8 september 2010
Saab 9-5 sedan

Saab 9-5 sedan

Saab 9-5 reeks verder uitgebreid

8 september 2010 | Twee maanden na de lancering van de Saab 9-5 Sedan, wordt het motorenaanbod verdubbeld door de introductie van drie nieuwe motoren. De uitrusting wordt tegen meerprijs uitgebreid met adaptieve cruise control en het kleurenpalet groeit van zeven naar elf kleuren. Belangrijk nieuws voor de dieselliefhebbers is de komst van een sterkere viercilinder diesel: de 2.0 TTiD. Door toepassing van een two-stage turbo heeft hij een vermogen van 190 pk (140kW). Voor het eerst in de geschiedenis van het merk, is een Saab dieselmotor verkrijgbaar in combinatie met XWD (vierwielaandrijving).

De 2.0 TTiD (two-stage turbodiesel) heeft een vermogen van 190pk (140 kW) en genereert 400 Nm koppel vanaf 1.750 toeren. De acceleratie van 0 tot 100 km/u geschiedt in minder dan 9 seconden. In een gecombineerde cyclus verbruikt de wagen 6,0 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 159 g/km.

Saab 9-5 sedan

De sequentiële turbo is geïntegreerd in het uitlaatkanaal en bestaat uit twee turbo's van verschillende afmetingen. De two-stage turbo maakt gebruik van meerdere bypass-kleppen die de uitlaatgassen naar de twee schoepenwielen sturen of die juist van de compressors af leiden. Van stationair tot 1.500 toeren krijgt alleen de kleinste turbo lucht. Tussen 1.500 en 3.000 toeren wordt de lucht tussen beide turbo's verdeeld. Dit is de (vloeiende) aanzet naar 3.000 toeren en meer, wanneer alleen de grote turbo werkt. Op deze manier levert de motor steeds de beste prestaties: onmiddellijke trekkracht bij lage toerentallen (met dank aan de kleine turbo, die draait op een lichte toestroom van uitlaatgassen) en veel vermogen in het hoge toerengebied, als de grote turbo in actie komt.

De 2.0 TTiD is leverbaar als Lineair, Vector en Aero, in combinatie met voor- of vierwielaandrijving. Beide varianten zijn standaard uitgerust met een gekoppelde H-arm als achterophanging. De H-arm heeft dubbel geïsoleerde rubbers aan het subframe, deze verminderen trillingen en verbeteren het rijcomfort.

Saab 9-5 sedan

Het motorenaanbod van de nieuwe 9-5 start voortaan met de viercilinder 1.6 liter turbomotor die goed is voor 180 pk (132 kW) en een koppel van 230 Nm tussen 2.200 en 5.500 toeren per minuut. De turbo is voorzien van een 'overboost'-functie. De 9-5 met 1.6T accelereert van 0 tot 100 km/uur in 9,5 seconden, zijn verbruik in de gemengde cyclus ligt op 7,8 liter/100 km en zijn CO2 -uitstoot op een mooi lage 179 g/km. Deze motor is verkrijgbaar in de 9-5 Linear en Vector en alleen met voorwielaandrijving en handgeschakelde 6-versnellingsbak.

De 9-5 Sedan is nu ook verkrijgbaar met de BioPower flex-fuel technologie van Saab. De 2.0T BioPower motor maakt (zoals de 2.0T op alleen benzine) gebruik van directe injectie en een variabele kleppentiming, op in- en uitlaatzijde, wat het brandstofverbruik, de emissies en de prestaties ten goede komt. De motor kan uit de voeten met benzine en/of bio-ethanol (85% bio-ethanol, 15% benzine) in iedere mengverhouding. In beide configuraties heeft de motor een maximum vermogen van 220 pk (162 kW) en met 350 Nm koppel vanaf 2.500 toeren. De motor is verkrijgbaar in combinatie met voor- en vierwielaandrijving.

Saab 9-5 sedan

Met de komst van de 1.6T is er een Saab 9-5 vanaf € 42.950,- incl. BTW en BPM. De 9-5 2.0 TTiD is er vanaf € 48.250,- incl. BTW en BPM. Voor de 2.0T Biopower versie geldt een meerprijs van € 500,- ten opzichte van de 9-5 2.0T en is er vanaf € 50.400,- inclusief belastingen.