25 juni 2014
Nissan e-NV200

Nissan e-NV200

Ideaal of idealist?

Autotest | Nissan is een pionier op het gebied van elektrische auto's. Terwijl vele merken experimenteren met aandoenlijk kleine of juist onbetaalbare grote elektrische auto's, bood Nissan als eerste een elektrische auto aan voor het grote publiek. Nu zet Nissan een nieuwe stap op het gebied van elektrisch rijden met de e-NV200. Dit busje, pardon, deze gezinsauto, nee... wat is de NV200 eigenlijk?
 

De NV200 is groter dan de gemiddelde bestelauto, maar kleiner dan een busje. Daarmee vult de NV200 letterlijk en figuurlijk een gat in de markt. Dat geldt niet alleen voor vrachtvervoerders, want Nissan biedt de NV200 ook als gezinsauto aan.

Ruimte

Zoals gebruikelijk bij auto's als deze, kan de klant kiezen voor klapdeuren óf een scharnierende achterklep achter. De NV200 is leverbaar als echte bedrijfsauto met twee stoelen voorin en een laadruimte die met een schot wordt gescheiden van de cabine. De NV200 is er echter ook met achterbank en heet dan "Evalia". Dan kan de auto dienst doen als taxi of gezinsauto.

Nissan e-NV200

Voor deze test is die laatste variant ingezet. De ruimte voorin is uitstekend, met name de hoofdruimte is veel groter dan in een traditionele personenauto. De zit is hoog en vanwege de hoek van het stuurwiel voelt ook deze luxueuze variant als een echte bestelauto; niet als een grote personenauto of MPV. Dankzij de grote buitenspiegels is de overzichtelijkheid goed, alleen had de linker buitenspiegel nog verder verstelbaar mogen zijn voor optimaal zicht.

De ruimte op de achterbank is vorstelijk; ook volwassenen houden het hier prima uit op lange ritten. Daarbij is voorzien in klaptafeltjes, bekerhouders en allerhande bergruimte, zodat de NV200 kan wedijveren met menig MPV. De ramen in de schuifdeuren kunnen niet worden geopend. In plaats daarvan is een "patrijspoortje" beschikbaar voor de hoogstnoodzakelijke ventilatie.

Nissan e-NV200

De uitrusting staat op hetzelfde niveau als dat van een MPV. De afwerking is echter minder verfijnd. Alles is groot en stevig, om jarenlang intensief gebruik te kunnen weerstaan.

Het grote verschil met een MPV is dat deze Nissan niet alleen ruimte biedt aan vijf personen, maar ook aan hun bagage. Zelfs als alle vijf personen zwaar bepakt en bezakt op reis gaan. De bagageruimte is standaard al groter dan die van de meeste MPV's. Wanneer de achterbank wordt opgeklapt, biedt de NV200 4.200 liter (!) ruimte, voldoende voor drie mountainbikes (zonder gedemonteerd voorwiel). Voor wie de NV200 als bedrijfsauto inzet: de NV200 slikt twee europallets en de maximale belasting bedraagt 770 kg.

Nissan e-NV200

Elektrisch

Met deze ruimte en de flexibele opzet is de NV200 een prima bedrijfsauto, maar uniek is deze Nissan zeker niet. Wat de NV200 bijzonder maakt, is de aandrijving. Dat begint met de gebruikelijke dieselmotor. Die levert prima prestaties, een beschaafd verbruik en een gemiddeld geluidsniveau.

Maar... de NV200 is ook leverbaar als elektrische auto. En dat biedt zoveel voordelen, dat de vraag al snel rijst waarom niemand hier eerder aan heeft gedacht!

Nissan e-NV200

Immers, bedrijfsauto's brengen de meeste tijd door in de stad. Juist daar is met een elektrische auto enorm voordeel te behalen in brandstofkosten, onderhoudskosten (een elektrische auto heeft veel minder bewegende delen en dus zijn de onderhoudskosten veel lager) en milieubesparing. Bovendien is de beperkte actieradius, die bij personenauto's vaak bezwaarlijk is, bij een bestelauto geen bezwaar. Sterker nog: een auto als deze heeft meer ruimte voor accu's en kan daarom als vanzelf een grotere afstand afleggen.

