20 november 2009
Mercedes-Benz W124

Mercedes-Benz W124

Mercedes-Benz W124 viert 25e verjaardag

20 november 2009 | De Mercedes-Benz W124, de eerste serie waarin de aanduiding E-Klasse zijn intrede deed, viert deze maand zijn 25e verjaardag. En die mag niet ongemerkt voorbij gaan. Immers: in de W124 was de auto waarin 4Matic vierwielaandrijving debuteerde en de 500 E was de eerste sedan in de hogere middenklasse die kon worden geleverd met een V8-motor. Maar de W124, die tot 1997 in productie bleef, dankt zijn sterke reputatie ook aan de diverstiteit van de modellijn.

De Mercedes-Benz W124 maakte zijn debuut als sedan. Dat gebeurde in november 1984 in Sevilla (Spanje). De W124 viel in eerste instantie op door zijn uiterlijk, dat naadloos aansloot op dat van de 190-reeks. Ook onderhuids waren er belangrijke parallellen met dat model. Zo maakte de W124 eveneens gebruik van 'high-strength' staalsoorten en diverse (andere) gewichtsbesparende materialen.

Mercedes-Benz W124

Zoals gebruikelijk ging dat niet ten koste van de veiligheid. Integendeel: de W124 was het eerste model van Mercedes-Benz dat in de aanloop naar productie niet alleen fysieke crashtesten onderging, maar ook werd onderworpen aan computersimulaties van ongevallen. Dit leidde niet alleen tot een zeer stijve en dus veilige 'passagierscel,' maar ook tot ingenieuze kreukelzones én een voetganger-/fietservriendelijk ontwerp van de voorkant van de auto.

Het ontwerp van de W124 was van de handen van Bruno Sacco, Joseph Gallitzendorfer en Peter Pfeiffer. De zeer gunstige Cw-waarde (tussen 0,29 en 0,32) leverde een belangrijke bijdrage aan verlaging van het gemiddelde vebruik ten opzichte van de voorgangermodellen (W123). Opvallend aan het design van de W124-modellen was bovendien dat een (viercilinder) 200 D nauwelijks afweek van bijvoorbeeld een 300 E (zescilinder).

Mercedes-Benz W124

Slechts twee details maakten het verschil: de zescilinder-modellen beschikten over een (goed verborgen) dubbele uitlaat en de 300 D en de modellen met airconditioning (toen nog een extra…) waren te herkennen aan hun luchtinlaten met louvres in de voorbumper. Een opmerkelijk detail was de toepassing van een panoramische ruitenwisser. Deze bewoog over een excentrische nok en wist zodoende 86% van de voorruit schoon te houden; een record in die tijd.

De W124-reeks kenmerkte zich door een grote variatie aan carrosserievarianten. In september 1985 werd de extra ruime Estate geïntroduceerd. Deze volgde uiteraard de stijl van de sedan; afhankelijk van de motorisering liet hij een Cw-waarde tussen 0,34 en 0,35 voor zich noteren. De Estate was leverbaar met dezelfde motoren als de sedan, maar was er ook als 300 TD TURBO. In die uitvoering beschikte hij over een 105 kW sterke turbodieselmotor.

Mercedes-Benz W124

In maart 1987 werd de W124-reeks verblijd met de komst van een coupé. Dit model dankte zijn geheel eigen (sportieve) voorkomen onder meer aan de (ten opzichte van de sedan) 8,5 cm ingekorte wielbasis. Ook het ontbreken van B-stijlen droeg bij aan het unieke karakter. Het ontbreken van die B-stijl werd gecompenseerd door de A-stijlen te versterken en door nog meer gebruik te maken van extra sterke staalsoorten. Een ander Coupé-typisch stijlelement was de toepassing van kunststof carrosseriedelen met geïntegreerde skirts. Deze werden in een contrasterende kleur gespoten en zorgden zo voor een uniek visueel effect.

