7 december 2016
Opel Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport

Opel introduceert Insignia Grand Sport

7 december 2016 | Opel onthult de Insignia Grand Sport, die in de loop van 2017 op de markt komt. Het nieuwe vlaggenschip van Opel is lichter, ruimer, efficiënter, slimmer en dynamischer dan voorheen en heeft een atletische vormgeving. De nieuwe Opel Insignia Grand Sport beleeft zijn wereldpremière in maart 2017 op de Autosalon van Genève.

De Monza Concept, die debuteerde op de IAA van Frankfurt in 2013, was niet voor niets de inspiratiebron voor het in- en exterieurdesign. De lengte van het vijfdeursmodel is nagenoeg identiek aan dat van zijn voorganger, maar het gewicht van de kale carrosserie van de nieuwe Insignia is wel zo'n zestig kilogram lager. In totaal kan de gewichtsbesparing oplopen tot 175 kilogram. De 11 millimeter grotere spoorbreedte en 29 millimeter lagere daklijn benadrukken het postuur van de nieuwe Insignia. Dankzij de kortere overhang vóór en achter heeft de Insignia Grand Sport een langere wielbasis dan de huidige Insignia (+92 millimeter). De wielen zijn dichter bij de hoeken van de carrosserie geplaatst. De nieuwe proporties maken van de auto een ware Gran Turismo.

Opel Insignia Grand Sport

De prominente grille en ranke koplampen benadrukken de brede opzet van de voorzijde en geven de auto een stoer uiterlijk. De grille is lager geplaatst dan die van het vorige model en benadrukt de solide look. De compromisloze dynamiek loopt door in de zijkant van de carrosserie. De 'sweepspear', die start in de voordeur, geeft de Insignia Grand Sport een dynamische uitstraling en verwijst naar de atletische vormen van de Monza Concept.

De zijruiten zijn aan de bovenkant voorzien van een verchroomde strip, in plaats van een volledige omlijsting, en samen met de coupévormige daklijn zorgt dat ervoor dat de auto lager en breder oogt. De 'blade'-vorm in de lagere portierdelen leidt de aandacht van de kijker naar de achterkant. Heldere en simpele lijnen gecombineerd met kenmerkende LED-verlichting in een dubbele 'wing'-vorm maken de achterzijde van de auto een geheel. Het nieuwe, centraal geplaatste derde remlicht met LED-techniek is geïntegreerd in de daklijn en geeft de achterzijde van de Insignia een hightech aanblik. Een ander voordeel van het sportieve carrosserieontwerp is de lage luchtweerstand. De Cw-waarde van de Insignia Grand Sport bedraagt 0,26. Daarmee is dit een van de meest aerodynamische auto's in zijn klasse.

Opel Insignia Grand Sport

De cockpit is gericht op de bestuurder, die in de nieuwe Insignia drie centimeter lager zit dan in de huidige Insignia. Het frameloze touchscreen van het IntelliLink-infotainmentsysteem straalt technische charme uit. Ook andere inzittenden in de Grand Sport profiteren van het nieuwe design en de nieuwe proporties van de auto. De grotere wielbasis geeft passagiers achterin meer zitruimte en de bagageruimte bedraagt 490 liter tot 1.450 liter.

De auto is vanaf de verkoopstart volgend jaar leverbaar met diverse turbomotoren en transmissies. De achttrapsautomaat is helemaal nieuw. De inwendige wrijving van de achttrapsautomaat, die in eerste instantie alleen in combinatie met vierwielaandrijving leverbaar is, is geminimaliseerd, wat de efficiency ten goede komt.

Opel Insignia Grand Sport

De nieuwe vierwielaandrijving is een ander kenmerk. Twee elektronisch aangestuurde multiplaatkoppelingen vervangen het achterdifferentieel. Voor het eerst biedt het AWD-systeem van Opel torque vectoring; de beste manier om de aandrijfkracht over te brengen op de weg, of die nu nat, glad of met sneeuw bedekt is. Het voertuig ontvangt stuurimpulsen via de actief gecontroleerde koppelverdeling naar de afzonderlijke wielen. Een voorbeeld: in een bocht stuurt het systeem extra koppel naar het buitenste wiel zodat de bochtenprecisie van de Insignia Grand Sport toeneemt. Het systeem reageert in milliseconden wanneer het gaspedaal ingedrukt wordt, zodat de auto onder alle omstandigheden stabiel en makkelijk bestuurbaar blijft.

