11 oktober 2012
Opel Mokka

Opel Mokka

Vies is lekker

Autotest | Zet een kind koffie voor en het zal het waarschijnlijk uitspugen. Eenmaal volwassen kan menigeen niet meer zonder koffie. Het is echter een smaak die gewenning vereist. En juist daarom heeft Opel zijn compacte SUV die vreemde naam gegeven: "Mokka". Opel had immers nooit eerder een compacte SUV in het assortiment, maar is er nu al van overtuigd niet meer zonder te kunnen. Autozine proefde alvast voor.
 

Het lijkt eerst een beetje vreemd: een compacte SUV (Sports Utility Vehicle) van Opel. Zulke auto's waren toch alleen aan de Aziatische fabrikanten voorbehouden? Maar juist daarin zit de kracht van de Mokka: na Citroën is Opel de tweede Europese fabrikant die een compacte SUV aanbiedt. Dankzij de onmiskenbaar Europese vormgeving onderscheidt de Mokka zich daarom direct van het bestaande aanbod.

Een echte Opel

Bovendien deelt de Mokka veel van de sterke punten van de laatste generatie Opels. Zo is de Mokka leverbaar met een geïntegreerde fietsendrager ("FlexFix"). Deze schuift als een lade in de achterbumper, waardoor op- of afbouwen tot het verleden behoort.

Opel Mokka

In het interieur hint niets op het avontuurlijke karakter van de Mokka. Het dashboard heeft dezelfde layout en is gemaakt van dezelfde materialen als in iedere andere Opel.

De ruimte voor- en achterin is prima, maar niet beter dan bij andere auto's van dit type. Op de iets hogere zit na (verwacht geen "King of the Road"-gevoel), is de Mokka een heel gewone Opel. Dat betekent ook dat de Mokka leverbaar is met stoelen die zijn ontwikkeld in samenwerking met het instituut voor gezonde ruggen. Deze stoelen zitten zo voortreffelijk, dat alleen dat al een reden is om voor Opel te kiezen.

Opel Mokka

Een ander uniek kenmerk is het "Opel Eye": een camera die met de bestuurder meekijkt. Deze camera leest verkeersborden en toont onder andere de maximumsnelheid als geheugensteuntje in een display tussen de toerenteller en snelheidsmeter.

Daarnaast waarschuwt de computer wanneer de belijning op het wegdek onbedoeld (lees: zonder richting aan te geven) wordt overschreden. Tenslotte kan het elektronische brein waarschuwen wanneer de afstand tot de voorligger te klein wordt. Automatisch remmen doet de Mokka helaas niet.

Opel Mokka

Weggedrag

Opel heeft voor de Mokka een geheel nieuw platform ontwikkeld. Met andere woorden: de Mokka is geen hoge Astra of kleine Antara. Wel deelt de Mokka onderdelen met andere modellen. Zo zijn de wielophanging en de remmen van de veel grotere Zafira afkomstig en dat is een veilig gevoel.

En veiligheid is het kernwoord voor de Mokka. Vanwege het hogere zwaartepunt hebben SUV's van nature een minder goed weggedrag. Opel heeft er daarom alles aan gedaan om de Mokka net zo veilig te maken als een gewone, lage personenauto.

Dat is zonder enige twijfel gelukt, maar het zorgt er wel voor dat de Mokka absoluut niet bijzonder of spannend is om te rijden. Het onderstel is precies zoals de Europese klant het graag heeft: niet te hard, niet te zacht maar precies goed.

Opel Mokka

Voor de lekkere trek

Optioneel is de Mokka leverbaar met vierwielaandrijving. Ook dit is bedoeld om de veiligheid te vergroten. Tientallen sensors houden continu de grip, de stand van het stuur, de stand van het gaspedaal en nog veel meer in de gaten. Aan de hand daarvan bepaalt de computer of alleen de voorwielen (voor maximale zuinigheid) of alle vier de wielen (voor maximale grip) worden aangedreven. Dankzij een elektromagnetische koppeling kan de vierwielaandrijving variabel en razendsnel worden ingezet.

