27 maart 2007
Audi A5

Audi A5

Nederlands debuut voor Audi A5 en S5 op de AutoRAI

27 maart 2007 | Op de AutoRAI beleeft de Audi A5 zijn Nederlands debuut. Deze coupe onderscheidt zich door zijn elegant-dynamische vormgeving en FSI- en TDI-motoren. Ter gelegenheid van dit tentoonstellingsdebuut worden ook de Nederlandse prijzen bekendgemaakt.

De inspiratie voor de lijnen van de Audi A5 komt van de Nuvolari quattro concept car uit 2003. De lijnvoering is typisch Audi. De 4,63 meter lange A5 dankt zijn sportieve silhouet aan de grote spoorbreedte, de lange wielbasis, de korte overhang voor en aan de lange, vloeiende daklijn. Aan de voorzijde is de A5 te herkennen aan de karakteristieke Audi single frame grille, maar ook aan de in de lichtunits geïntegreerde LED-verlichting (alleen in combinatie met Xenon plus koplampen). Bij de achterzijde zorgen de achterlichtunits voor extra sportieve flair. De eveneens in Amsterdam debuterende S5 onderscheidt zich van de A5 door onder andere de specifieke S-grille, sportieve bumpers, grotere luchtinlaten en 18 inch velgen.

Audi A5

Het interieur van de Audi A5 is gebaseerd op een compleet nieuw ontwerp. Het dashboard is op de bestuurder gericht. Alle bedieningsorganen, inclusief het MMI-systeem, zijn logisch geplaatst en kunnen daardoor intuitief worden bediend. De sleutel van de A5 is een accessoire op zich. Hij communiceert met het elektrische systeem van de auto zodra hij in het contactslot wordt gestoken. Zodoende kan hij belangrijke informatie als de kilometerstand en servicemededelingen opslaan. Dat maakt service- en diagnosewerkzaamheden eenvoudiger en minder tijdrovend.

Alle diesel- en benzinemotoren die voor de Audi A5 en S5 beschikbaar zijn, hebben directe brandstofinspuiting. Het benzinegamma begint met de compleet nieuwe 1.8 TFSI, die directe inspuiting koppelt aan turbotechnologie en zodoende goed is voor een vermogen van 125 kW/170 pk. De prijs van de A5 1.8 TFSI is nog niet bekend.

Audi A5

De A5 is daarnaast leverbaar als 3.2 FSI, eveneens met standaard zesversnellingsbak. De V6 van dit model levert 195 kW/265 pk en een koppel van 330 Nm (beschikbaar tussen 3.000-5.000 t/min). Daarmee accelereert de A5 in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd). De A5 3.2 FSI is leverbaar met de achttraps multitronic automatische versnellingsbak. De uitvoering met een quattro zesversnellingsbak volgt in het najaar en de prijs hiervan is vastgesteld op € 56.265,-.

Het topmodel, de Audi S5, beschikt over een V8 FSI in combinatie met quattro-aandrijving. De V8 is goed voor 260 kW/354 pk en een koppel van 440 Nm bij 3.500 t/min. Deze cijfers vertalen zich op de weg onder meer in een 0-100 in 5,1 seconden. De Audi S5 kost € 76.000,-.

Audi A5

Voor de A5 zijn ook twee V6 TDI-motoren beschikbaar. De 2.7 (standaard met comfortabele multitronic-versnellingsbak en voorwielaandrijving) levert 140 kW/190 pk en zorgt daarmee voor een top van 232 km/h, een sprint van 0 naar 100 km/h in maar 7,6 seconden en een verbruik van 6,7 l/100 km. De 3.0 TDI is ingrijpend vernieuwd; dat leidt onder meer tot een vermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van 500 Nm. Met een top van 250 km/h en een spint van 0 naar 100 km/h in 5,9 seconden behoort de A5 3.0 TDI quattro tot de sportiefste autos in zijn klasse. En dat bij een verbruik van 7,2 l/100 km. Beide dieselmodellen zijn standaard uitgevoerd met een dieselroetfilter, dat zorgt voor drastische reductie van de emissies. De A5 2.7 TDI en A5 3.0 TDI kosten respectievelijk € 53.665,- en € 59.065,-.

Elke A5/S5 is aan vrijwel iedere persoonlijke smaak aan te passen. De optielijst vermeldt onder meer adaptieve koplampen, keyless entry-/startsystem, een airconditioning met drie klimaatzones, een achteruitrijcamera en een panoramisch kanteldak. Een bijzondere vermelding verdient het infotainmentsysteem van Bang en Olufsen, een sound system met veertien speakers voor een ongekende surround sound. De nieuwe Audi A5 en S5 kunnen vanaf april worden besteld. De eerste afleveringen staan voor juli dit jaar gepland.