7 januari 2009
Volvo S80

Volvo S80

Nieuwe D5-motor voor Volvo S80

7 januari 2009 | Volvo introduceert een compleet nieuwe 2,4-liter dieselmotor voor de Volvo S80. Alleen het D5-label en de configuratie van vijf cilinders komen overeen met de vorige D5-dieselmotor, voor de rest is hij compleet anders. De nieuwe D5 van Volvo voldoet aan de Euro5-emissienorm en is aanzienlijk schoner en zuiniger dan zijn voorganger.

Dankzij oplossingen als sequentiële twin-turbotechniek, keramische gloeibougies en piëzo-elektrische brandstofinjectoren zijn de ingenieurs van Volvo erin geslaagd het brandstofverbruik terug te brengen tot 6,2 liter/100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 164 gram per kilometer. Het vermogen bedraagt 205 pk / 420 Nm.

De prestaties en rijeigenschappen zijn verbeterd door gebruik te maken van twee turbo's van verschillende afmetingen. Ze treden na elkaar in werking, zodat ze voor extra vermogen zorgen in een breder toerengebied. Dit resulteert in een alerte gasrespons bij alle snelheden en een zeer soepele vermogensafgifte. Geavanceerde inspuittechniek, door toepassing van piëzo-elektrische brandstofinjectoren, zorgt voor een precieze verdeling van de geatomiseerde brandstof in de verbrandingskamers. Dat heeft een efficiënte verbranding en lage uitstoot als resultaat.

Volvo S80

De twin-turbotechniek maakt het ook mogelijk om een hoger niveau van uitlaatgasrecirculatie (Exaust Gas Recirculation, EGR) toe te passen, over een breder toerengebied dan voorheen. Hierdoor wordt optimaal geprofiteerd van de dubbele turbo om prestaties te leveren bij een laag brandstofverbruik. Het injectiesysteem met zijn piëzo-elektrische injectoren en de zeer efficiënte brandstofpomp helpt het brandstofverbruik van de motor verder te beperken door de brandstof via extreem precieze intervallen en onder extreem hoge druk in te spuiten, wat resulteert in een bijzonder effectieve verbranding.

Als aanvulling op de dubbele turboladers, de piëzo-elektrische brandstofinjectoren en verbeterde Exaust Gas Recirculation (EGR), is de nieuwe D5-motor ook voorzien van keramische gloeibougies, een hightech oplossing die voor een uitstekende koude start van de motor zorgt, doordat ze zeer snel warm zijn. Binnen twee seconden bereiken ze een temperatuur van duizend graden Celsius. Hierdoor start de motor eenvoudig en snel en wordt de uitstoot van schadelijke stoffen teruggedrongen. Onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld tijdens het rijden bij zeer lage toerentallen, kunnen de keramische gloeibougies ook helpen de temperatuur in de cilinders te verhogen om het verbrandingsproces te verbeteren.

De D5-motor is geheel uit aluminium vervaardigd. Dit beperkt het gewicht en zorgt voor een goede warmtehuishouding. Geoptimaliseerde koeling van zowel de cilinderkop als het motorblok zorgt voor optimale controle van de temperatuur, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid en levensduur van de motor.

Volvo S80

De motor is opgebouwd volgens een modulair systeem, zowel bij het ontwerp als de productie. Er zijn gestandaardiseerde montagepunten toegepast voor de turbo's en andere componenten, waardoor het eenvoudiger is om de motor ook in andere Volvo's te plaatsen. Bovendien biedt dit extra mogelijkheden voor verdere ontwikkeling om te voldoen aan toekomstige eisen.