6 december 2011
Opel Insignia (2008 - 2017)

Opel Insignia (2008 - 2017)

Twin-turbotechnologie voor Opel Insignia

6 december 2011 | Opel blijft de Insignia verbeteren. Zo vult Opel vanaf januari 2012 het dieselaanbod aan met een nieuwe BiTurbo-motor. De 2,0-liter CDTI-motor zorgt daarbij niet alleen voor 195 pk en 400 Nm koppel, ook het brandstofverbruik begint al vanaf 4,9 liter per 100 kilometer (bij 129 g/km CO2).

De onderscheidende factor van de 4-cilinder common-rail motor is het sequentiële twin-turbosysteem met twee laadfasen. Het is een technologie die tot nu toe alleen in een hoger segment werd toegepast. De Insignia 2.0 BiTurbo CDTI is verkrijgbaar op de Sport- en Cosmo-uitvoeringen van het model en heeft een vanafprijs van 38.795 euro.

De nieuwe 2.0 BiTurbo CDTI-motor met 195 pk en 400 Nm koppel werd speciaal ontworpen voor soepele reacties bij acceleratie. De Insignia BiTurbo versnelt van 0 tot 100 km/u in 8,7 seconden en heeft een topsnelheid van 230 km/u. Zijn brandstofverbruik en emissies blijven echter erg laag. Zo verbruikt de 4-deursvariant met voorwielaandrijving 4,9 liter diesel per 100 kilometer (bij 129 g CO2/km) en zijn alle versies met handgeschakelde versnellingsbak uitgerust met de start/stop-functie.

Opel Insignia (2008 - 2017)

In het BiTurbo-systeem van de Insignia werken twee turboladers van verschillend formaat, apart of samen. De kleinere turbolader werkt snel bij lagere toerentallen, wat betekent dat het gaspedaal zonder vertraging reageert en het ongewenste 'turbogat'-effect voorkomen wordt. Vanaf 1.500 t/min kan de bestuurder al beschikken over 350 Nm.

In het middelste toerentalbereik werken beide turboladers samen, waarbij de grotere turbolader de inlaatlucht voorcomprimeert voordat deze volledig wordt samengeperst door de kleinere turbolader. Een omloopklep wordt tegelijkertijd continu aangestuurd om een deel van de uitlaatgassen naar de grotere turbo te leiden.

Bij hogere toerentallen (vanaf circa 3.000 t/min) vloeien alle gassen ten slotte rechtstreeks naar de grotere turbolader, waardoor de soepele krachtoverbrenging ook bij hogere snelheden gehandhaafd blijft.

Opel Insignia (2008 - 2017)

Opel heeft ook zijn motorefficiëntie verder geoptimaliseerd door gebruik te maken van zijn innovatieve Cleantech-technologie, die het verbrandingsproces controleert via een gesloten elektronisch circuit. Op de gloeibougies gemonteerde sensoren meten de druk 130.000 keer per minuut, om er voor te zorgen dat de motor altijd binnen het optimale bereik voor maximale prestaties, een minimaal brandstofverbruik en een zo klein mogelijke CO2-uitstoot werkt.

De derde generatie van het common-rail systeem met directe injectie, dat bij drukwaarden tot 2.000 bar werkt, geeft ondertussen brandstof door aan ultraprecieze, piëzo-elektrisch geactiveerde verstuivers die voor maximaal 8 injecties per werkingscyclus zorgen. Het resultaat is een zeer nauwkeurig verbrandingsproces met een minimum aan geluid en emissies.

Met de nieuwe 2.0 CDTI BiTurbo als topmotor bevat het Opel Insignia-gamma voortaan 4 common-rail turbodiesels met directe injectie en een vermogen van 130 tot 195 pk.

Opel Insignia (2008 - 2017)

Niet alleen de motoren werden onder handen genomen, ook de actieve veiligheid werd verhoogd dankzij een nieuw radarsysteem achter de voorgrille. Insignia-klanten kunnen voortaan namelijk tevens kiezen voor de radargebaseerde Adaptive Cruise Control (ACC). Dit nieuwe systeem houdt de geselecteerde snelheid niet alleen aan tijdens het rijden, maar past deze ook automatisch aan de verkeersomstandigheden aan om een vooraf ingestelde veiligheidsafstand ten opzichte van de voorliggende auto's te respecteren.

Samen met dit radarsysteem zijn er ten slotte nog andere functies beschikbaar, zoals de Following Distance Indication (FDI) die de bestuurder visueel informeert over de afstand tot de auto voor hem; het Forward Collision Alert (FCA) dat voor een visueel en auditief signaal zorgt om de bestuurder te waarschuwen voor een naderende botsing met een voorligger; en de Collision Imminent Braking (CIB), die het voertuig automatisch doet vertragen wanneer er een botsingsrisico wordt gedetecteerd.