6 juli 2010
Volvo V60

Volvo V60

Volvo onthult V60

6 juli 2010 | Volvo introduceert de V60: de stationcar variant van de S60. In eerste instantie is het verkoopdoel voor de nieuwe Volvo V60 50.000 exemplaren. Van dit aantal gaat 90 procent naar Europese klanten. De vijf grootste markten zijn Zweden, Engeland, Nederland, Italië en Duitsland. De nieuwe V60 wordt geproduceerd in de Volvo Cars-fabriek in Torslanda, Zweden. De eerste auto's worden afgeleverd in de herfst van 2010.

Volvo's nieuwe stationwagon is leverbaar met keus uit twee onderstellen. Voor de Europese markt is het nieuw ontwikkelde 'dynamic' chassis standaard. Voor sommige andere markten is het 'touring' chassis standaard en het 'dynamic' chassis een optie. Het verschil tussen de twee onderstellen zijn de schokdempers en de voorste en achterste subframes. Zo heeft het 'touring' chassis een wat zachtere afstemming voor soepele ritten over slecht wegdek.

Als aanvulling op de twee chassisvarianten zijn alle versies van de V60 leverbaar met het optionele, actieve FOUR-C-onderstel (Continuously Controlled Chassis Concept). Dit chassis is verbeterd om meer controle en comfort te kunnen bieden dan bij voorgaande Volvo's.

Volvo V60

De software van het AWD-systeem (All Wheel Drive) is aangepast zodat de vierwielaangedreven versies (AWD is standaard voor de T6 en optioneel voor de D5 met automatische transmissie) van de nieuwe V60 optimaal kunnen profiteren van het nieuwe chassis.

De deelbare achterbank (40:20:40) en de neerklapbare bijrijdersstoel maken allerlei combinaties van passagiers en bagage mogelijk. Elke rugleuning van de driedelige achterbank is om te klappen voor een volledig vlakke laadvloer. De hoofsteunen van de achterbank kunnen automatisch omgeklapt worden. De laadruimte is zo ontworpen dat elke millimeter binnenin optimaal benut kan worden. De inhoud van de laadruimte bedraagt 430 liter. De achterbank is optioneel leverbaar met een geïntegreerd kinderzitje in de twee buitenste zitplaatsen.

Met City Safety remt de auto automatisch als de bestuurder niet op tijd reageert als een voorligger vaart vermindert of stopt. Of als de bestuurder te snel in de richting van een stilstaand object rijdt. Het systeem kan een botsing op een voorligger of obstakel volledig voorkomen tot een snelheid van 30 km/u.

Volvo V60

In het eerste productiejaar is de nieuwe Volvo V60 leverbaar met keuze uit diverse diesel- en benzinemotoren, met vermogens variërend van een 115 pk (de DRIVe-versie) tot 304 pk. Het streven om CO2-emissies terug te dringen heeft geleid tot een daling van het brandstofverbruik van de diverse V60-motoren. De T6-benzinemotor heeft een inhoud van drie liter en is verbeterd, hoofdzakelijk door de interne wrijving in de motor te verminderen. Hij produceert nu 304 pk en 440 Nm aan trekkracht. De acceleratie van 0-100 km/u neemt 6,6 seconden in beslag en de topsnelheid is gelimiteerd tot 250 km/u. Tegelijkertijd hebben Volvo's motorspecialisten een daling in het brandstofverbruik gerealiseerd van 10 procent. Het gemiddelde verbruik bedraagt nu 10,2 l/100 km.

De nieuwe viercilinder 2.0T GTDi-motor (Gasoline Turbocharged Direct Injection) heeft een inhoud van twee liter en produceert 203 pk en 300 Nm - beschikbaar vanaf 1.750 t.p.m. De gang van 0-100 km/u neemt 7,9 seconden in beslag met de handbediende transmissie en 8,4 seconden met de automatische versnellingsbak. De topsnelheid is gelimiteerd tot 230 km/u voor beide transmissievarianten. Later in het eerste productiejaar is de nieuwe V60 leverbaar met een 240 pk/320 Nm sterke variant van de 2.0 GTDi-motor.

Aanvullend is er de nieuwe 1,6-liter GTDi-motor, die leverbaar is in twee versies: 1.6 GTDi (T3) met 150 pk en T4 met 180 pk. De 180 pk sterke motor biedt een maximumkoppel van 240 Nm, al vanaf 1.500 t.p.m. tot aan 5.000 t.p.m. Een kortstondige 'overboost' levert 270 Nm aan koppel.

Volvo V60

De 150 pk sterke motor levert 240 Nm aan trekkracht. De 2.0T, T5 en T4 zijn leverbaar in combinatie met Volvo's Powershift-zestrapsautomaat of een handbediende zesversnellingsbak. De T3 heeft af fabriek een handbediende transmissie.

Ook is er keuze uit twee vijfcilinder turbodiesels. De D5 met twee turbo's produceert 205 pk en 420 Nm. Voor deze versie neemt de acceleratie van 0-100 km/u 7,9 seconden in beslag (handbediend en automaat). De topsnelheid bedraagt voor beide transmissievarianten 230 km/u (begrensd).

Verder is er de nieuw ontwikkelde 2,0-liter D3-dieselmotor met 163 pk en 400 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u neemt voor deze versie (handbediend en automaat) 9,4 seconden in beslag. De topsnelheid bedraagt 220 km/u (handbediend) en 215 km/u voor de variant met automaat.

Volvo V60

De nieuwe vijfcilinder 2.0 D is in principe dezelfde motor als de huidige 2.4D, maar de cilinderinhoud is teruggebracht voor een lager brandstofverbruik. Beide turbodiesels zijn leverbaar met keuze uit een automatische zestrapstransmissie en een handbediende zesversnellingsbak. De D5 met automatische transmissie is ook leverbaar met All Wheel Drive (AWD).

In het eerste productiejaar volgt een DRIVe-versie van de nieuwe V60. Deze variant is voorzien van een 1,6-liter dieselmotor met 115 pk en 270 Nm en alleen leverbaar in combinatie met een handbediende zesversnellingsbak.