Volvo 480
Merkwaardig?
Er is nog iets waarmee de 480 afwijkt van andere Volvo's. De 480 is door een Nederlander ontworpen en wordt in Nederland gebouwd. De vormgeving is van de hand van John de Vries, die zich liet inspireren door de Volvo P1800. In zekere zin is de 480 daarom de opvolger van de P1800, alhoewel er bijna twee decennia tussen beide auto's zitten.
De 480 heeft een uitgesproken vormgeving, maar heeft tegelijkertijd de beschaafde uitstraling die kenmerkend is voor Volvo. De 480 is het eerste en tot nu toe enige model van Volvo met "klapkoplampen". Daarmee is de 480 extra gestroomlijnd met uitgeschakeld licht en heeft de auto een karakteristieke blik met het licht aan. Bovendien: de opengeklapte koplampen zijn makkelijk te zien vanaf de bestuurdersstoel en vormen daarmee een handig oriëntatiepunt.
Ergonomie
Ook het interieur is anders dan gebruikelijk bij Volvo. Ondanks het veelbelovende uiterlijk ontbreekt het coupé-gevoel en dat is een teleurstelling. Het eigenzinnige komt van de opzet van het dashboard en de bijzondere techniek. Veel onderdelen zijn digitaal, inclusief de boordcomputer waarmee het verbruik, de actieradius, de olie- en de koelwatertemperatuur exact zijn af te lezen.
Ook de bediening van de zijruiten, het instellen van de spiegels en het vergrendelen van de deuren verloopt net even anders dan bij andere auto's. Het is niet noodzakelijkerwijs beter dan gemiddeld, maar het maakt de 480 wel lekker eigenwijs. Dit soort zaken, samen met het uiterlijk, zorgen ervoor dat de 480 het in zich heeft een echte klassieker te worden.
Ruimte
De ruimte voorin is goed, de ruimte achterin is redelijk. Om de auto exclusiever te maken is de achterbank vervangen door twee diepe stoelen die duidelijk van elkaar zijn gescheiden.
De bagageruimte is "open". Dat wil zeggen dat er geen hoedenplank is en dat de kofferruimte gemakkelijk bereikbaar is vanaf de achterbank. Dat is enerzijds heel praktisch, maar het zorgt er ook voor dat alle bagage in het zicht van buitenstaanders ligt. In plaats van een traditionele achterklep, heeft de 480 alleen een scharnierende achterruit. Dat staat mooi, maar zorgt voor de hoogste tildrempel ooit.
Bovendien: tijdens de fotosessie klapte de glazen achterklep dicht op de nek van de fotograaf omdat de gasveren te zwak zijn. En dat is kenmerkend voor de 480: de materialen zijn goedkoper en "laagwaardiger" dan gebruikelijk bij Volvo. Uiteraard is dit een compact model, maar gezien het gepeperde prijskaartje mag meer kwaliteit worden verwacht.
Rijeigenschappen
Bij de introductie in 1986 was de 480 alleen leverbaar met een 1.7 liter benzinemotor (106 pk). Het hier gereden exemplaar uit 1995 is echter voorzien van de in 1993 geïntroduceerde 2.0 liter motor die nadrukkelijk van zich laat horen. Deze krachtbron is gebaseerd op een ontwerp van Renault en levert hetzelfde vermogen, maar beduidend meer koppel (165 Nm i.p.v. 140 Nm).
Met name dit koppel zorgt voor veel souplesse en maakt het mogelijk ontspannen te rijden. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingedrukt, zijn de prestaties prima. Een sportwagen is deze coupé echter niet.
Dat blijkt ook wel uit het feit dat dit de eerste Volvo is met voorwielaandrijving, terwijl echte sportwagens in de regel achterwielaandrijving hebben. Daarom heeft de 480 een groots, vertrouwenwekkend en natuurlijk veilig weggedrag.
Conclusie
De Volvo 480 is anders dan andere Volvo's. Het is niet alleen het voordeligste model, maar ook het meest eigenwijze. Een proefrit geeft echter het gevoel dat de auto te innovatief is of te vroeg op de markt is gebracht. Het ontwerp deugt in alle opzichten, maar de invulling ervan laat te wensen over. De 480 biedt niet dezelfde kwaliteit als de andere Volvo's, ook niet als rekening wordt gehouden met de prijs.
Tegelijkertijd weet de 480 met de eigenzinnigheid en de rijke uitrusting als geen ander te charmeren. Daarom wil menigeen de kinderziekten en kleine ongemakken zo snel mogelijk vergeten. Maar omdat de auto zelfs tijdens de proefrit al gebreken vertoonde, is het eindoordeel helaas: wel merkwaardig, maar het merk Volvo eigenlijk niet waardig.
- Prettig weggedrag
- Geslaagde vormgeving
- Innovatieve techniek
- Forse prijs
- Veel motorgeluiden
- Twijfelachtige betrouwbaarheid