Volvo V70
Volvo breidt FlexiFuel aanbod uit met 2.5FT
Volvo's ingenieurs hebben het vermogen beperkt tot 200 pk, alhoewel het eenvoudig was geweest om het vermogen van de bio-ethanol turbokrachtbron sterk op te schroeven. Daarmee was echter ook het verbruik sterk gestegen; reden voor Volvo om hier niet voor te kiezen. Het gemiddelde verbruik (EU gecombineerd) ligt nu op gemiddeld 9,2 liter per 100 kilometer.
De motoren van FlexiFuel-auto's zijn gebaseerd op de gewone benzine-uitvoeringen. Het concept is zeer gebruiksvriendelijk; de E85 en/of de benzine kan gewoon in dezelfde tank worden getankt. Zonder ingreep van de bestuurder controleert het motormanagement van de auto het mengsel waarmee de tank is gevuld en past daar volautomatisch de injectie en de ontsteking op aan. De kostprijs van een FlexiFuel Volvo ligt hoger dan die van een normale variant. Volvo Cars Nederland berekent de meerprijs echter niet door aan de consument. Volvo verwacht in Europa dit jaar zo'n 20.000 FlexiFuel auto's te verkopen.
Enkele weken geleden kondigde Volvo Cars Nederland al aan samen met oliemaatschappij Tamoil een doorbraak te forceren in de markt voor bio-ethanol. Na het Tamoil tankstation nabij het Volvo-hoofdkantoor in Beesd werd een tweede tankstation geopend waar bio-ethanol kan worden getankt. Nog dit jaar zullen er 20 Tamoil-tankstations voorzien zijn van een E85 afleverunit. Het totale E85-netwerk in Nederland groeit hiermee naar 23 tankstations.
E85 is een mengsel van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine. Bio-ethanol is een milieuvriendelijke brandstof die in tegenstelling tot normale benzine of diesel geen bijdrage levert aan het broeikaseffect. Bio-ethanol wordt gewonnen uit verschillende soorten biomassa en is daarmee een vernieuwbare, duurzame brandstof. Het E85 product van Tamoil wordt gewonnen uit onder meer houtsnippers en andere biomassa. De brandstof wordt dus niet uit granen geproduceerd en belast daardoor de voedselketen niet - een veelgebruikt argument tegen bio-ethanol.