25 april 2013
Renault Twizy

Renault Twizy

Renault toont Twizy Sport F1

25 april 2013 | Renault introduceert de Twizy Renault Sport F1. De Twizy Renault Sport F1 staat op single-seater raceauto wielen, heeft een voorspoiler, side pods, een achterspoiler, en een diffuser met een de rode waarschuwingslamp.  Achter het sportieve uiterlijk schuilt extra prestatievermogen dankzij KERS, hetzelfde systeem dat Formule 1 wagens gebruiken die met Renault motoren rijden. Het vermogen wordt verzesvoudigd tot ongeveer 100 pk. Met KERS accelereert deze Twizy net zo snel naar 100 km/h als de Mégane R.S., het snelste model van Renault.

Met slicks banden die afkomstig zijn van de Formule Renault 2.0, een voorspoiler en een carbon achterspoiler bekent de Twizy Renault Sport F1 meteen kleur. Daarnaast zijn er andere karakteristieke details zoals de single-seater zijspiegels of de diffuser achter met het ingebouwde waarschuwingslicht van de Formule Renault 3.5.

In de Twizy heeft de achterzitting plaatsgemaakt voor KERS (Kinetic Energy Recovery System), dat zichtbaar in een transparante box is opgeborgen. De Twizy Renault Sport F1 heeft een stuurwiel dat is afgeleid van F1-auto's en dat door Renault Sport Technologies is ontwikkeld.

Renault Twizy

KERS is een systeem dat een deel van de kinetische energie dat vrijkomt opvangt in plaats dat het verdwijnt als warmte in de remmen. De energie wordt vervolgens hergebruikt als aandrijfkracht voor de auto, net als bij de F1.

KERS bestaat uit drie belangrijke onderdelen:

  1. Een elektrische motor-generator rechtstreeks gekoppeld aan de aandrijfas
  2. Speciale lithium-ion batterijen
  3. Een KERS Control Unit

De elektrische aandrijving van deze Twizy werkt wisselend als generator en als motor. Als generator werkt hij net als een dynamo die de mechanische energie omzet in elektrische energie die wordt opgeslagen in een batterij. Als deze procedure wordt omgedraaid, is de energie te hergebruiken. Dan gaat het systeem over op de motor-modus en wordt de elektrische energie via de elektrische motor doorgegeven zodat er extra kracht naar de wielen gaat.

Renault Twizy

De Twizy Renault Sport F1 heeft als het ware twee elektromotoren: de originele motor van de Twizy 80, die 17 pk ontwikkelt (13 kW) waar KERS aan is toegevoegd, waardoor deze concept-car explosieve prestaties laat zien.

Als KERS is geactiveerd, wordt het vermogen van de Twizy Renault Sport F1 verzesvoudigd en gaat het vermogen over van 17 naar 97 pk (72 kW). De 80 extra pk's zijn ongeveer veertien seconden lang beschikbaar, net als in de F1-raceauto's. Met deze boost kan de auto in een paar seconden optrekken van 0 tot 100 km/h, zoals ook de Mégane R.S. dat kan.

De kinetische energie die bij het remmen wordt opgevangen is niet voldoende om de KERS batterij weer op te laden. Om dit probleem te omzeilen hebben de experts van Renault Sport Technologies en Renault Sport F1 een systeem ontwikkeld dat de batterij niet oplaadt met de kinetische energie van het remmen, maar met vermogen dat wordt onttrokken aan de hoofdmotor. Hiermee is de bestuurder baas over het beheer van zijn KERS zonder te moeten stoppen om weer op te laden.

Renault Twizy

De bestuurder van de Twizy Renault Sport F1 beheert zijn KERS door deze in te stellen vanaf het stuur. Hij kan kiezen uit twee mogelijkheden.

  1. Recovery mode, de modus waarin energie wordt opgevangen: als de bestuurder deze modus activeert, werkt de elektrische motor als een klassieke generator. Hij ontrekt het vermogen als een 'dynamo'. De mechanische energie van de Twizy motor wordt zo omgezet in elektrische energie. Zo kan er tot 4 kW aan de hoofdmotor worden onttrokken, zodat de batterij tijdens het rijden wordt opgeladen.
  2. Boost mode, de modus waarin energie wordt vrijgegeven: de energie die in de Recovery mode is opgevangen kan gebruikt worden wanneer de bestuurder dat nodig acht. Als deze de daarvoor bestemde knop op het stuur indrukt, wordt het proces omgedraaid. De motor-generator van de KERS gaat dan als motor functioneren en niet meer als generator. Dat betekent dat er extra mechanisch vermogen (boost) wordt gegeven aan de hoofdmotor omdat deze rechtstreeks is gekoppeld aan de aandrijfas. De krukas wordt 'geboost' door een elektrische motor. Het maximale vermogen van de KERS is 60 kW (ongeveer 80 pk). Dat is de modus waarin de energie wordt vrijgegeven.

Voor deze gelegenheid is het maximale koppel van de Twizy verhoogd naar 10.000 t/min, wat overeenkomt met een topsnelheid van 110 km/h. KERS heeft een eigen batterij die heel snel kan op- en ontladen. Het geheel, inclusief batterij, weegt nauwelijks dertig kilo.

Met 36.000 t/min voor de KERS tegenover 10.000 t/min voor de hoofdmotor van de Twizy was de koppeling van KERS aan de hoofdmotor en de communicatie tussen beide onderdelen één van de grootste uitdagingen bij de ontwikkeling. De synchronisatie wordt geregeld door een begrenzer met een overbrengingsverhouding van 3.6. Deze gebruikt hetzelfde aandrijvend tandwiel als die van de V8 van de F1.

Renault Twizy

Het vermogen dat in de Recovery mode wordt opgevangen is af te stellen met een draaiknop met vier posities. Ook de hoeveelheid vermogen die wordt teruggegeven (van 10 kW tot 60 kW) is met een draaiknop af te stellen, in dit geval met zes posities.

Renault Sport Technologies had eerder al gezorgd voor de engineering en de gehele afstelling van het onderstel van de gewone Renault Twizy. De Twizy Renault Sport F1 is gedurende het hele jaar op wereldwijde grote evenementen van Renault aanwezig.