10 maart 2011
Ford Focus

Ford Focus

Nederlandse maakt Global Test Drive met Ford Focus

10 maart 2011 | Na de Focus Global Test Drive vorige maand in Madrid, waar honderd bloggers, deelnemers en consumenten aan deelnamen, krijgt de actie van Ford Europa een eerste vervolg. Daarbij bijt Nederland het spits af, want onze landgenote Tiffany Schrauwen is de eerste deelnemer die een Focus heeft gekregen om daarmee fondsen te werven voor goede doelen. Uit handen van Sjoerd Knipping, Marketing Manager van Ford Nederland, kreeg studente Tiffany de sleutels overhandigd van een nieuwe Focus. De komende zes weken zal zij met de nieuwste Ford via social media fondsen werven voor haar goede doel, de "Daktari Bush school and wildlife orphanage" in Zuid-Afrika. Daarnaast zal zij proberen via haar social network-kringen zoveel mogelijk aandacht te genereren voor de nieuwe Ford Focus.

Tijdens het driedaagse evenement in Amerika, dat volledig in het teken stond van de ontwikkeling van social media als communicatiemiddel, doneerde Ford in totaal meer dan $400.000 aan uiteenlopende goede doelen.

Veertig van de honderd deelnemers waren geselecteerd via de Facebook-pagina voor de Focus Global Test Drive. Ford-fans wereldwijd was gevraagd een video in te sturen waarin ze vertelden waarom ze zouden moeten worden uitgenodigd voor het testevenement met de nieuwe Ford Focus. Ze mochten bovendien een goed doel uitkiezen, waaraan Ford $10.000 zou doneren als ze zouden worden geselecteerd.

Ford Focus

Onder de deelnemers de Nederlandse Tiffany Schrauwen die een filmpje had ingezonden over haar goede doel: de Daktari Bush school & wildlife orphanage in Zuid-Afrika. "Ik heb hier vorig jaar stage gelopen in het kader van mijn studie Marketing & Fundraising. De doelstellingen van die organisatie spreken mij heel erg aan en ik wil dan ook zoveel mogelijk geld ophalen". De missie van Daktari is om de aandacht van minder bedeelde kinderen er op te vestigen voorzichtig om te gaan met het milieu door middel van het 'wildlife orphanage'. Daktari is een non-profit organisatie in de provincie Limpopo in Zuid Afrika, vlakbij het Kruger National Park, die gebruikmaakt van in de steek gelaten wilde dieren als een educatiemiddel voor kinderen.

Alle veertig deelnemers krijgen nu zes weken lang de beschikking over een nieuwe Focus om er in eigen land mee rond te rijden en om zo veel mogelijk publiciteit te genereren. Zij moeten video's en blogs maken over hun ervaringen met de Focus en kunnen hun individuele goede doel extra onder de aandacht brengen.

Sjoerd Knipping: "Wij kijken met veel belangstelling uit naar het aantal blogposts, videoweergaven, tweets en andere opmerkingen over dit voor de autobranche unieke evenement. Voor ons is het bovendien zeer informatief om het effect en de groeiende invloed van dergelijke uitingen te evalueren".