20 februari 2011
Nissan Micra (2010 - 2017)

Nissan Micra (2010 - 2017)

Nissan introduceert Micra DIG-S

20 februari 2011 | Nissan onthult op de Autosalon van Genève (3 t/m 13 maart 2011) de Micra DIG-S. Dankzij geavanceerde technologie schopt de 1,2-liter benzinemotor het tot een verbruik van 4.1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 95 g/km. En dat terwijl hij met een vermogen van 72 kW (98pk) en 142 Nm trekkracht zeer aansprekende prestaties belooft. De Micra DIG-S noteert een topsnelheid van 180 km/uur.

De nieuwe driecilindermotor is de belichaming van Nissans "Pure Drive"-technologie. Pure Drive staat voor de allerschoonste en zuinigste Nissans die per kilometer minder dan 140 gram CO2 uitstoten. Die modellen zijn herkenbaar aan het Pure Drive-label. Hoewel ook de Micra 1.2 dit predikaat al verdient, heeft Nissan voor de DIG-S toch alle technologische registers opengetrokken om het verbruik en de uitstoot zo laag mogelijk te houden.

Nissan past de Miller-cyclus toe om het conventionele vierslagprincipe van de verbrandingsmotor te verbeteren. De Miller-cyclus houdt in dat de inlaatklep langer open blijft. Hierdoor krijgt de compressieslag twee fasen: de eerste als de klep opent en de tweede zodra deze sluit. Door de tweetraps inlaatslag maakt de Miller-cyclus van de vierslagmotor in principe een vijfslagmotor waardoor hij ideaal is voor toepassing van directe inspuiting.

Nissan Micra (2010 - 2017)

Als de zuiger aan het begin van de compressieslag omhoog beweegt, is er minder wrijving en daardoor minder pompverlies, doordat de inlaatklep nog een beetje openstaat. Tegelijkertijd verlaagt dit de temperatuur van het brandstof-luchtmengsel omdat de start van het verbrandingsproces wordt vertraagd. De ontsteking volgt nadat de compressieslag ongeveer een kwart onderweg is. Om vermogensverlies, veroorzaakt doordat een deel van het mengsel aan het begin van de slag via de nog geopende klep verdwijnt, op te vangen, hebben de ingenieurs van Nissan een supercharger gemonteerd. Die comprimeert en koelt de inlaatlucht waardoor de ontsteking vroeger kan plaatsvinden zonder gevaar voor vroegtijdige ontbranding.

Nissan heeft nog meer technieken toegepast om de Micra DIG-S tot een zuinigheidswonder te maken. Zo is de auto voorzien van een motormanagement met een start-stopfunctie en energieregeneratie. Tijdens afremmen op de motor laadt het energieregeneratiesysteem via de dynamo de accu bij. Deze stroom wordt dan gebruikt om secundaire onderdelen zoals de radio van stroom te voorzien, zodat de motor minder hard hoeft te werken. Daarbij zorgen variabele kleptiming (VTC) met een eco-stand en uitlaatgasrecirculatie (EGR) voor een betere verbranding (tot wel 30 procent recirculatie). Verder hebben de water- en oliepomp een extreem lage wrijvingscoëfficiënt, zijn speciale zuigers en zuigerveren gemonteerd en heeft de motor een compressieverhouding van 13:1.

Op alle onderhuidse technologie na is de Micra DIG-S identiek aan de Micra 1.2. Het enige uiterlijke onderscheid zijn de bescheiden voor- en achterspoiler die de luchtweerstandcoëfficiënt van de DIG-S verlagen van 0,33 naar 0,31. Beide motoren levert Nissan naar wens met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een CVT (continu variabele transmissie). Deze nieuwe generatie Xtronic CVT is 13 procent lichter dan voorgaande versies en heeft 30 procent minder inwendige wrijving voor een lager brandstofverbruik.