18 augustus 2010
Lexus CT 200h

Lexus CT 200h

Lexus CT 200h vanaf maart 2011 bij de dealer

18 augustus 2010 | Lexus heeft de dynamische tests met de CT 200h op de Europese wegen afgerond. Om aan de eisen van de Europese consument te voldoen, is de Lexus op een aantal fronten verfijnd. Lexus' kleinste model is daarmee nu klaar voor productie. De CT 200h staat vanaf maart 2011 bij de Nederlandse Lexus-dealers en wordt op de autosalon van Parijs in zijn definitieve vorm onthuld.

Een belangrijk onderdeel van de tests was het optimaliseren van het "Energy Management System", dat deel uit maakt van de hybride aandrijving. Dankzij die aanpassingen claimen de twee energiebronnen in de zowel voor sportieve eigenschappen als voor een laag verbruik. Verder werden het motormanagement en de reacties van de gasklep getuned voor een meer dynamische rijervaring. Ook het motorgeluid werd verfijnd.

De CT 200h is de eerste compacte vijfdeursauto van Lexus en markeert de introductie van de eerste "Full Hybrid" in het Europese premium compact segment. Voor Lexus vormt de CT 200h ook de eerste Full Hybrid voor een groter publiek, waarbij het Japanse merk vooral jongere kopers en zakelijke rijders als doelgroep voor ogen heeft. Die profiteren van een 14% bijtelling en het groene energielabel A.

Lexus CT 200h

Bovendien heeft de compacte Lexus een laag brandstofverbruik, al even lage CO2-emissies en een NOx-uitstoot die slechts 10% bedraagt van die van een even groot dieselmodel. Ook stoot de CT 200h in tegenstelling tot dieselmotoren, geen roetdeeltjes uit. De NOx-emissies van de nieuwe Lexus liggen nu al lager dan de strenge Euro 6-norm die in september 2014 van kracht wordt.

De carrosserie bestaat behalve uit aluminium ook uit lichtgewicht plaatstaal met een hoge treksterkte; niet alleen om het zwaartepunt te verlagen, maar ook om de auto zo licht mogelijk uit te voeren om het brandstofverbruik te verminderen Verder zijn de motorkap, de achterklep en de bumperverstevigingen uitgevoerd in aluminium.

De CT 200h is uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging (EPS). Het energiebesparende, lichtgewicht ontwerp kon op die manier worden gecombineerd met de Lexus Hybrid Drive-aandrijflijn. Met slechts 2,6 omwentelingen van aanslag tot aanslag heeft de CT 200h op de LFA na de meest directe besturing die ooit is toegepast in een Lexus.

Lexus CT 200h

Een ander belangrijk kenmerk van de Lexus CT 200h is de speciale rijstandschakelaar waarmee bestuurders kunnen kiezen uit vier verschillende rijstanden: EV, ECO, NORMAL en SPORT. Deze modi schakelen de CT 200h naar wens over in een onthaastende of dynamische setting, terwijl tegelijkertijd de prestaties en dynamische stabiliteit óf juist de efficiency, het brandstofverbruik en de emissies worden aangepast.

Een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van slechts 0,28 zorgt ervoor dat het windgeruis van de carrosserie van de CT 200h worden geminimaliseerd. Een van de andere maatregelen die het geluid moet beperken, is de toepassing van een voorruit met een geluiddempende dunne filmlaag. De achterzijde van de motorkap is zó gevormd dat de turbulentie die ontstaat door de luchtstroom over de ruitenwissers minimaal is. De ruimte tussen de voorruit en het dak en de regengoten aan de zijkant is zo klein mogelijk gehouden om het windgeluid te verminderen. En een afdichting in de middenstijl tussen de voor- en achterportieren zorgt ervoor dat de lucht soepel langs de carrosserie wordt geleid.

De Lexus CT 200h is vanaf maart 2011 leverbaar via de Nederlandse dealers.