Volvo V40 D4
Belastingparadijs
De eerste test van de Volvo V40 was getiteld: "Te mooi om waar te zijn?". De foto's waren gemaakt in een tuin met overdreven veel fonteinen en ornamenten, waardoor het er nog nauwelijks geloofwaardig uitzag. Die opzet was gekozen omdat Volvo bijna het onmogelijke beloofde met de nieuwe V40.
Na de testrit was er echter maar één conclusie mogelijk: de V40 is inderdaad moderner, veiliger, comfortabeler en zuiniger dan vrijwel alle andere auto's in zijn segment. Inmiddels is de auto enige jaren op de markt en de verkoopcijfers bevestigen die conclusie. De V40 is uiterst succesvol. In Nederland worden zelfs zo veel V40's verkocht dat de Zweedse fabrikant speciaal voor ons land een versie uitbrengt die nog een stapje verder gaat.
Sinds de introductie van de V40 zijn de belastingmaatregelen in Nederland namelijk strenger geworden. Om nog vanaf 2014 aanmerking te komen voor een lage bijtelling is zomaar een zuinige auto niet genoeg. Een dieselmotor mag niet meer dan 85 gram CO2 per kilometer uitstoten en dat vormt een technische uitdaging. Om de uitdaging nog groter te maken koos Volvo er niet voor om het instapmodel (de "D2") zuiniger te maken, maar is de sterkste dieselmotor ("D4") groener gemaakt.
Het resultaat: een vermogen van 190 pk en een koppel van 400 Nm terwijl de uitstoot een bijna ongelooflijke 85 gram CO2 per kilometer zou bedragen. Daarmee is de V40 niet alleen één van de weinige grote auto's die in aanmerking komt voor 14% bijtelling (let op: alleen in 2014!), maar is het ook nog eens de sterkste. Omdat Volvo zich hiermee nadrukkelijk op de zakelijke markt richt, heten deze extra zuinige versies "Business".
Theorie
De bezuinigingen worden gerealiseerd zonder te vervallen in dure technieken zoals hybride-aandrijving. Standaard was de D4-dieselmotor al voorzien van inspuiting per cilinder, een dubbele turbo en speciale olie die de interne frictie vermindert.
Voor deze extra zuinige versie komen daar aangepaste versnellingsbakverhoudingen, voorwiellagers met lage frictie, een nieuw motormanagement en een actieve grille bij. Die laatste verlaagt de luchtweerstand door alleen te openen wanneer daadwerkelijk koude lucht nodig is.
Daarbij kiest Volvo voor speciale eco-banden met lage rolweerstand. Omdat deze banden niet geschikt zijn voor hoge snelheden, is de topsnelheid elektronisch begrensd tot 190 km. Dat had op zijn beurt als voordeel dat de achterspoiler niet langer nodig was om neerwaartse druk te genereren op hoge snelheid. De spoiler is daarom zo aangepast dat de luchtwervelingen achter de auto worden verminderd, hetgeen wederom energie bespaart.
Praktijk
De speciale banden zorgen niet voor extra rolgeluiden. En ondanks het feit dat deze banden iets smaller zijn dan gebruikelijk, is de wegligging nog steeds prima. De standaard gemonteerde 16 inch velgen hebben wel tot gevolg dat de besturing iets minder scherp is (let op: voor de fotosessie is een auto met 17 inch velgen gebruikt, voor de proefrit een demo met 16 inch). De hoge wanden van de banden zorgen ervoor dat eerst de banden en pas dan de auto van richting verandert, maar dit effect is marginaal.
Ter compensatie was de testauto voorzien van een sportonderstel, waarmee de auto iets wordt verlaagd en dankzij het lagere zwaartepunt juist weer alerter reageert in de bocht.
Ook het karakter van de motor is vrijwel hetzelfde als bij een gewone D4. Alleen de andere versnellingsbakverhoudingen zorgen ervoor dat de "Business" iets minder gretig reageert bij lage snelheden. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, is de D4 nog altijd beresterk. Met name het forse koppel zorgt ervoor dat de auto op de snelweg moeiteloos en met zekere overmacht tussenacceleraties neerzet.
Vergeleken met "spaardiesels" en hybride-auto's van andere merken is het verschil met de "V40 D4" overduidelijk. Terwijl andere zuinige auto's uitnodigen tot kalm rijden, daagt Volvo's D4 uit tot hard rijden. Wie daaraan toegeeft wordt niet teleurgesteld. Niet alleen in vergelijking met zuinige modellen van andere merken, maar ook in absolute zin is de "V40 D4" een snelle auto. Zo wordt de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u geklaard in 7.5 seconden en is altijd zoveel vermogen paraat, dat het altijd harder lijkt te kunnen.