Opel Mokka

Dit systeem werkt zo goed, dat de testauto simpelweg niet in een slip was te dwingen. Zelfs toen in diep water met uitgeschakelde tractiecontrole vanuit stilstand in de eerste versnelling volgas werd gegeven reageerde de Mokka alsof op droog asfalt werd gereden. In dergelijke gevallen is hoogstens kortstondig merkbaar dat de voor- en achterwielen iets trekken en duwen om de auto in een rechte lijn te houden.

Toch is de Mokka absoluut geen terreinauto. Alhoewel de bodemvrijheid heel redelijk is, is de voorbumper even laag als bij de gemiddelde personenauto. Bij de geringste helling loopt de Mokka daarom bij de voorbumper vast aan de grond.

Benzine

Op het moment van schrijven is de Mokka leverbaar met drie motoren: een 1.6 liter benzinemotor, een 1.4 liter benzinemotor met turbo en een 1.7 liter diesel. De 1.6 liter benzinemotor is weliswaar voordelig in aanschaf, maar verbruikt door de eenvoudige techniek meer dan de (sterkere!) 1.4 liter turbo. Daarom is de Mokka 1.6 wel voordelig in aanschaf, maar niet in gebruik.

Opel Mokka

De 1.4 liter turbomotor is ook te vinden in diverse andere Opels. Door het hoge gewicht en de matige stroomlijn (beter dan andere SUV's, slechter dan andere Opels) voelt de Mokka echter minder gewillig. De reactie op het gaspedaal is indirect en alleen wanneer de turbomotor nadrukkelijk wordt aangespoord, volgt een vlotte reactie.

Dit blijkt echter niet meer dan een gevoel te zijn. Op papier is de Mokka 1.4 namelijk exact even snel als de Opel Astra 1.4. Het negatieve gevoel wordt versterkt door een matige reactie op het rempedaal (de remmen "bijten" niet) en het nadrukkelijk aanwezige motorgeluid.

Diesel

De Mokka 1.7 CDTI wist het meest te charmeren. De Mokka diesel voelt sterker en machtiger dan de varianten met benzinemotor en maakt zijn uiterlijk daarom meer waar. Bovendien is de Mokka diesel in de praktijk even zuinig als in theorie.

Wanneer uiterst kalm wordt gereden, is de Mokka diesel zelfs zuiniger dan de fabrieksopgave. Zo kostte een rit van zo'n 40 km over louter provinciale wegen slechts 3.8 liter per 100 km (fabrieksopgave: 4.0 liter per 100 km). Eenmaal op de Duitse Autobahn liep dit verbruik uiteraard op, maar lang niet zo sterk als bij andere auto's. Dat is vooral te danken aan de lage luchtweerstand; en dan zijn de geringe capaciteiten in het terrein spontaan vergeven en vergeten.

Opel Mokka

Conclusie

De Opel Mokka, wat een naam! Een "proefrit" leert echter dat de vergelijking met een exotische koffiesoort wijselijk is gekozen. Koffie is namelijk een smaak die enige gewenning vraagt. Op het eerste gezicht weet de Opel Mokka nauwelijks te charmeren. Ondanks het veelbelovende uiterlijk is de terreinwaardigheid gering (de voorbumper ligt te laag) en rijdt de auto nauwelijks anders dan de alledaagse Opels.

Als een goede koffie wist de Mokka gaandeweg steeds meer te charmeren. Net als de alledaagse Opels biedt de Mokka namelijk vele slimme vindingen die het dagelijks leven veraangenamen (geïntegreerde fietsdrager, sublieme stoelen, prima audio en navigatiesysteem). Bovendien wordt een SUV weliswaar gekocht om het uiterlijk, maar wordt de auto vervolgens voor woon-werk verkeer gebruikt. Dan tellen praktische mogelijkheden, veiligheid en een laag verbruik. Op die punten scoort de Mokka juist prima. Wat dus eerst vies leek, blijkt eigenlijk heel erg lekker!

plus
  • Veilig
  • Slimme ergonomische vindingen
  • Zuinig in theorie en in de praktijk
min
  • Mag stiller
  • Lage voorbumper maakt terreinrijden lastig
  • Waarschuwt wel voor obstakels, maar remt niet
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!