26 november 2004
Land Rover Range Rover Sport (2005 - 2013)

Land Rover Range Rover Sport (2005 - 2013)

Land Rover introduceert Range Rover Sport

26 november 2004 | De Range Rover Sport, een compleet nieuwe, sportieve SUV van Land Rover, belooft de best presterende en best handelbare auto te worden die de befaamde 4x4-producent ooit heeft gebouwd. De topuitvoering wordt aangedreven door een 385 pk (287 kW) sterke 4,2-liter V8 benzinemotor met supercharger. De Range Rover Sport is volgens een woordvoerder ontworpen om "inspirerend-dynamische capaciteiten te combineren met superieur comfort en raffinement".

Het topmodel van de Range Rover Sport wordt aangedreven door een speciaal ontwikkelde variant van Jaguars 4,2-liter supercharged V8-motor. Deze levert een maximum vermogen van 385 pk (287 kW) en een maximum koppel van 550 Nm, goed voor een elektronisch begrensde topsnelheid van 225 km/h. Alle vier de wielen worden aangedreven via een zestraps intelligente automatische transmissie van het merk ZF. Deze biedt onder meer een sport-programma en LandRovers CommandShift-systeem voor handmatig schakelen. De tussenbak met hoge en lage gearing wordt elektronisch geschakeld.

Naast de supercharged V8-motor voor het topmodel van de Range Rover Sport zijn nog twee andere (eveneens uit Jaguar motoren ontwikkelde) krachtbronnen beschikbaar: een atmosferische 4,4-liter V8 benzinemotor met een vermogen van 295 pk (220 kW) en de geheel nieuwe 2,7-liter V6 turbodiesel. Alle motoren zijn uitgebreid ontwikkeld om te voldoen aan Land Rovers eisen, inclusief verbeterde waterdichtheid ten behoeve van waden, extra bescherming tegen stof, en de mogelijkheid om onder de extreme langs-, dwars- en combinatiehoeken te opereren die bij extreem terreinrijden kunnen voorkomen.

Land Rover Range Rover Sport (2005 - 2013)

De Range Rover Sport heeft een vijfdeurs-carrosserie, met een aluminium achterklep uit een stuk, waarbij de achterruit apart kan worden geopend voor gemakkelijke toegang tot de bagageruimte. Van binnen is het een ruime vijfzitter die zich onderscheidt door het gebruik van premium materialen, inclusief leder, hout en metallic-afwerkingen. De cockpit is ontworpen rond de bestuurder, met een hoge en vloeiend gelijnde middenconsole, zodat de bestuurder nagenoeg horizontaal naar de bedieningsorganen kan reiken, in plaats van naar beneden.

Hoewel bij de ontwikkeling van de Range Rover Sport een grotere nadruk lag op on-road-prestaties dan bij andere Land Rover modellen, is hij volgens de makers ook competent op elk terrein. Zijn off-road-capaciteiten worden versterkt door LandRovers Terrain Response-systeem, dat standaard is op alle uitvoeringen. Hierbij kan de bestuurder via een draaiknop op de middenconsole kiezen uit vijf terreinstanden. Terrain Response kiest vervolgens automatisch de meest geschikte instellingen voor de elektronische controle- en tractie-systemen van de auto inclusief rijhoogte, motorrespons, afdalingsremregeling (HDC), elektronische vierwiel tractieregeling en transmissie-standen.

Land Rovers nieuwe en Integrated Body-frame-structuur, dat werd geintroduceerd op de Discovery 3, is aangepast voor de Range Rover Sport om het sportieve karakter van de auto te versterken. Dit omvat een 14 cm kortere wielbasis (275 cm) voor een betere wendbaarheid. In hoogte verstelbare luchtvering is standaard op alle modellen. De wielophanging met double wishbones is ontworpen voor een sportief rijgedrag en optimale handelbaarheid, vooral bij het nemen van bochten. De besturing met snelheidsafhankelijke stuuroverbrenging belooft extra wendbaarheid bij lage snelheid en extra stabiliteit bij rijden met hoge snelheid.

Land Rover Range Rover Sport (2005 - 2013)

De Range Rover Sport beleeft zijn wereldpremiere in januari 2005 op de North American International Automobile Show in Detroit. De verkoop in Europa gaat voorjaar 2005 van start.