Het betekent echter ook dat het streefverbruik van 3.1 liter per 100 km (1 op 32.3) in de praktijk zo goed als onhaalbaar is. Alleen wanneer stelselmatig met een gangetje van nog geen 80 km/u achter vrachtwagens wordt aangesukkeld, zijn dergelijke verbruikscijfers daadwerkelijk te realiseren.
Een kalme rit zonder het verkeer op te houden en zonder andere auto's als windbrekers te gebruiken, kostte volgens de boordcomputer 3.5 liter per 100 km (1 op 28). Wanneer vlot met het overige verkeer wordt meegereden, noteert de verbruiksmeter 1 op 23 (4.3 liter per 100 km).
En daarmee blijkt er een addertje onder het gras te zitten. De V40 D4 is namelijk in staat om net zo zuinig te rijden als minder sterke spaardiesels van andere merken, maar dan moet ook even langzaam worden gereden en kan het overvloedige vermogen niet worden ingezet. Daarmee is de lage uitstoot voornamelijk een theoretische waarde om de belastingdienst te plezieren.
Uitrusting
Het lage verbruik is niet bereikt door gewichtsbesparing. Ook deze "Business" biedt daarom alle luxe en veiligheid waar de V40 om bekend staat. Wat dat laatste betreft: de V40 combineert alle veiligheidssystemen die Volvo in huis heeft en mede daarom behaalde dit model de beste score tijdens een crashtest ooit. Heel bijzonder is de airbag onder de motorkap. Bij een onverhoopte aanrijding met een voetganger komt de motorkap iets omhoog, waardoor deze meegeeft.
Bijzonder zijn ook de digitale klokken. In plaats van een traditionele snelheidsmeter en toerenteller is de V40 voorzien van een beeldscherm achter het stuurwiel. Hierop verschijnen een snelheidsmeter en toerenteller naar keuze van de bestuurder. Zo is er een klassieke layout, een sportieve versie (veel rood en een grote toerenteller), alsmede een eco variant (groene tinten en extra informatie over het brandstofverbruik).
In de praktijk is dit meer dan alleen een technisch hoogstandje, met name de schaalverdeling waarbij alleen cijfers rondom de naald van de snelheidsmeter oplichten, komt de leesbaarheid echt ten goede.
Niet alleen deze Business-uitvoering, maar iedere V40 wordt vanaf nu geleverd met de laatste versie van Volvo's geïntegreerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem genaamd "Sensus Connect". Dit is uit te breiden met apps die middels Internet (verbinding via de smart-phone van de bestuurder) relevante informatie tonen. Ook nieuw op de optielijst is een hoogwaardig audiosysteem van Harman Kardon. Voor een hoogwaardig audiosysteem valt de klank echter tegen (schel en weinig gedetailleerd), zeker omdat andere autofabrikanten in samenwerking met Harman Kardon tot beduidend betere resultaten komen.
Wie echt wil genieten van dit (belasting)paradijs op wielen kan kiezen voor de hier getoonde "Ocean Race"-uitvoering. Deze is herkenbaar aan de donkerblauwe lak ("Ocean Race Blue II metallic"), chromen omlijsting van de ramen en donkere wielen. Het interieur is standaard met leder bekleed waarbij is gekozen voor opvallende oranje stiksels.
Conclusie
Wie in Nederland een auto van de zaak rijdt, moet daar belasting over betalen omdat het een vorm van inkomen is. "Bijtelling" heet dat. Om milieuvriendelijke auto's te stimuleren, is de bijtelling over zeer zuinige auto's een stuk lager. Autofabrikanten spelen daar op in door kleine, superzuinige autootjes op de markt te brengen. Een enkel merk biedt een grote zuinige auto aan, maar die is dan weer traag.
Met de "V40 D4 Business" biedt Volvo nu een grote, snelle auto aan die desondanks in aanmerking komt voor 14% bijtelling. Dat klinkt te mooi om waar te zijn, maar een proefrit leert dat de V40 de beloften allemaal waar maakt. Dat wil zeggen: op papier. In de praktijk is het namelijk lastig om het beloofde lage verbruik te realiseren, zeker omdat de auto uitdagend snel is en het veel zelfbeheersing kost om daadwerkelijk zuinig te rijden. Als het gaat om comfort, veiligheid en rijeigenschappen doet de D4 Business niet onder voor een gewone V40. Met dank aan de belastingdienst is deze Business-uitvoering echter stukken voordeliger en dat is hemels genieten.
- Zeer veilig
- Snel en sterk
- Prima rijeigenschappen
- Onhandig grote draaicirkel
- Pas echt compleet met optie-pakketten