In 1992 ging de 300 CE-24 Cabriolet in productie en daarmee was er na 20 jaar eindelijk weer een vierzits open auto in de hogere middenklasse beschikbaar. De A124 Cabriolet had de Coupé als basis, maar er waren ten opzichte van dat model meer dan 1.000 componenten gewijzigd om de stijfheid van het koetswerk te garanderen. Zo was de A-stijl nogmaals versterkt en achter de achterstoelen waren twee ijzersterke rolbeugels onzichtbaar weggewerkt. Bij een ongeval kwamen (en komen) deze volautomatisch (in 0,3 s) naar buiten.

Mercedes-Benz W124

In deze reeks debuteerde het automatische, elektronisch aangestuurde 4MATIC vierwielaandrijving-systeem (1985). Parallel hieraan bood Mercedes-Benz het zogenaamde 'dynamic handling concept' aan. Hierin waren een elektronisch sperdifferentieel (ASD) en antidoorslipregeling (ASR) inbegrepen. Al deze systemen kregen informatie via sensoren van het ABS. In 1985 debuteerde ook de geregelde driewegkatalysator.

In 1989 voerde Mercedes-Benz een ingrijpende 'Modellpflege' door. Alle W124 modellen kregen (zoals de Coupé) kunststof flankbescherming, onder de liefhebbers 'Sacco-Bretter' genoemd, en het interieur werd vernieuwd. De Limousine de Coupé en de Estate konden vanaf dat moment ook worden geleverd met de 3,0-liter zescilinder 24V-motor met variabele nokkenastiming. In deze modellen leverde de motor een vermogen van 162 kW.

Mercedes-Benz W124

In juni 1992 bereikte de productie van de W124 een belangrijke mijlpaal: het tweemiljoenste exemplaar liep van de band. Enkele weken later onderging de reeks een tweede facelift. Daarbij lag de nadruk op de motoren en een uitbreiding van de standaarduitrusting. Alle benzinemotoren schakelden bijvoorbeeld over op vier kleppen per cilinder. De standaarduitrusting werd uitgebreid met onder meer airbags, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels en een vijfversnellingsbak voor de viercilinder-modellen. Nieuw in het gamma was de 400 E met 4,2-liter V8 (205 kW).

Vanaf 1993 ging de W124-reeks door het leven als E-Klasse. Daarmee liep deze modellijn in de pas met bijvoorbeeld de S-Klasse en de kort daarvoor geïntroduceerde C-Klasse. Net als bij deze modellen volgden op de letter drie cijfers, die betrekking hadden op de cilinderinhoud. De afkortingen D en TD werden vervangen door het voluitgeschreven 'Diesel' en 'Turbodiesel.'

Mercedes-Benz W124

De nieuwe naamgeving ging gepaard met enkele uiterlijke wijzigingen. Zo beschikten de E-Klasse modellen voortaan over een in de motorkap geïntegreerde grille waarbij de ster een plaatsje op de motorkap kreeg. De knipperlichten vóór bevonden zich vanaf dat moment achter blank glas. Bovendien werd de vorm van achterklep en bumpers licht gewijzigd. Rond dezelfde tijd verscheen de E 60 AMG met een 280 kW pk sterke zesliter V8-motor als nieuw topmodel ten tonele. Diverse carrosserievarianten werden leverbaar als E 36 AMG met een 200 kW pk sterke zescilinder.

In juni 1995 presenteerde Mercedes-Benz de opvolger van de W124: de W210-reeks. De W124 sedan ging tussen juni en augustus 1995 uit productie. De Estate werd nog tot en met 1996 gemaakt en de laatste Cabriolet kwam in 1997 van de band. In totaal werden 2.555.861 W124-modellen geproduceerd.

Mercedes-Benz W124

Met het bereiken van de 25-jarige leeftijd is nu ook de W124 officieel een Youngtimer of Young Classic. Dat komt ook tot uiting in de nieuwe Young Classics-afdeling in het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Hier zijn (toekomstige) klassiekers waaronder diverse W124-modellen te huur én te koop.