23 augustus 2010
Citroen DS3

Citroen DS3

Citroen DS3 Racing vanaf 2011

23 augustus 2010 | De Citroën DS3 Racing komt in 2011 naar Nederland. De ontwerpers van Citroën hebben bij de totstandkoming van dit model gebruikgemaakt van de expertise die in de autosport is opgebouwd. Uitgangspunt voor dit model is de topversie van de Citroën DS3, de Sport Chic, waaraan in de vorm van de Racing nog meer exclusiviteit en sportiviteit wordt toegevoegd. De DS3 Racing is voorzien van 100% race-elementen zoals onderstel, remmen, koolstofvezel en specifieke uitrusting die wordt gebruikt in de autosport. Door Citroën Racing is een motor ontwikkeld die 207 pk levert waarmee de DS3 Racing in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/uur sprint. De verkoopprijs is vastgesteld op 34.995 euro.

De DS3 Racing heeft de esthetische kenmerken van de alledaagse DS3 en voegt daar race-elementen aan toe die het temperament verraden: een diffuser, een dubbel verchroomd uitlaatsierstuk en talrijke delen van koolstofvezel (diffuser, spoiler onder voorbumper, dorpelbeschermers, wielkastverbreders). De DS3 Racing heeft 18 inch velgen die zich onderscheiden door twee kleurstellingen: Onyx Zwart met oranje of Blanc Banquise met matgrijs. Met speciale stickers kan de sportiviteit van de DS3 Racing verder worden benadrukt.

Citroen DS3

Koolstofvezel is toegepast in dashboard, stuurwiel, middenconsole en op de deurpanelen. De exclusiviteit van de DS3 Racing komt tot uiting dankzij de rugleuningen van de speciaal gekuipte sportstoelen die in reliëf zijn voorzien van de tekst "Citroën Racing".

Prestaties vormen de essentie van de Citroën DS3 Racing. Zijn motor, ontwikkeld door Citroën Racing, profiteert ten volle van de uitgebreide expertise van een fabrikant die vijf wereldtitels in het World Rally Championship (WRC) behaalde. Om prestaties op het allerhoogste niveau mogelijk te maken is het vermogen van de turbomotor opgevoerd: van aanvankelijk 156 naar nu 207 pk. Ook het koppel is toegenomen van 240 naar 275 Nm, een stijging van bijna 15%. Aangezien het over een groot toerenbereik beschikbaar is, belooft de motor veel souplesse en rijsensatie.

Citroen DS3

De spoorbreedte voor en achter zijn met 30 millimeter vergroot, de grondspeling is met 15 millimeter verlaagd. De besturing is aangepast aan het sportieve karakter en de nieuwe maat velgen en banden, en is nu nog directer. Ook het remsysteem is aangepast. Vóór worden remklauwen met vier zuigers en speciale schijven toegepast die garant staan voor een aanhoudend krachtige remwerking.