11 augustus 2001
 

Lancia Lybra stationwagon

Gouden oortjes

Rij-impressie | De Lancia Lybra is een bijzonder populaire zakenauto. Daarom werd de Lybra sedan met dieselmotor in een voorgaand artikel aan een uitgebreide test onderworpen. Dit werd gewaardeerd door vele lezers, maar hun voorkeur ging eigenlijk uit naar een benzinemotor. Bovendien vond men de stationcar simpelweg mooier. Autozine luistert graag naar haar lezers, daarom een test van de Lancia Lybra stationwagon 2.0 LX.
 

Overrompelend mooi is de Lancia Lybra in LX uitvoering. Als stationcar heeft de auto net even elegantere lijnen dan de sedan omdat de vormen langer doorlopen en de auto als vanzelf slanker en sierlijker wordt. De bijzondere Azzurro Naomi kleur gecombineerd met de verchroomde deurgrepen en lichtmetalen velgen maken het geheel af.

Het interieur is opgetrokken uit beige alcantara gecombineerd met paneeltjes chroom en hout op precies de juiste plaatsen. Nog zonder een meter gereden te hebben, geeft de auto de bestuurder onmiddellijk een behaaglijk gevoel.

Lancia Lybra stationwagon

Uitrusting

Wie kiest voor de LX uitvoering, heeft standaard de beschikking over klimaatcontrole (links/rechts gescheiden), elektrisch bedienbare zijruiten, breedstralers, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en het "Bose Sound Systeem". Dit audiosysteem wordt door Lancia omschreven als: "een op maat gemaakt hifi systeem dat iedere inzittende het geluid op dezelfde wijze doet ervaren als tijdens het bijwonen van een live-concert".

Alhoewel de gemiddelde luisteraar misschien tevreden zal zijn met dit geluidssysteem, is het zeker geen hifi systeem en zal de bestuurder met gouden oortjes snel geneigd zijn het uit te zetten. Het geluid van het "Bose Audio Systeem" is onevenwichtig (niet iedere toonsoort is evenredig vertegenwoordigd) en de klank vermoeiend.

Lancia Lybra stationwagon

Stationcar

Als stationcar biedt de Lybra ruimte aan maximaal 1.300 liter bagage. Daarmee is de Lybra bepaald geen hoogvlieger in z'n klasse, maar zelfs in de bagageruimte blinkt de auto uit op schoonheid. De kofferruimte is bekleed met een duurzame stof in dezelfde kleur als het alcantara van de stoelen. Om ervoor te zorgen dat het interieur mooi blijft, voorziet Lancia in een kunststof plaat op de vloer om vlekken van bijvoorbeeld natte hondepoten te voorkomen.

Lancia Lybra stationwagon

De achterbank is eenvoudig op te klappen, waarna een regelmatig gevormde en vrijwel vlakke laadvloer overblijft. Aan de zijkanten zijn twee enkele kleine vakjes te vinden die met een netje van de rest zijn gescheiden.

Rijden

Gaf de 1.9 liter diesel van de vorige test van de Lybra nog te denken, de 2.0 liter benzinemotor van deze testauto weet de bestuurder op alle vlakken tevreden te stellen. De motor pakt perfect op bij lage toerentallen en maakt de auto ronduit snel vanaf ongeveer 4.500 tpm.

Schakelen is even wennen omdat niet altijd even duidelijk is wanneer een versnelling correct is ingelegd. Uiteindelijk nodigen de felle motor, het perfect in de hand liggende stuurwiel en de uitermate bijtgrage remmen uit tot een vlotte rijstijl.

Lancia Lybra stationwagon

Conclusie

Lancia doet een goed aanbod met de Lybra, waarbij de stationwagon duidelijk favoriet is. In het zakenpak is de auto volgens velen mooier en biedt bovendien meer praktische mogelijkheden. Wie niet zomaar een zakenauto zoekt, maar iedere dag wil genieten van een kunstig mooi interieur en hoogstaande rijeigenschappen doet een goede keuze met de Lybra. Maar dan bij voorkeur zonder "Bose Audio Systeem".

plus
  • Nette prijs
  • Fijne reisgenoot
  • Buitengewoon fraai interieur
min
  • Windfluit bij +/- 170 km/u
  • Ontzettend slecht audiosysteem
  • Grote bagageruimte, maar geen topper
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!