Volkswagen Touareg (2002 - 2010)
Volkswagen Touareg-prototype functioneert zonder bestuurder
In de speciale Grand Challenge Touareg zorgen de nieuwste technologieen ervoor dat deze Volkswagen zich bewust is van zijn omgeving. Het prototype is technisch min of meer gelijk aan de productieversie van de Touareg, alleen is er een extra beschermplaat aan de onderzijde van de auto aangebracht en zijn verstevigde schokdempers gemonteerd.
De Touareg is uitgerust met talloze sensoren, vier laserdetectoren, stereovisuele apparatuur, 24-GHz radarsystemen en een GPS-navigatiesysteem dat de positie van de auto op de millimeter exact weergeeft. Het systeem draait op unieke software die commandos aan de besturing, het gaspedaal en de remmen geeft. Deze drive-by-wire-systemen besturen de Touareg en zijn in staat direct in te spelen op veranderende rijomstandigheden en obstakels op de route.
De Amerikaanse Grand Challenge voor autonome voertuigen werd in 2004 voor het eerst gehouden. Vorig jaar bedroeg het prijzengeld 1 miljoen dollar; dit jaar is die inzet verdubbeld. De Grand Challenge 2005 start op 8 oktober en voert de deelnemers over een 282 kilometer lange route door de woestijn in het zuidwesten van Amerika. De voertuigen van de deelnemende teams moeten de route, die de organisatie pas kort voor de start bekendmaakt, binnen 10 uur voltooien.