6 maart 2018
 

Lamborghini Huracan Spyder

Lamborghini Huracan nu als Performante Spyder

Autozine
6 maart 2018 | In navolging van de extreme Huracán Performante onthult Lamborghini op de Autosalon van Genève 2018 de open versie in exacte dezelfde uitvoering. Met zijn atmosferische 5,2-liter V10-motor versnelt de vierwielaangedreven Performante Spyder van 0-100 km/h in 3,1 seconden, 0-200 km/h kost 9,3 seconden en de topsnelheid is evenals bij de dichte versie 325 km/h.
 

De Lamborghini Huracán Performante Spyder levert net als zijn dichte broer 640 pk (470 kW) bij 8.000 tpm, met een koppel van 600 Nm bij 6.500 tpm. Meer dan 70 procent van dit koppel is al beschikbaar bij 1.000 tpm. Met een drooggewicht van maar 1.507 kilo, heeft de Spyder een gewichts-/pk-vermogen van maar liefst 2,35 kg/pk, met een gewichtsverdeling voor/achter van 43/57%.

Lamborghini Huracan

Het ontwerp, de technologie en de prestatiekenmerken van de Huracán Performante zijn even fundamenteel in de Spyder als in de coupé. De mogelijkheid om open te rijden voegt een nieuwe dimensie van rijplezier toe aan de rijervaring van de Performante. Het open ontwerp onderscheidt de Spyder duidelijk van zijn coupé-tegenhanger, zowel geopend als gesloten.

De Huracán Performante Spyder líjkt niet alleen licht, hij ís het ook. Koolstofvezel dat door de aluminium behuizing loopt is een rechtstreekse verwijzing naar het lichtgewicht karakter van de Spyder en draagt bij aan een gewichtsvermindering van 35 kilo ten opzichte van de originele Huracán Spyder. Diverse structurele onderdelen en elementen van het koetswerk - voor- en achterspoiler, motorkap, achterbumper, diffusor - zijn uit composietmateriaal van de jongste generatie vervaardigd volgens Lamborghini's gepatenteerde actieve aerodynamica systeem Aerodinamica Lamborghini Attiva - het actieve luchtgeleidingssysteem kortweg ALA (Italiaans voor 'vleugel').

De soft-top van de Spyder doet geen afbreuk aan het ALA-systeem. Het varieert de aerodynamische belasting en zorgt zowel voor een hoge neerwaartse kracht als een lage weerstand waardoor het snel bochtenwerk en een uitstekende rijdynamiek niet in de weg staat. Lamborghini's Piattaforma Inerziale (LPI) -systeem regelt alle elektronische systemen van de auto in realtime, inclusief de configuratie van de auto, en activeert het ALA-systeem in minder dan 500 milliseconden. Dat zorgt voor de beste aerodynamische set-up van de Huracán Performante Spyder bij alle rijomstandigheden.

Net als de Huracán Performante coupé heeft de Spyder het verbeterde ophangsysteem met een aangepast ESC, het Lamborghini Dynamic Steering (LDS) voor meer stuurrespons, en permanente aandrijving op vier wielen voor maximale tractie in alle situaties. Het zogeheten ANIMA systeem waarmee de set-up van alle dynamische rijsystemen is aan te passen, is verder verbeterd. Met de ANIMA-knop (Adaptive Network Intelligent Management; Italiaans voor 'ziel') op het stuur kan de bestuurder afhankelijk van zijn mood kiezen uit de standen STRADA, SPORT en CORSA.

Lamborghini Huracan

Het lichtgewicht, elektrohydraulisch bedienbare dak van de Spyder-versie van de Huracán Performante zorgt zowel open als gesloten voor een onderscheidend lijnenspel. Als cabriolet heeft de Huracán Performante Spyder de stijfheid van zijn dichte supersport-broer behouden.

Het dak is tot een rijsnelheid van 50 km/h in 17 seconden te openen. De achterruit is elektrisch bedienbaar met een druk op een knop voor bestuurders die de ophitsende sound van de V10-motor willen horen; als het gesloten is, beperkt het raampje het geluid en de turbulenties bij het open rijden. Wanneer het dak is geopend, komen automatisch twee beweegbare vinnen omhoog die de daklijn voortzetten vanaf de rugleuningen van de stoelen tot aan de achterzijde van de auto. Daardoor krijgt de Spyder een nog kenmerkender silhouet. Geïntegreerde kanalen in de vinnen verminderen de turbulentie achter de inzittenden tijdens een open rit. Daarnaast heeft de Lamborghini Huracán Performante Spyder twee extra windschermen die zijn te verwijderen. Ze zorgen voor minder wervelingen rond het hoofd en maken het mogelijk om ook bij hogere snelheden een gesprek te voeren.