Forum Volkswagen Touran (2003 - 2010)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Hallo,
Dit klinkt als een heel erg bekend probleem. Ik heb er ook last van gehad (dezelfde auto, met dezelfde motor).
De garage, een zeer bekwame Duitse VW fanaat (voorheen ook dealer), heeft er echt dagen naar gezocht. Het begon in Januari van dit jaar (2010) met af en toe noodloop en het verlies van ca 1 liter KVS per 7.000km. Nergens was een lekkage te zien en daarom werd mij geadviseerd door te rijden.
Dat kabbelde zo voort tot Augustus. Tijdens de vakantie moest ik ineens 2 liter KVS bijvullen op 2000km. Daarna heb ik de auto naar de garage gebracht. Nog altijd kon men geen lekkage vinden maar toen, weer enkele weken later, het KVS verbruik op 1 liter per 400km was aanbeland en de auto telkens boven de 150 in noodloop sprong adviseerde de garage mij dat het eigenlijk alleen nog maar de koppakking kon zijn, een reparatie, in Duitsland, van zo'n 750 Euro (in NL veel duurder overigens). Om op zeker te gaan hebben we besloten om ook de cilinderkop, die er toch van af moest, te latern controleren. Waarom? De huidige auto's hebben vrijwel allemaal metalen koppakkingen en daaraan kun je nauwelijks of niet meer zien of ze kapot zijn.
Enfin, de cilinderkop bleek dus ook gescheurd te zijn... iets dat wel vaker voorkomt bij de 2.0TDI met 140 PK (vanaf 2005) maar bij ons model eigenlijk nooit.
De totale reparatie kostte uiteindelijk 1800 Euro (inclusief een nieuwe cilinderkop dus) maar het probleem is nu dus wel opgelost.
Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt. Succes!
Ervaring met Volkswagen Touran Hihgline Business: Ruimtewonder. Zitpositie zeer fijn, ook voor lange afstand.
Verbruik in de winter 1 op 13,5, komt ook door voorverwarming. 's Zomers is een verbruik op de lange afstand van 1 op 17 gemakkelijk te halen. Mijn auto is ABT gechiptuned naar 170 PK en maakt bij 120 echte kms minder toeren.
Lawaai van achterbanden komt door Conti banden en door minder goede isolering. De motor is ook in gebruik bij Golf, Passat etc. en tot nu toe geen echte klachten van turbo's etc. Moet wel zeggen, dat ik een rustige rijder ben.
Tijdens 1e garantieperiode (2 jr) 3 x CD wisselaar laten vernieuwen. Claxon vernieuwd, aangetast door corrosie.
2e garantie periode: Koppeling maakte bij intrappen pedaal klik geluiden. Schijnt een zuiger te zitten tbv van makkelijker (minder zwaar) bedienen van het pedaal. Alles op garantie gerpareerd. Onlangs is de EGR opnieuw voorzien van pakkingen.
Ervaring met onderhoud: Goede verstandhouding met monteurs en chef werkplaats en Bedrijfsleider. Heb duidelijk aangegeven, dat service belangrijk is en ik in alle 40 jaar dat ik VW rijd nog nooit ben komen stil te staan.
Opmerking: Na 240.000 km met mijn Passat uit 1998 kreeg ik op coulance nog altijd nieuwe draagarmen! Dat kan dan ook wel.
Vraag bij Lease maatschappijen over een bepaald merk/type altijd na wat zij aan ervaring hebben. Overigens bepaalde onderdelen moeten langer dan 2 jr of 150.000 km meegaan en daar dient een dealer/ importeur zich aan te houden.
Ervaring met Volkswagen Touran 1.6: De ene storingsmelding na de andere. Nu weer het ESP lampje, ABS pomp defect. Kosten slechts 1600 euro! Wie heeft er ervaring met deze reparatie?
