3 september 2003
Audi A3 (2003- 2012)

Audi A3 (2003- 2012)

Audi A3 nu ook leverbaar als 3.2 Quattro

3 september 2003 | Met de A3 3.2 quattro introduceert Audi een atleet in de premium compactklasse, met een V6-motor die 184 kW (250 pk) levert. Mede dankzij de standaard quattro vierwielaandrijving belooft de A3 3.2 het rijplezier dat het uiterlijk belooft.

De V6 met vierkleppentechniek en een cilinderinhoud van 3,2 liter is de sportiefste krachtbron in het A3-programma. Dankzij het hoge koppel en vermogen is deze motor niet alleen geschikt voor de topversies van de TT Coupe en TT Roadster, de V6 sluit ook aan bij het concept van de nieuwe, sportieve Audi A3. De krachtbron -die aan de EU4-norm voldoet- is goed voor 184 kW (250 pk) en levert 320 Nm aan koppel, dat volledig beschikbaar is tussen 2.500 en 3.000 t/min. De prestaties van de A3 3.2 quattro: de acceleratie van O tot 100 km/h kost 6,5 seconde en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Daardoor is deze versie de snelste A3 ooit is.

Het dubbel uitgevoerde uitlaatsysteem zorgt niet alleen voor lage emissiewaarden, maar mag -letterlijk- ook gehoord worden. De sportiefste A3 is desnoods met gesloten ogen te herkennen, namelijk aan zijn sonore geluid. De ingenieurs van Audi hebben een uitlaatgeluid gecomponeerd dat -zonder overheersend te worden- beantwoordt aan de sportieve prestaties van dit aggregaat. De A3 3.2 is standaard voorzien van permanente quattro vierwielaandrijving en biedt keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak en de direct schakelende DSG transmissie. Het sportonderstel met 17-inch gegoten lichtmetalen velgen, in combinatie met 225/45 banden zijn ook standaard.

Audi A3 (2003- 2012)

De DSG - 'Direct-Shift-Gear' - transmissie combineert volgens Audi de voordelen van een conventionele handgeschakelde zesversnellingsbak met die van een automaat. In feite bestaat de DSG-transmissie uit twee geintegreerde handgeschakelde drieversnellingsbakken, die voor een ruime variatie in overbrengingsverhoudingen zorgen. Door de toepassing van twee gescheiden lamellenkoppelingen, in combinatie met een elektrohydraulische bedieningsmodule, kunnen tegelijkertijd twee versnellingen worden ingeschakeld. Met de 'tip-in'-functie schakelt de transmissie vanuit de automatische standen 'D' en 'S' kortstondig over naar de handmatige schakelmodus. In de standen 'S' en de handmatige schakelmodus wordt het dynamische karakter van de DSG-transmissie versterkt door het elektronische gestuurde tussengas.

De handgeschakelde 6-bak is vanaf heden leverbaar en de DSG-uitvoering wordt in het eerste kwartaal van 2004 verwacht. De prijzen zijn respectievelijk € 41.890,- en € 44.490,-.