4 september 1999
Audi A3 (1996 - 2003)

Audi A3 (1996 - 2003)

Vertegenwoordigers-expres

Autotest | De Audi A3 in turbodiesel uitvoering heeft een tweeslachtig karakter. De auto oogt zakelijk en ingetogen terwijl het interieur dankzij het sportpakket een sportieve uitstraling heeft. De A3 is een compacte auto maar comfort en uitrustingsniveau zijn die van een veel hogere klasse. Het 1.9 liter metende diesel aggregaat levert prestaties waar de mindere goden onder de benzine aangedreven GTi's geen weerwoord op hebben. De prijs tenslotte is met zo'n zestigduizend gulden wel erg hoog voor een auto die zijn basis deelt met onder andere de Golf IV en Skoda Octavia. Wat is de aantrekkingskracht van de Audi A3?
 

De Audi A3 is duidelijk gemaakt voor "dikke Duitsers". Hoofd- en beenruimte zijn enorm. Mensen als Michael Jordan of Anton Geesink zouden zeker een goede zitpositie kunnen vinden in Audi's kleinste. De verstelmogelijkheden van stuur en stoelen zijn zo groot dat menigeen minuten lang met handels en draaiknoppen in de weer is voordat de eerste meters afgelegd kunnen worden. De stoelen zitten voortreffelijk. Het interieur straalt dankzij het gebruikte materiaal een grote klasse en duurzaamheid uit. Alles voelt en klinkt alsof Audi nergens heeft geprobeerd te bezuinigen.

Achter het fraaie stuurwiel bevinden zich sportief ogende klokken. De schaal van de snelheidsmeter is verdeeld in even en oneven getallen die om-en-om klein of juist groot zijn uitgevoerd, zodat de snelheid in een oogopslag is af te lezen zonder daadwerkelijk te moeten kijken welk getal bij de naald staat. Heel doordacht. Kleine ronde metertjes voor koelvloeistoftemperatuur en brandstofvoorraad maken samen met een analoog klokje in de toerenteller de sportieve uitstraling compleet. Wie dan ook nog het geluk heeft de auto 's avonds te testen kan dankzij de rode dashboardverlichting niet meer om het sportieve karakter heen.

Op iedere denkbare plek is bergruimte gemaakt. Waar een andere fabrikant ophoudt gaat Audi verder door een vakje te scheiden in compartimenten en van bekleding of zelfs verlichting te voorzien.

Standaarduitrusting

Het uitrustingsniveau is hoog. Deze versie van de A3 wordt standaard geleverd met front en side airbags, ABS, elektrisch bediende spiegels en zijruiten, centrale portiervergrendeling (echter zonder afstandsbediening of alarm) en EDS. EDS is een elektronisch sperdifferentieel dat er voor zorgt dat een aangedreven wiel minder kracht krijgt toebedeeld wanneer de grip minder wordt. Zoals ABS de auto bestuurbaar houdt bij hard remmen, houdt EDS de auto bestuurbaar tijdens rijden onder slechte omstandigheden.

Het is duidelijk dat de A3 weliswaar een compacte auto voor een grootse prijs is, maar Audi maakt zich er niet goedkoop van af. De enige extra op mijn testauto is een zeer effectieve airconditioning die tot op een halve graad kan worden ingesteld.

Cafe-racer

Voorgloeien is in deze moderne diesel een formaliteit. Binnen een seconde kan de sleutel verder worden gedraaid waarna 110 ingetogen klinkende paarden tot leven komen. De motor is stil, maar het geluid is niet diep waardoor het altijd onmiskenbaar aanwezig is. De A3 hangt zeker voor een diesel goed aan het gas. Het is zaak de pedalen met zorg te beroeren, anders schiet de A3 er in de stad als een caféracer vandoor.

Dat gevoel wordt versterkt doordat sprake is van een zeker turbogat; ineens is de volle kracht aanwezig en begint de acceleratie goed. De versnellingsbakverhoudingen zijn goed gekozen en laten zich trefzeker inleggen.