Antwoord: Bij mij was de ESP plus ABS lampje aan. Bij het uitlezen bleek ABS sensor rechts achter te zijn deze heb ik via eBay UK besteld kosten 14 bp. Vandaag ingezet en was even werk. Wiel er af, kabeltje volgen (zaklamp) zit namelijk achter de schijfrem zeg maar. Zit vast met 1 inbusschroef, deze draai je simpel los. Bij mij zat het redelijk vast. Nadat de schroef eruit was roest en zo, dus ff inspuiten wd40 dan met schroevendraaier heen en weer blijven wrikken.
Als het eenmaal beetje met de schroevendraaier erachter kunt, heen en weer en trekken zit namelijk vrij vast maar aanhouder wint.
Eenmaal eruit nieuwe erin ging bij mij ook niet makkelijk. Gat ff schoon maken en ik heb het ook met remreiniger bespoten en ff afblazen indien mogelijk. Ik heb eerst gekeken waar het klemde en dat met een klein stukje schuur papier bijgewerkt en ingesmeerd met wat vet. Dan rustig met een kunststof hamertje ingetikt nadat de voorste gedeelte door was ging het simpel dan is er wat beweging nu moet je de inbus schroef erbij pakken en kijken of het er recht voor zit zo ja komt de klem gedeelte en kun je de sensor verder intikken. Schroef vast draaien stekker er weer in en kabel terug in de klemmen. Als je de auto start branden de lampen nog even een paar meter rijden +/- 100 meter. Het ging bij mij om een VW Touran 1.6
Ervaring met Volkswagen Touran: Heb nu een jaar een Touran 1.4 TSI van juni 2006, 40.000 km gelopen. Heb in dit ene jaar 3 bobines moeten vervangen omdat het gele motormanagement lampje onderweg ging branden en de auto niet meer op 4 cylinders liep. Ook is er een klep van het uitlaatemissie systeem vervangen omdat deze was afgebroken.
Heb voorheen Japanse auto's gereden zonder problemen. Dus dit is de eerste maar ook de laatste VW voor mij.
Ervaring met Volkswagen Touran: Onze Touran is van 2007, aangeschaft als demo met nog maar 600 km op de klok.
Wij rijden al meer dan 20 jaar VW, maar nog nooit zo'n rampenauto als deze gehad!
In de garantieperiode alleen maar kleinigheden, kort na het verstrijken van de garantie begonnen de serieuze problemen! Eerst de Lamdazonde, vervolgens bij een km. stand van slechts 60.000 km de gehele versnellingsbak aan gort (tijdens onze vakantie) de importeur (PON) vergoed slechts een klein gedeelte.
Het afgelopen jaar zijn wij ruim 2100 euro kwijt aan onderhoudskosten en reparatie, en dat voor een auto van nog maar net 3 jaar oud!
Voor ons geen VW meer, diverse revieuws hier onderstrepen ons verhaal!
Antwoord: Onze Touran is ook van 2007, nieuw gekocht en bij slechts 25000 km de versnellingsbak aan gort. Veel gezeik gehad met de dealer en de importeur. Uiteindelijk na dreigen met stappen is alles onder coulance vergoed en gemaakt bij km stand 35.000. Kort daarna de kettingspanner van mijn distributieriem stuk! Kosten 800 euro! En niet te verhalen bij dealer of importeur. Heb hem elders laten maken tegen een veel betere prijs. Auto loopt nu weer als nieuw! Nu maar afwachten wat er nog meer kapot gaat. Volgende auto wordt in elk geval geen VW meer!
Ervaring met Volkswagen Touran 2.0 TDI: Mijn touran 2.0 tdi 136 pk van bj 2004. Bij gasgeven gaat hij stotteren en op het gegeven moment bij 140 km p/uur gaat hij in de noodloop, contact uit/aan dan gaat hij weer verder. Ik moet ook steeds koelvloeistof bijvullen, ik zie verder geen lekkage ofzo. Is er iemand die het probleem kan oplossen?