beloofde verbruik van 5 liter per 100 km is in de praktijk goed te benaderen (testverbruik: 5.3 liter per 100 km). Bovendien mag zelfs dit "instapmodel" al een aanhanger van 2.500 kg trekken.

En toch ontbreekt er iets! De 220d geeft namelijk nooit het gevoel van overmacht dat zo kenmerkend is voor auto's als deze. Wie een GLC koopt wil het gevoel hebben iets bijzonders te rijden. Dat gevoel is met de 220d geheel afwezig.

Mercedes-Benz GLC

De "250d" biedt dankzij een vermogen van 204 pk / 500 Nm het karakter waar het bij de 220d aan ontbreekt. De prestaties zijn niet alleen beter, vooral de manier waarop de prestaties worden neergezet is overtuigender. Daarmee levert de 250d wel het rijplezier en het gevoel van macht dat hoort bij een auto als deze.

Mercedes-Benz GLC

De "250" (benzinemotor) heeft al evenveel overtuigingskracht, maar voegt daar nog eens een enorm raffinement aan toe. Deze 2.0 liter viercilinder motor loopt zo soepel en stil, dat het een kleine zescilinder had kunnen zijn! Helaas benadert het testverbruik ook dat van een zescilinder met 9.8 liter per 100 km (fabrieksopgave: 6.5 liter per 100 km).

Weggedrag

De GLC is leverbaar met standaard stalen dempers en met luchtvering. Met "Air Body Control" kan met een druk op de knop worden gekozen voor een standaard, een comfortabel of een sportief onderstel. Daarbij wordt niet alleen de demping aangepast, maar ook het karakter van de besturing en de automaat.

Mercedes-Benz GLC

Het verschil tussen de diverse modi is duidelijk merkbaar. Echter, in alle gevallen voelt de GLC elektronisch en kunstmatig. In de sportieve stand is de besturing weliswaar merkbaar zwaarder, maar nog steeds is "mechanische weerstand" afwezig. Dat wil zeggen: de bestuurder voelt nooit wat zich onder de voorwielen afspeelt en weet daarom niet goed waartoe de auto in staat is. Zelfs het remmen voelt indirect en onzeker.

Dankzij alle elektronica is overhellen de GLC zo goed als vreemd. Fouten van de bestuurder worden door alle elektronica bij wijze van spreken al hersteld voordat ze enig effect kunnen hebben. Dit maakt de GLC veilig en comfortabel, maar het zorgt er ook voor dat de auto een afstandelijk karakter heeft.

Off-road

Dankzij de luchtvering is ook de rijhoogte te varieren en dat komt van pas bij rijden in het terrein. Vierwielaandrijving ("4Matic") is standaard op iedere GLC. Maar alleen wanneer wordt gekozen voor het optionele "off-road pakket" kan de GLC daadwerkelijk buiten de gebaande paden worden ingezet.

Mercedes-Benz GLC

Ook met off-road pakket beschikt de GLC niet over lage gearing, diff-locks of andere mechanische voorzieningen die gebruikelijk zijn voor een terreinauto. In plaats daarvan voorziet Mercedes-Benz in elektronische vervangers.

Met een druk op de knop kan worden aangegeven op welke ondergrond wordt gereden, waarna de computer de rest doet. Het voordeel hiervan is dat iedereen terrein kan rijden met de GLC. Het nadeel is dat de auto hopeloos verloren is als de verkeerde instellingen worden gekozen.

Tijdens de testritten is uitgebreid in het terrein gereden en ook daar wist de GLC zich overtuigend te bewijzen. Dankzij slimme elektronica is de GLC zelfs zonder mechanische off-road techniek in staat tot serieus terreinrijden.

Mercedes-Benz GLC

Conclusie

Voor wie op zoek is naar meer dan zomaar een SUV, biedt Mercedes-Benz nu de GLC. Net als iedere andere SUV biedt de GLC volop ruimte en een hoge zit. De GLC gaat echter op alle punten verder. Op het gebied van luxe, veiligheid en afwerkingskwaliteit biedt de GLC (vrijwel) alles wat Mercedes-Benz in huis heeft.

Alle motoren voldoen ruimschoots en bieden de verfijning die mag worden verwacht van Mercedes-Benz. Alleen de "220d" komt iets tekort aan karakter en daadkracht. De optionele luchtvering zorgt voor een uitstekend weggedrag, terwijl het comfort weinig te wensen overlaat. Wanneer wordt gekozen voor het off-road pakket weet de GLC zelfs te overtuigen in het terrein. Daarmee is de GLC in alle opzichten een hoogstaande auto!

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Ook capabel off-road
  • Veelzijdig en praktisch
min
  • Matige overtuigingskracht 220d
  • Fors verbruik 250 benzine-motor
  • Burmester audio niet zo goed als in andere Mercedes-modellen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!