Audi A3 (1996 - 2003)

Dankzij de zojuist gecreeerde perfecte zit heeft de bestuurder volledige controle over de auto, zodat de verleiding groot is de A3 als een GTi door de stad te jagen. De remmen zijn van een zeldzaam grote klasse die die verleiding alleen maar groter maken. Hoe goed de remmen zijn blijkt uit het feit dat de testauto juist terug is van de schadehersteller, omdat deze A3 veroorzaker is geweest van een kleine kettingbotsing. Wie de remmen van een hagelnieuwe A3 eenmaal heeft geprobeerd weet dan ook dat de A3 een gevaar op de weg is. Niet voor de bestuurder van de A3, maar voor andere weggebruikers waarvan de overgrote meerderheid niet met de beste wil van de wereld kan mee-remmen als een A3 vol in de ankers gaat. U bent gewaarschuwd.

Audi A3 (1996 - 2003)

Duitsland

Niet alleen in de stad maar ook op de snelweg heeft de A3 een honger naar snelheid. De testrit voert richting Duitsland zodat de Audi zich mag bewijzen op hoge snelheid. 120 km/u is een fijne kruissnelheid met de A3. Harder mag wel, maar hoeft niet. Wie veelvuldig bonnen scoort omdat de wettelijk toegestane snelheden kinderachtig lijken, vindt in de A3 wellicht uitkomst.

Maar als het na het passeren van de grenspost dan eindelijk mag, accelereert de A3 met groot gemak naar de 200 km/u. De krachtbron is in zijn element en blijft relatief rustig. Besturing en remmen zijn voor zover mogelijk redelijk in staat de auto bij deze snelheid te controleren. Als kilometervreter een dikke voldoende, zowel in Nederland als op de Autobahn.

De weg voert terug richting Lochem om daar de standaard testroute van Lotus af te leggen. Op de smalle kronkelende B-weggetjes van de Achterhoek toont de A3 zich ook hier als een fijne stuurmansauto. De besturing had echter iets zwaarder gemogen. Het bochtengedrag is bijzonder neutraal.

Vanaf zo'n 1500 toeren levert de motor voldoende kracht om kalm en zeer zuinig over de oneindige landweggetjes te zoeven. De A3 zou aan het einde van de proefrit, inclusief hogesnelheidstest, een verbruik van 1 op 19 laten noteren. Alhoewel de A3 zich prima over B-weggetjes laat dirigeren is de auto toch het meest in zijn element op de snelweg.

Audi A3 (1996 - 2003)

Conclusie

De Audi A3 is een fijne auto die vooral in de vertegenwoordigerssector in de smaak zal vallen. De heerlijke stoelen, sportieve rijeigenschappen en exclusieve uitstraling maken de A3 een aangename werkplek om ieder jaar vele duizenden kilometers te vertoeven. Gedurende de testrit blijkt de auto op ieder detail doordacht te zijn of net een extra te bieden die het leven met de A3 veraangenaamt. De Audi A3 is daarom vooral een auto die zich bewijst over een langere periode. Een proefrit van enkele uren zal de gemiddelde koper overtuigen van prima rijeigenschappen, maar zal niet bewijzen dat de A3 een heel fijne compagnon is om iedere dag mee op stap te gaan.

Toch is de prijs van deze royaal uitgedoste A3 moeilijk te rechtvaardigen. Een Mercedes A-klasse met een vergelijkbaar pakket extra's is een minstens zo fijne auto met eenzelfde uitrustings- en veiligheidsniveau tegen een prijs die zo'n fl. 15.000,- lager ligt. Ook een weinig inspirerende Ford Mondeo stationcar met twee liter benzinemotor rijdt minstens zo fijn als de A3 en kost maar liefst twintigduizend gulden minder.

En hier zit juist de aantrekkingskracht van de A3: imago. Wie zich wil onderscheiden van de massa, niet is gebonden aan kinderzitjes en genoeg heeft van oneindige rijen Astra's op het parkeerterrein, straalt met het merk met de vier ringen een eigen levensstijl uit: elegant, zelfverzekerd en sportief. Maar de ringen op de neus worden duur betaald.

plus
  • Doordacht concept
  • Zeer goede stoelen
  • Goede prestaties met net verbruik
min
  • Duur
  • Prijzig
  • Knap kostbare Golf
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!