5 januari 2012
Renault Megane (2009 - 2015)

Renault Megane (2009 - 2015)

Renault Megane aangepast voor 2012

5 januari 2012 | Renault heeft de Megane opgefrist voor modeljaar 2012. Het betreft alle uitvoeringen, met uitzondering van de Coupé-Cabriolet De Mégane modeljaar 2012 krijgt drie nieuwe motoren: de Energy dCi 110 en de Energy dCi 130, evenals de gloednieuwe Energy TCe 115. Voor nog meer comfort en veiligheid heeft de Mégane modeljaar 2012 de rijhulpsystemen gekregen die al zijn geïntroduceerd op de Scénic modeljaar 2012, zoals het Visio Systeem en de Hill-start assist. De Mégane modeljaar 2012 staat vanaf april 2012 in de Nederlandse showrooms.

De stijl, die wordt gewaardeerd door de klanten, wordt bij de Mégane modeljaar 2012 moderner. De voorkant krijgt nu LED-dagrijverlichting, die de Mégane modeljaar 2012 een nieuwe kenmerkende verlichting geven. De bumper is zwart gelakt met chroomkleurige accenten. Het aanbod wielen is volledig vernieuwd.

Renault Megane (2009 - 2015)

Het interieur wordt verrijkt met nieuwe bekledingen, waaronder een pakket 2-tone leer/alcantara. De Bose-uitvoering wordt een volwaardig uitrustingsniveau. Ten slotte doen de versies GT en GT-Line zich gelden: specifieke boemerangvormige LED-dagrijverlichting, bekleding met rode siernaden, sportstuur met duimsteunen, portierdorpels en dashboardstrip met Renault Sport logo, de uitvoeringen GT en GT-Line laten duidelijk zien dat ze deel uitmaken van de Renault Sport familie. De kleuren van de Mégane modeljaar 2012 zijn aangevuld met Bleu Majorelle en Blanc Nacré.

De Mégane modeljaar 2012 is het eerste model met drie nieuwe Energy-motoren. Ze zijn allemaal uitgerust met een stop/start-systeem met energieregeneratie bij het gas loslaten of remmen. Aangezien er veel aandacht is besteed aan de akoestiek, hebben de Energy-motoren een goede geluiddemping. Het geluidsniveau is twee keer zo laag ten opzichte van de motoren die ze vervangen.

Renault Megane (2009 - 2015)

De Energy TCe 115 is de eerste direct ingespoten turbo benzinemotor van Renault. Dit nieuwe blok van 1.198cm3 vervangt de 1.6 16v en levert betere prestaties (+5 pk, +40 Nm) met een vermogen van 115 pk en een maximaal koppel van 190 Nm, waarvan 90% beschikbaar is vanaf 1.650t/min. Met deze motor verbruikt de Mégane modeljaar 2012 5.3 l / 100 km volgens NEDC-cyclus, oftewel een winst van bijna 1,5l / 100 km. De CO2-uitstoot is 119 g/km, waardoor de Mégane in de 20% bijtellingscategorie valt voor zakelijke rijders.

De vorige maand geïntroduceerde nieuwe dieselmotor Energy dCi 110: de meest verkochte motor voor de Mégane, de 1.5 dCi, ondergaat een verandering door de techniek over te nemen die vorig jaar door de Energy dCi 130 zijn geïntroduceerd, met een CO2-uitstoot en een verbruik onder de grens van 95g en 3,8l/100km bij gecombineerd gebruik, een daling van bijna 12%. De prestaties blijven behouden door een groter motorkoppel (260 Nm, oftewel 20 Nm extra, beschikbaar vanaf 1.75 0t/min). Door de lage CO2 uitstoot van deze motor, is de Mégane belastingvrij en valt hij voor zakelijke rijders in de 14% bijtellingscategorie.

Renault Megane (2009 - 2015)

De Energy dCi 130 ontwikkelt 130 pk en 320 Nm. Op de Mégane toont hij een verbruik van 4.0l/100km bij gecombineerd gebruik, een daling van 20% ten opzichte van de oude 1.9 dCi 130 motor, en een uitstoot van 104 gram CO2/km, waardoor hij in Nederland voor zakelijke rijders in de 20% bijtellingscategorie valt.

In navolging van de Renault Scénic en de Grand Scénic, krijgt de Mégane modeljaar 2012 het Visio Systeem. Met een camera op de voorruit, achter de binnenspiegel, verbetert dit systeem het zicht 's nachts en helpt het de bestuurder alert te houden, doormiddel van het combineren van de volgende twee functies:

  • Automatische activering groot licht / dimlichten: 's nachts rijden vereist extra oplettendheid, vooral om de verlichting steeds aan te passen voor het beste zicht zonder de andere weggebruikers te hinderen. Het Visio Systeem verbetert het zicht in het donker. Het gebied voor de auto wordt voortdurend in de gaten gehouden door de camera. Het groot licht gaat automatisch aan bij een snelheid vanaf 45 km/h als de lichtintensiteit buiten erg zwak is en er geen andere auto of verlichting wordt waargenomen. Het Visio Systeem past automatisch de lichtintensiteit van de auto aan (schakeling tussen groot licht / dimlichten), zodat de bestuurder hier niet aan hoeft te denken. Met dit systeem kan 4 tot 5 keer langer met groot licht worden gereden. Het zicht is beter (100 m vs 30 m) en het risico op een aanrijding kleiner.
  • Waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook: het onopzettelijk over een streep rijden duidt er over het algemeen op dat de bestuurder minder goed oplet of in slaap is gevallen, de belangrijkste oorzaak van ongelukken op de snelweg. Als de bestuurder over een streep rijdt zonder richting aan te geven, wordt hij gewaarschuwd door een lampje op het instrumentenpaneel en een geluidssignaal.
Renault Megane (2009 - 2015)

Het comfort blijft niet achter met het nieuwe systeem Hill-start assist. Gekoppeld aan de automatische parkeerrem, behoudt dit systeem een paar seconden de remdruk op de wielen, zodat de bestuurder de tijd heeft om het gaspedaal in te trappen zonder dat de auto achteruit rijdt. De parkeersensoren worden aangevuld met een camera achter. De bestuurder heeft een exact beeld van de directe omgeving van zijn auto en zijn koers, zodat hij zijn manoeuvre daarop kan afstemmen. Ten slotte heeft de automatische airconditioning met twee klimaatzones nu een luchtkwaliteitssensor, die de kwaliteit van de lucht in het interieur controleert en die automatisch recirculeert.