8 september 2011
BMW 1-Serie

BMW 1-Serie

Er kan er maar één de eerste zijn

Rij-impressie | De 1-Serie is het instapmodel van BMW. De "116i" is de eenvoudigste uitvoering van de 1-Serie. Vaak staan dat soort instapmodellen alleen op de prijslijst om de klant naar de showroom te lokken, in de hoop vervolgens een veel duurdere auto te verkopen. Bij de 1-Serie ligt de nadruk echter op efficiency en daarom is juist de eenvoudigste uitvoering getest. Rijdt ook het instapmodel als een volwaardige BMW?
 

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van een BMW? Op de eerste plaats is dat het weggedrag. Iedere BMW heeft een sportief of zelfs zeer sportief karakter. Sinds enkele jaren onderscheidt BMW zich ook dankzij een unieke combinatie van goede prestaties en een zeer laag verbruik. Met de introductie van de nieuwe 1-Serie wil BMW zich nu ook onderscheiden met verregaande integratie met Internet.

Sportief

Om met het eerste punt te beginnen: Zoals gebruikelijk bij BMW wordt het motorvermogen overgebracht op de achterwielen. Op die manier blijft het gevoel in het stuurwiel zuiver. Bovendien geeft dat de bestuurder de mogelijkheid al rijdende de balans te veranderen, zodat de auto zich "zet" in de bocht.

Met een druk op de knop kan het karakter van de auto worden aangepast. In de sportieve modus stuurt de 1-Serie merkbaar zwaarder en directer, terwijl het onderstel stugger wordt (zie voor meer details de test van de top-uitvoering van de 1-Serie).

BMW 1-Serie

In vergelijking met de vorige generatie van de 1-Serie is deze nieuwkomer veel minder speels. Alhoewel het comfort ontegenzeglijk is toegenomen, is het rijplezier minder geworden. Dat is jammer, want nu is het verschil met de 3-Serie kleiner geworden en is de verscheidenheid in het aanbod van BMW geringer geworden. De koper kiest de 1-Serie niet langer puur om het karakter, maar alleen om de prijs.

Prestaties en verbruik

In 2007 introduceerde BMW "EfficientDynamics". Onder die noemer moest een combinatie van technieken motoren sterker en tegelijkertijd zuiniger maken. De hier gereden "116i" is daarvan een fraai voorbeeld.

De 1.6 liter viercilinder benzinemotor is goed voor 136 pk / 220 Nm. De maximale trekkracht is al bij een uitzonderlijk laag toerental (1.350 tpm) beschikbaar en mede daardoor geeft deze basismotor nooit het gevoel een instapmodel te rijden. Alhoewel deze variant niet uitgesproken snel is, volgt op iedere beweging van het gaspedaal direct een reactie en daarom voelt de auto nooit traag. Alleen tijdens tussenacceleraties bij snelheden boven de 100 km/u is het verschil met de sterkere "118i" goed merkbaar.

BMW 1-Serie

Om het verbruik te verlagen, is de testauto voorzien van een achttraps (!) automatische versnellingsbak. Desnoods kan 50 km/u worden gereden in de zevende versnelling. Dan staat een luttele 1.100 tpm op de toerenteller en volgt nog steeds een reactie wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt.

Deze benzinemotor leent zich voor toerentallen die zo laag zijn, dat de gemiddelde diesel al zou afslaan! Dankzij het lage toerental van de benzinemotor, is de 116i een uitgesproken stille auto (de diesel is duidelijker hoorbaar).

BMW 1-Serie

Het verbruik wordt verder verlaagd door het terugwinnen van energie. De energie die normaal gesproken verloren zou gaan bij remmen of uitrollen, wordt omgezet in elektriciteit. Die stroom wordt later gebruikt voor het stop/start-systeem, zodat zelfs een stop van 1 seconde al rendement oplevert.

BMW 1-Serie

Om de bestuurder aan te moedigen zuinig te rijden, wordt een advies getoond op het centrale display. Echt opzienbarend zijn deze tips echter niet. Wanneer hard wordt gereden, verschijnt het advies kalmer te accelereren. Wanneer hard wordt geremd, suggereert het systeem beter te anticiperen. Wel heel inspirerend is de boordcomputer die aangeeft hoeveel extra kilometers kunnen worden gereden op een tank door kalm te rijden.

Ondanks alle goede zorgen, is het door BMW beloofde verbruik van 1 op 18.2 in de praktijk nauwelijks haalbaar. Een uiterst kalme rit op louter binnenwegen kostte 1 op 13.9. Een speelse rit, waarbij het volledige motorvermogen meer dan eens is aangesproken, resulteerde in een verbruik van 1 op 11.2.

BMW 1-Serie

Uitrusting

Geheel nieuw voor de 1-Serie is de verregaande integratie tussen de auto en de mobiele telefoon. Dit begint met "BMW live". Hierbij wordt de smartphone van de bestuurder gebruikt als verbinding met het Internet. Vervolgens kunnen weerberichten en nieuws op het display van de auto worden getoond. Heel praktisch is de mogelijkheid om Google in te zetten om adressen van bedrijven op te zoeken. Deze kunnen vervolgens met een druk op de knop als bestemming voor het navigatiesysteem worden ingesteld.

BMW 1-Serie

"Connected Drive" gaat een stap verder. Hierbij wordt een SIM-kaart in de auto geplaatst. Het nieuws berperkt zich hiermee niet langer tot de selectie van BMW, maar iedere website met een "RSS feed" kan als bron dienen. Naast de gebruikelijke verkeersinformatie van het navigatiesysteem, kan nu aanvullende informatie worden opgehaald over de verkeersdrukte op lokale wegen. "E-Call" waarschuwt bij een ongeval automatisch de hulpdiensten en geeft de locatie van de auto door.

Bij "Connected Drive" hoort ook een iPhone app. Hiermee kunnen onder andere via de telefoon de koplampen worden ontstoken, zodat de auto gemakkelijker kan worden teruggevonden op een grote parkeerplaats. De app wordt ook gebruikt om mp3-bestanden op de telefoon af te spelen via het audiosysteem van de auto.

BMW 1-Serie

Conclusie

Rijdt ook de eenvoudigste uitvoering van het basismodel van BMW als een echte BMW? Jazeker! Net als iedere andere BMW, heeft ook dit instapmodel een sportieve ondertoon. Ook met sportonderstel en andere opties is de nieuwe 1-Serie echter niet meer zo'n pretmachine als de vorige generatie.

Daar staat tegenover dat de auto veel comfortabeler is geworden. Bovendien zijn de prestaties prima, terwijl het verbruik laag is (zij het niet zo laag als in de brochure beloofd). Om in te spelen op de nieuwste trends, biedt BMW een slimme koppeling aan tussen het Internet, de mobiele telefoon en de auto.

plus
  • Moderne techniek
  • Vlot en toch zuinig
min
  • Matige beenruimte achterin
  • Minder levendig dan de vorige generatie
  • Pas echt bijzonder met (kostbare) opties
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!