26 juni 2003
 

Renault Espace (2002 - 2013)

Maximale NCAP score voor Renault Espace

26 juni 2003 | De onafhankelijke organisatie EuroNCAP gaf de Espace IV de maximale score van 5 sterren na de Laguna (2001), de Megane en Vel Satis (2002). Met een totaal van 35.11 op 37 punten kreeg de Espace IV de beste score van alle geteste auto's ooit door een onafhankelijke organisatie.

Aan het einde van de twaalfde reeks tests gaf EuroNCAP de Espace IV de maximale score van 5 sterren. De auto schitterde door zijn prestatie en met name zijn weerstand tijdens de verschillende crashtests. Met een score van 15.11 op 16 punten bij een frontale aanrijding, 18 op 18 punten bij een zijdelingse aanrijding en 2 extra punten voor het 'geluidssignaal vergeten gordel' overschreed de Espace IV voor het eerst in de geschiedenis van de EuroNCAP de grens van 35 punten met een totale score van 35.11 op 37 punten. Daarmee werd de Espace IV de veiligste auto in de categorie van de monospaces en de veiligste auto op de markt, alle segmenten in aanmerking genomen. Zelfs zonder de twee extra punten van het geluidssignaal vergeten gordel heeft de Espace IV samen met de Laguna II de hoogste score die ooit werd gehaald bij een crashtest.

Renault Espace (2002 - 2013)

Het uitmuntende veiligheidsniveau van de Espace IV berust op een constructie vervaardigd uit staal met een zeer hoge elasticiteit, maar met name op de efficientie van het derde generatie van het SRP-systeem van Renault, waarmee alle nieuwe modellen sinds de Laguna vanaf januari 2001 zijn uitgerust. Dit systeem bestaat onder meer uit adaptieve airbags waarvan het volume zich aanpast aan de kracht van de schok en dubbele gordelspanners op de voorste zitplaatsen om het risico van onder de gordel doorglijden te beperken en de onderste ledematen beter te beschermen. Het huidige SRP-systeem van Renault heeft zich al bewezen bij de bestudering van oorzaken en gevolgen van ongelukken. Onderzoek naar reele ongelukken waarbij de nieuwe modellen van Renault betrokken zijn, wijst uit dat het risico van onder de gordel door glijden (oorzaak van ernstig letsel aan de buik) volledig is weggenomen.

Renault is de constructeur die tot nu toe de meeste sterren heeft behaald bij de EuroNCAP en blijft daarmee getuigen van de expertise waarover het merk beschikt om haar gamma tot het veiligste van de markt te maken.