16 januari 2002
Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Nieuwe Mercedes E-Klasse beleeft wereldprimeur op Autosalon Brussel

16 januari 2002 | Na 48 maanden ontwikkelingstijd en investeringen van meer dan 2 miljard Euro viert de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse op de motorshow in Brussel zijn wereldpremière. De nieuwe E-Klasse, die medio maart bij de Mercedes-Benz dealers staat, brengt een groot aantal technische vernieuwingen op het gebied van de veiligheid, comfort en rijdynamiek.

Het ontwerp van de nieuwe E-Klasse zet het lijnenspel van zijn voorganger voort en accentueert meer het dynamische karakter van de sedan. Het markante vier-ogen-gezicht, waarmee de E-Klasse in 1995 voor het eerst de koers aangaf, toont zich met enigszins schuin geplaatste dubbele koplampen en helder glas in een nieuwe interpretatie.

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Zijn dynamische karakter bewijst de nieuwe E-Klasse volgens de fabrikant door voorbeeldige soepelheid, sportwagenachtige handelbaarheid en perfect bochtgedrag. Een nieuw ontwikkelde vooras en een grotendeels uit aluminium vervaardigde achteras scheppen daarvoor de technische voorwaarden. Gelijktijdig bieden SBC en het elektronische stabiliteitsprogramma ESP een maximum aan rijveiligheid en ze helpen de bestuurder om noodsituaties beter te beheersen. SBC werd onlangs geïtroduceerd op de nieuwe SL-Klasse, maar gaat op de nieuwe E-Klasse voor het eerst in serieproductie.

Voor de nieuwe E-Klasse zijn in eerste instantie vijf motoren leverbaar: drie benzinemotoren met zes en acht cilinders en vermogens van 130 kW/177 pk tot 225 kW/306 pk, en daarnaast twee CDI-motoren met vier en vijf cilinders en een capaciteit van 110 kW/150 pk tot 130 kW/177 pk. Vergeleken met zijn voorganger is het brandstofverbruik van de nieuwe E-Klasse met maximaal 0,9 liter per 100 kilometer gedaald. Het maximum koppel van de dieselmotoren steeg met acht procent. Bij de E270 CDI bereikt het koppel met 425 Newtonmeter bij de automatische transmissie een nieuwe top. De dieselmotoren met directe inspuiting behoren tot de tweede generatie van de CDI-motoren en onderscheiden zich door een reeks technische vernieuwingen.

Mercedes-Benz E-Klasse (1995 - 2002)

Mercedes-Benz heeft de viercilinder van de E220 CDI voor het eerst met twee balansassen uitgerust en bereikt daardoor een aanzienlijk voordeel op het gebied van geluids- en trillingscomfort. Op een later tijdstip wordt het motorprogramma uitgebreid met een nieuwe viercilinder benzinemotor met compressor en CDI-motoren met vier, zes en acht cilinders.

Voor automobilisten die op het gebied van zitcomfort nog meer individualiteit wensen, heeft Mercedes-Benz als wereldprimeur de rijdynamische multicontourstoel ontwikkeld. De stoel is uitgerust met meerdere luchtkamers die aan de hand van de rijsituatie automatisch meer of minder worden gevuld, om de bestuurder en bijrijder in bochten een perfecte zijwaartse ondersteuning te bieden. Het rijcomfort wordt verhoogd door het nieuwe semi-actieve luchtveersysteem AIRMATIC DC dat door middel van moderne micro-computertechnieken gelijktijdig vering en demping regelt. Sensoren controleren de toestand van de weg, het rijgedrag en de belading van de auto, zodat de AIRMATIC DC steeds de optimale veerkracht en veerconstante instelt. De pneumatische vering behoort tot de standaarduitrusting van het nieuwe V8-topmodel E500 en is tegen meerprijs leverbaar op de andere modellen.