21 december 2013
 

Lamborghini Huracan

Lamborghini introduceert Huracan

21 december 2013 | Lamborghini introduceert de Huracán. De Huracán is de opvolger van de Gallardo. Vanaf januari 2014 start de Huracán een tournee van ruim 130 preview events in meer dan 60 steden rond de wereld. Uiteraard zal hij ook de voor Nederland exclusieve Lamborghini-partner Lamborghini Leusden aandoen. Het wereldwijde publieksdebuut staat begin maart gepland voor de Autosalon van Genève.

Net als de Gallardo en de meeste andere Lamborghini-modellen dankt hij zijn naam aan de wereld van het stierenvechten. De prijsstier Huracán van het Spaanse ras Conte de la Patilla stond bekend om zijn uitzonderlijke moed en zijn voorkeur voor de aanval. Hij vocht in Alicante in augustus 1879 en onderscheidde zich door zijn doorzettingsvermogen en onverslaanbaarheid.

Lamborghini Huracan

De Huracán vormt een revolutie ten opzichte van de designtaal van de Gallardo en is puur in al zijn scherpe lijnen, hoekige vormen en nauwkeurig gedefinieerde oppervlakken. Het profiel van de Huracán wordt gekenmerkt door één enkele lijn die de voorzijde, de cockpit en de achterkant met elkaar verenigt.

Een 12,3 inch fullcolour TFT instrumentarium verschaft de bestuurder alle noodzakelijke informatie, uiteenlopend van de toerenteller tot aan navigatiekaarten en infotainmentfuncties. Nappaleer en Alcantara tekenen het interieur, in verschillende kleurcombinaties voor tal van personalisatiemogelijkheden. Het ontwerp van het dashboard en de centrale tunnel zorgen voor lichte elementen in het interieur, waar de nadruk ligt op kwaliteit en luxe.

Lamborghini Huracan

Met een leeggewicht van 1.422 kg is de Huracán niet alleen goed voor een vermogen-gewichtverhouding van slechts 2,33 kg per pk, tegelijkertijd claimt hij ook de precisie van een raceauto met dank aan een buitengewone stijfheid.

De nieuwe 5.2-liter V10-krachtbron levert een maximumvermogen van 448 kW/610 pk bij 8.250 tpm en een maximumkoppel van 560 Nm bij 6.500 tpm. Dankzij 'Iniezione Diretta Stratificata' (IDS) worden directe en indirecte inspuitmomenten op slimme wijze met elkaar verenigd. Hetgeen resulteert in meer vermogen en koppel bij een lager verbruik en lagere emissies vergeleken met de V10 in de Gallardo.

Lamborghini Huracan

De topsnelheid bedraagt ruim 325 km/u. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt geklaard in 3,2 seconden, terwijl een aceleratie vanuit stilstand naar 200 km/u 9,9 seconden kost. Mede dankzij Stop / Start-technologie daalde het gecombineerde EU verbruikscijfer tot 12,5 liter op 100 km (CO2: 290 g/km). De krachtbron voldoet aan de EU6 emissierichtlijnen.

Het vermogen van de V10 wordt via een nieuwe 7-traps 'Lamborghini Doppia Frizione' (LDF) transmissie met dubbele koppeling en een volledig elektronisch gestuurd 4WD-systeem op de weg overgebracht. De verschillende rijstanden van de Huracán kunnen worden geselecteerd via een knop op het stuurwiel, uiteenlopend van maximale grip op de openbare weg tot aan extreme prestaties op het circuit. Ze beïnvloeden de instellingen van de versnellingsbak, de motor, het geluid, de vierwielaandrijving en de elektronische stabiliteitscontrole.

Lamborghini Huracan

Carbon-keramische remmen zijn standaard. Het 'Lamborghini Dynamic Steering' systeem met variabele stuuroverbrengingen en de magnetisch gestuurde demping zijn beide optioneel te bestellen en eveneens instelbaar via drie modi.

De Huracán wordt geproduceerd in de fabriek van Automobili Lamborghini in Sant'Agata Bolognese op een compleet nieuwe productielijn. De eerste leveringen aan klanten vinden plaats in het voorjaar van 2014.