4 maart 2008
Dacia Sandero

Dacia Sandero

Dacia introduceert Sandero

4 maart 2008 | Na de Logan en de Logan MCV breidt Dacia het gamma uit met de Sandero: een vijfdeurs hatchback. De Dacia Sandero komt vanaf juni 2008 op de Europese markt. Net als de andere modellen van Dacia heeft ook de Sandero een scherpe prijs/prestaties verhouding.

De Dacia Sandero wordt gebouwd op het B0-platform van de Logan, dat op zijn beurt weer is gebaseerd op het B-platform van de Renault-Nissan Alliantie. De auto is voorzien van driehoekige draagarmen van het type pseudo MacPherson. Mede door een stabilisatorstang vóór (niet op het instapmodel) blijft de carrosserie stabiel in bochten. Ook de achtertrein van de Dacia Sandero is overgenomen van het B0-platform.

Dacia Sandero

De meeste versies van de nieuwe Sandero zijn voorzien van stuurbekrachtiging. Afhankelijk van de versie heeft de Sandero een lendesteun en is de hoogte van de bestuurdersstoel verstelbaar. Het stuur is bij een aantal versies in hoogte verstelbaar. Dacia levert de Sandero met 2 benzinemotoren; de 1.4 met 75 en 90 pk, die hun sporen al verdiend hebben in vele modellen van Renault.

Hoewel de Dacia Sandero op basis van zijn verkoopprijs is in te delen in de categorie van kleine auto's, valt hij wat betreft de ruime binnen- en buitenafmetingen in de hogere categorie van de compact-klasse. Met een lengte van 4,02 m, een breedte van 1,75 m en een wielbasis van 2,59 m, biedt de Sandero een scherpe prijs/ruimte verhouding.

Dacia Sandero

Achterin is er plaats voor drie volwassenen of drie kinderzitjes dankzij een hoofdruimte van 878 mm, een knieruimte van 145 mm en een breedte op ellebooghoogte van 1.425 mm. Dankzij de ver openslaande deuren is de instap gemakkelijk. De bagageruimte meet 320 liter. De achterbank is in 1/3 – 2/3 neer te klappen (afhankelijk van de versie). Als de achterbank helemaal is neergeklapt, heeft de Sandero een maximale laadcapaciteit van 1.200 liter.

Wat betreft de actieve veiligheid heeft Dacia extra veel aandacht besteed aan het remsysteem van de Sandero. Het nieuwe model is uit te rusten met het allernieuwste ABS Bosch 8.1 systeem. Dit heeft een elektronische remkrachtverdeler (EBV) en – nieuw in het Dacia gamma – noodstopbekrachtiging.

Dacia Sandero

Ook aan de passieve veiligheid heeft Dacia veel aandacht besteed. Het merk maakt voor de carrosserie gebruik van staal met een hoge elastische grens dat een betere weerstand biedt en vervorming beperkt, met name bij een frontale aanrijding. Het stuurframe van magnesium is bevestigd op een inschuifbare stuurkolom en draagt bij aan het wegleiden van de kinetische energie die ontstaat bij een aanrijding. Het dashboard van polypropyleen met honingraadstructuur beperkt de gevolgen van de impact op de knieën van de inzittenden. Paddings bij de voeten van de bestuurder en voorste passagier beschermen de scheenbenen en enkels.

Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft de Dacia Sandero tot vier airbags. De bestuurdersairbag, die speciaal is ontworpen voor de Sandero, is voorzien van een doseerklep die bij het openklappen de druk van de airbag op de bestuurder regelt. Twee zijairbags in de voorstoelen – verkrijgbaar afhankelijk van de versie – zorgen voor extra bescherming van de inzittenden bij een zijdelingse aanrijding.

Dacia Sandero

Dacia bouwt de Sandero in de fabriek in het Roemeense Pitesti. Meer dan 70% van de onderdelen van de Logan is gelijk aan die van de Sandero, wat de fabricage van verschillende modellen op dezelfde productielijn makkelijker maakt en de ontwikkelings- en aankoopkosten vermindert. De fabriek in Pitesti is de tweede uit de groep die de Sandero bouwt. In Curitiba (Brazilië) loopt de auto van de band voor de Braziliaanse en Argentijnse markt.

De Sandero is sinds januari al te koop in Brazilië en Argentinië. In Europa, Tunesië en Noord-Afrika komt hij vanaf juni op de markt. In Nederland staat de auto vanaf 22 juni in de showroom.