Volkswagen CrossTouran
Strandfeestje
Volkswagen heeft geen half werk gemaakt van de CrossTouran. Zelfs een buitenstaander ziet direct dat de CrossTouran een compleet andere uitstraling heeft dan een alledaagse Touran.
Dat is te danken aan onder meer een aangepaste grille, dakrails, matzwarte carosserie-elementen, grote bumpers, achterlichten achter rookglas en de nodige accenten in chroom. Standaard staat de CrossTouran op buitengewoon fraaie "Funplay" 17 inch lichtmetalen velgen. De achterbanden zijn iets breder dan de voorbanden, voor een sportief tintje. Speciaal voor de CrossTouran heeft Volkswagen de kleur "Red Rock" in het leven geroepen en dat staat de auto goed.
De CrossTouran kent slechts één uitrustingsniveau. Dat omvat onder andere cruise-control, airconditioning, een radio/MP3/CD-speler, elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter en tafeltjes in de rugleuningen van de voorstoelen. Ook een elektronisch stabiliteits programma ("ESP"), tractiecontrole en airbags voor- en achterin zijn standaard. De accessoire-handel heeft geen goede klant aan deze CrossTouran.
Ruimte
Net als de gewone Touran, biedt ook de CrossTouran plaats aan maximaal zeven personen. De achterste van de twee achterbanken is door de geringe hoofd- en beenruimte vooral bedoeld voor kinderen.
Wanneer alle zeven zitplaatsen worden gebruikt, is de bagageruimte nihil (121 liter). De tweede achterbank kan daarom eenvoudig worden weggeklapt, waarna de CrossTouran royaal ruimte biedt aan vier volwassenen en hun bagage (695 liter). Omdat de Touran in de praktijk vooral als ruime vierpersoonsauto wordt gebruikt, is de tweede achterbank slechts een optie.
De bijzondere aankleding werkt, want alhoewel de CrossTouran net zo rijdt als een gewone Touran voelt het allemaal net iets feestelijker. Deze auto trekt zelfs de nodige bekijks en dat is bijzonder voor een MPV (Multi Purpose Vehicle). Zelfs de stoelen in sprankelend oranje "Eclypt Elon" lijken net iets prettiger te zitten dan de gewone grijze zetels.
Techniek
De enige technische aanpassing om van een Touran een CrossTouran te maken, is het 12 mm verhoogde onderstel. Ondanks het veelbelovende uiterlijk, heeft de CrossTouran geen vierwielaandrijving. De toegenomen bodemvrijheid is hoogstens functioneel bij hoge stoepranden.
De CrossTouran is leverbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. De dieselmotoren zijn allemaal voorzien van een roetfilter. Het zijn 1.9 en 2.0 liter metende turbodiesels, zoals Volkswagen die sinds jaar en dag in vele modellen toepast. Iedere dieselmotor is te combineren met een automatische versnellingsbak ("DSG") en dat is ongebruikelijk.
Klein maar fijn
De CrossTouran heeft bijzondere techniek in huis als het gaat om benzinemotoren. Het instapmodel is voorzien van een 1.6 liter viercilinder die goed is voor honderdentwee paardenkrachten.
De andere motoren hebben een kleinere inhoud, maar leveren toch meer vermogen. Dankzij zogenaamde "TSI" techniek, combineert Volkswagen het verbruik van een kleine motor met de prestaties van een grote krachtbron. Voor de twee sterkste motoren voldoet daarom een inhoud van 1.4 liter.
Voor deze test is de sterkste van dit duo van vernuftige motoren gekozen. Ook deze combineert een turbo en een compressor en weet daarom uit de bescheiden inhoud een weinig bescheiden 170 pk te toveren. Dat maakt van deze CrossTouran een meer dan vlot familiebusje.
Bij een verkeerslicht is de CrossTouran zeer vlot weg, zeker wanneer wordt gekozen voor de DSG versnellingsbak. "Direct shift gear" werkt alsof er twee versnellingsbakken in de auto zitten. Wanneer de ene bak wordt gebruikt om de kracht van de motor naar de wielen over te brengen, kiest een andere alvast de volgende versnelling om straks geen tijd kwijt te zijn bij het schakelen. Wie het eenmaal probeert wil nooit meer anders en Volkswagen weet te melden dat 25% van de modellen de fabriek nu verlaat met DSG versnellingsbak.
Niet alleen in de stad, maar ook op de snelweg is de "CrossTouran 1.4 TSI" een levendige auto. Op de snelweg weet de auto moeiteloos hoge snelheden te bereiken en vast te houden. Alleen bij het remmen, voelt de CrossTouran zwaar.
Het rijplezier wordt compleet gemaakt door het voorbeeldige weggedrag. Voor een MPV is de CrossTouran hard afgeveerd en dat resulteert in een sportieve en vooral veilige wegligging. Kortom: de Volkswagen Touran was al een prima MPV, maar de toevoegingen van de CrossTouran maken het ook nog eens tot een leuke MPV.
Conclusie
Het is allemaal show, maar het werkt wel. De CrossTouran rijdt als een gewone Touran en biedt evenveel ruimte als een gewone Touran. De uitrusting is iets rijker dan gewoonlijk. Daarbij biedt de CrossTouran innovatieve techniek in de vorm van snelle en zuinige "TSI" motoren plus een slim schakelende "DSG" versnellingsbak. Het aangepaste uiterlijk tenslotte, maakt van een gewone MPV een feestelijke familieauto.
- Ruim en functioneel
- Innovatieve TSI techniek
- Speciale aankleding geeft speciaal gevoel
- Geen koopje
- Voelt zwaar bij remmen