De CaFCP Road Rally is in 1999 in het leven geroepen door de California Fuel Cell Partnership, een organisatie waarvan Volkswagen mede-oprichter is. In de CaFCP zijn naast autofabrikanten ook energieconcerns, brandstofcelfabrikanten en Amerikaanse regeringsorganisaties vertegenwoordigd. De CaFCP wordt door de Californische overheid al beschouwd als een volwaardig gesprekspartner als het gaat om alternatieve brandstoffen.

Deze editie van de rally voerde van Sacramento naar San Fransisco; een regio waar zeer strenge eisen gelden met betrekking tot de uitstoot van schadelijke gassen van auto's. Tijdens de rit werd onder andere de beroemde Golden Gate Bridge aangedaan, maar de milieuvriendelijke karavaan stopte ook bij overheidsgebouwen en universiteiten. Dat bood aan politici, vertegenwoordigers van milieuorganisaties en studenten de mogelijkheid om zelf (praktijk) ervaring op te doen met de voordelen van brandstofceltechnologie. Daarnaast werd de rally aangegrepen om duurzaam verkeer te propageren en om aandacht te vestigen op de waterstof-tankstations in de regio tussen Sacramento en San Fransisco.
De emissievrije Volkswagen Touran HyMotion (Hydrogen Motion) is bedoeld om praktijkervaring op te doen met alternatieve vormen van aandrijving. Zijn 80 kW (109 pk) sterke elektromotor wordt gevoed door een brandstofcel, die door een chemische reactie uit waterstof stroom opwekt. Hij kan een topsnelheid van 140 km/h halen en in 14,0 seconden van 0-100 km/h sprinten.
