18 februari 2008
Peugeot 308 SW

Peugeot 308 SW

Peugeot 308 SW debuteert in Geneve

18 februari 2008 | Slechts enkele maanden na de introductie van de nieuwe 308 hatchback in het middensegment, komt Peugeot nu met de SW-uitvoering van dit nieuwe model. De 308 SW is de opvolger van de SW- en Break-uitvoering van de 307.

De 307 SW was de eerste Peugeot voor mensen die geen Hatchback wilden, maar zich ook niet konden vinden in een midi-MPV, voor mensen die een ruime en praktische auto zochten, die ook comfortabel en aangenaam was en geschikt voor recreatieve doeleinden. Maar bovenal een auto die vormgeving en rijplezier hoog in het vaandel had staan.

Peugeot 308 SW

Daarnaast bouwt de 308 SW verder op het SW-concept van zijn voorganger. De wielbasis van de 308 SW is 100 mm langer dan die van de Hatchback en de overhang achter is vergroot met 124 mm. De voorzijde is identiek aan die van de Hatchback: de carrosserie, de voorruit, de voorportieren en de bodemgroep tot aan de bodemplaat. Met de afdekhoes op de plaats varieert de capaciteit van 600 tot 674 liter (of 508 tot 573 dm3 VDA) afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterstoelen. Zonder afdekhoes neemt het laadvolume onder het dak toe tot 911 of 1031 liter afhankelijk van de stand van de stoelen (657 dm3 / 720 dm3 VDA). Er is dan nog steeds plaats voor vijf personen in de auto.

Van binnen vormt het ontwerp van het dashboard, geïnspireerd op de Hatchback, een geheel met de rest van het interieur. Het loopt schuin af en heeft vloeiende lijnen. Het glazen panoramadak is bepalend voor het concept en de sfeer in het interieur. Bij de 308 SW loopt het door tot achter de 2e zitrij en kunnen zelfs eventuele passagiers op de 3e zitrij ervan genieten. Het totale glasoppervlak van de auto komt daarmee op 5,58 m2.

Peugeot 308 SW

Tot slot is extra veel aandacht besteed aan de multifunctionaliteit. Zo is de 2e zitrij uitgerust met drie afzonderlijke stoelen die allemaal uit te nemen zijn en dezelfde afmeting hebben, waardoor talloze combinaties mogelijk zijn in het interieur. Een ander voorbeeld: als in een uitvoering met 7 zitplaatsen (met twee extra plaatsen op de 3e zitrij) alle stoelen worden neergeklapt, ontstaat een volledig vlakke laadvloer waarop allerlei grote voorwerpen gemakkelijk geladen kunnen worden.

Wat wegligging betreft is het onderstel van de 308 Hatchback aangepast aan de kenmerken van de SW-uitvoering. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging zorgt voor een aangepaste besturing. De McPherson voortrein en de achterwielophanging met een flexibele traverse dragen daar ook in belangrijke mate aan bij.

Peugeot 308 SW

Om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken is er keuze vijf benzinemotoren, van 70 tot 128 kW (95 tot 175 pk) waarvan één 'BioFlex' en drie HDiF dieselmotoren met roetfilter. Ze kunnen gecombineerd worden met vijf versnellingsbakken, automatisch en handgeschakeld, waaronder een gloednieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak. Tot de benzinemotoren van de 308 behoren verschillende VTi- en THP-motoren: Een 1.4 l VTi van 70 kW (95 pk) en 136 Nm, een 1.6 l VTi van 88 kW (120 pk) en 160 Nm, een 1.6 l THP van 110 kW (150 pk), 240 Nm of met 128 kW (175 pk) en 240-260 Nm. Komende zomer wordt dit gamma nog aangevuld met een Bioflex-versie. Het diesel-gamma bestaat uit een 1.6 l HDi van 66 kW (90 pk) en 215 Nm, een 1.6 l HDi van 80 kW (110 pk) en een koppel van 240-260 Nm, of een 2.0 l HDi van 100 kW (136 pk) met 320-340 Nm.

Na de Hatchback zijn nu ook de 1.6 l HDi uitvoeringen van 66 en 80 kW (90 en 110 pk) van de 308 SW voorzien van de nieuwe 15 en 16 inch Michelin Energy Saver banden. Deze banden hebben een 20% lagere rolweerstand en zorgen voor een vermindering van het brandstofverbruik van bijna 0,2 l per 100 km. Dit betekent ook een geringere uitstoot van CO2 daar wordt een reductie van bijna 4 g/km gerealiseerd. Dit betekent dat deze auto gedurende zijn levensduur ongeveer één ton CO2 minder uitstoot.

Peugeot 308 SW

Naast een actieve veiligheid is de 308 SW voorzien van vele snufjes zoals het Lane Departure Warning System (LDWS) en de meedraaiende bi-xenon koplampen. Voor wat betreft de passieve veiligheid is veel aandacht besteed aan de structuur (vooral door de aanwezigheid van 3 kreukelzones aan de voorzijde). De combinatie van extreme stijfheid en de voorgevormde kreukelzones zorgt ervoor dat de bij een aanrijding vrijkomende energie goed wordt opgevangen en de inzittenden worden beschermd. Bovendien kan de SW worden uitgerust met 7 airbags, waaronder een knieairbag in de stuurkolom.

Het gamma van de 308 SW kan per land verschillen en bestaat tegen de zomer van 2008 uit 5 uitvoeringen. Het basismodel komt in de plaats van de 'Break' bij de 307.