Het geoptimaliseerde FlexRide-onderstel vormt de basis voor een optimaal rijgedrag onder alle omstandigheden. Het systeem past de instelling van dempers, besturing, gasrespons, ESP en schakelmomenten (bij automatische transmissie) onafhankelijk of gebaseerd op de ingeschakelde rijmodi 'Standard', 'Sport' of 'Tour' aan. De nieuwe 'Drive Mode Control'-software vormt het hart van het adaptieve onderstel. Het systeem analyseert continu de geleverde informatie van sensoren en instellingen en herkent de rijstijl van de bestuurder.

Opel Insignia Grand Sport

Een van de kenmerken is de nieuwe generatie van Opels innovatieve en bekroonde IntelliLux LED-matrixverlichting. Die bestaat nu uit 32 LED-elementen (twee keer zoveel als in de Astra) die allemaal geïntegreerd zijn in een compactere koplamp. Het grotere aantal LED-elementen zorgt ervoor dat diverse lichtpatronen zich kunnen aanpassen aan elke verkeerssituatie en dat de schakeling tussen diverse lichtpatronen soepeler verloopt dan voorheen. De nieuwe IntelliLux LED-matrixverlichting heeft een betere lichtintensiteit en -verdeling. Om het zicht in bochten bij ingeschakeld grootlicht verder te verbeteren, hebben de engineers een nieuwe functie toegevoegd aan de nieuwe IntelliLux LED-matrixverlichting: de lichtintensiteit in de binnenste matrixsegmenten neemt afhankelijk van de stuurhoek toe zodat de bestuurder maximaal zicht heeft in bochten. Als extra zorgt een andere 'high beam spotlight' samen met ingeschakeld grootlicht voor een lichtbereik tot wel 400 meter.

Additionele rijhulpsystemen zijn:

  • Head-updisplay: informatie over snelheid, verkeersborden, navigatie en ingestelde of begrensde snelheid wordt geprojecteerd op de display direct in het zicht van de bestuurder. Op deze manier kan die zich maximaal concentreren op de weg.
  • Adaptive Cruise Control: dit systeem meet de afstand tussen de auto en de voorligger en past automatisch de snelheid aan. Het systeem schakelt automatisch de noodremfunctie in als de afstand abrupt aanzienlijk afneemt.
  • Lane Keep Assist met Lane Departure Warning: dit systeem waarschuwt en voert subtiele stuurcorrecties uit om ongelukken te voorkomen tijdens het onbedoeld verlaten van de rijstrook.
  • Rear Cross Traffic Alert: dit systeem maakt gebruik van radarsensoren in de achterbumper om objecten binnen 20 meter links en rechts naast het voertuig te detecteren. De kijkhoek bedraagt 90º. Een nuttige toepassing bij het achteruit inparkeren of wegrijden bij beperkt zicht.
Opel Insignia Grand Sport

Opel is nog altijd een van de weinige fabrikanten die stoelen monteert die gecertificeerd zijn door 'Aktion Gesunder Rücken' (Duitse instelling van rugspecialisten). De ergonomische stoelen in de Insignia Grand Sport bieden een combinatie van zijdelingse steun en massage-, geheugen- en ventilatiefuncties in aanvulling op de standaard verstelmogelijkheden. Passagiers achterin zitten comfortabeler dan voorheen dankzij geïntegreerde stoelverwarming in de buitenste zitplaatsen. De verwarmde voorruit garandeert snel zicht op koude winterdagen. Keyless 'Open & Start' is standaard op alle uitvoeringen en zorgt voor een comfortabele instap.

Aan entertainment- en connectiviteitsdiensten is uiteraard ook gedacht, dit hoort nu eenmaal bij Opel. De nieuwste IntelliLink-systemen met ondersteuning van Apple CarPlay zijn leverbaar. Het koppelen van een smartphone aan het infotainmentsysteem is kinderspel en opladen kan draadloos dankzij de ingebouwde inductielader. Ook Opel OnStar, de succesvolle en handige persoonlijke mobiliteitsassistent van Opel, is aanwezig en geeft zekerheid met systemen als Automatic Crash Response en Stolen Vehicle Assistance. Dankzij een ingebouwde Wi-Fi-hotspot kunnen tot zeven apparaten tegelijk online zijn.