Nissan e-NV200

De "e-NV200" is een volledig elektrische auto en beschikt dus niet over een hulpmotor om op terug te vallen als de accu's leeg zijn. De e-NV200 kan op drie manieren worden opgeladen: via een snellader, via een thuislaadstation of via een huis-tuin-en-keuken stopcontact. Daarna kan, afhankelijk van de rijstijl, gebruik van accessoires en weersomstandigheden zo'n 120 km worden afgelegd (NEDC: 170 km).

En dan blijkt nog een voordeel van een elektrische auto: de e-NV200 rijdt veel prettiger dan de versie met dieselmotor! De elektrische motor doet zijn werk onhoorbaar en levert ongeacht het toerental heel veel trekkracht. Bij een stoplichtsprintje is deze groene bestelauto menig personenauto te snel af!

Nissan e-NV200

Omdat een elektrische auto geen versnellingsbak nodig heeft, rijdt de e-NV200 als een automaat en ook dat zorgt voor extra comfort. Wie na een proefrit met de e-NV200 in de dieselende NV200 stapt, heeft het gevoel een sprong terug in de tijd te maken!

Weggedrag

Onderhuids deelt de e-NV200 de aandrijflijn en voorwielophanging met de Nissan Leaf. De eindoverbrenging is echter aangepast aan het hogere gewicht van de e-NV200. Tijdens deze test is gereden met zo'n 400 kg aan belading en dat beïnvloedt de prestaties hoegenaamd niet. Alleen is op nat en glad wegdek merkbaar, dat de eco-banden naar grip moeten zoeken om een volbeladen e-NV200 vlot op snelheid te brengen.

Nissan e-NV200

Omdat de NV200 is ontworpen als bedrijfsauto, is het onderstel afgestemd op extra gewicht. In onbeladen toestand rijdt de auto al prima. Daarbij valt op dat de elektrische variant nauwkeuriger en met meer gevoel stuurt dan de diesel.

Het gewicht van het accu-pakket dat nodig is om de elektromotor aan te drijven doet geen enkele afbreuk aan het weggedrag. Sterker nog: juist wanneer de auto wordt beladen, is voelbaar dat de NV200 nog mooier in balans is en zich nog beter leent voor zijn taken.

Nissan e-NV200

Conclusie

Eerst introduceerde Nissan de eerste serieuze elektrische auto voor het grote publiek. Nu zet Nissen een volgende belangrijke stap met een elektrische bedrijfsauto c.q. gezinsauto. In beide gevallen geldt dat de NV200 beter rijdt dan conventionele auto's en dat de (directe) uitstoot nul is.

Echter, als gezinsauto is de beperkte actieradius nog steeds bezwaarlijk. En terwijl kleine elektrische autootjes vaak worden ingezet als tweede auto waarbij het bereik van ondergeschikt belang is, is de e-NV200 bepaald geen boodschappenautootje. Als extreem ruime en milieuvriendelijke gezinsauto zal de e-NV200 Evalia daarom alleen een enkele idealist bereiken.

Bij een bedrijfsauto zijn de kosten allesbepalend en dan is de e-NV200 dé ideale oplossing. Dankzij de vele subsidies, is de e-NV200 voordelig in aanschaf, en dankzij de lage energieprijs zijn de kilometerkosten significant lager dan die van een benzine- of dieselauto. Zolang de e-NV200 regionaal wordt ingezet en/of de af te leggen afstand van tevoren bekend is, hoeft de beperkte actieradius geen bezwaar te zijn. Als bonus is de e-NV200 veel minder schadelijk voor het milieu en dat doet ook nog eens wonderen voor het imago van de berijder.

plus
  • Ruim, praktisch en robuust
  • Zeer voordelig in aanschaf en gebruik
  • Uitstekende rijeigenschappen i.c.m. elektromotor
min
  • Matig stuurgevoel i.c.m. dieselmotor
  • Linker buitenspiegel onvoldoende verstelbaar
  • Niet zo verfijnd als een personenauto of MPV
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!