Forum Volkswagen Polo (2009 - 2017)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Het is een mooie auto, mooie afwerking, redelijk goede zit. Heb destijds als vervanger voor onze Hyundai Getz 3 cilinder 1.5crdi oa in de BM1.2 en 1.6Tdi een proefrit gemaakt. Gezien de ook door de Vw dealer beaamde dynamische prestaties van de Getz is het geen Polo geworden maar een ander merk een 1.4D4-D Toyota. Nu ruim 150.000 km verder nog niet op de helft van de Getz maar de Toyota moet nog waarmaken wat de Getz is gelukt nl 323.500 km zonder mankementen.
Maar tot nu toe gaat het goed, 1 op 25 echte km gemeten aan de pomp. Getz reed 1 op 20. Gemiddeld dus, nouja minimaal want eronder geraken we zelden of nooit.
Ervaring met Volkswagen Polo 1.2 TDI blue motion: Het beloofde brandstofverbruik is gewoonweg een lachertje. Absoluut niet haalbaar, in tegenstelling tot vorige auto's waarbij mij dit wel gelukt is om de fabrieksopgave te benaderen.
Bij veel snelwegkilometers en cruise control is een gemiddelde van 1:19 realistisch.
Daarnaast is de 3 cilinder rumoerig, mist koppel onderin en de motorkarakteristiek van een vooroorlogse trekker. Sjoemelsoftware!
De ruimte binnenin is heel minimaal te noemen.
Pluspunten: betrouwbaar, goede looks.
Advies : 4 cilinder diesel of TSI nemen, die rijden veel fijner en doen de auto recht.
Ervaring met Volkswagen Polo:
Ervaring met Volkswagen Polo Bm 1.2: Vaak defecten, 2x dynamo, egr klep, aircopomp. Rijdt ok, maar geen schoonheidsprijs qua kwaliteit.
Ervaring met Volkswagen Polo 1.4: Het verbruik is 1 op 21, ik had 1 op 25 verwacht. VW zegt 1 op 32. In de 2e versnelling kan hij niet langzamer dan 20 km/h.
Antwoord: Dit gaat op voor alle diesel auto's, wij rijden Opel Corsa zelfde.
Ervaring met Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline: De motor loopt stationair rustig en is zeer stil. Al bij lage toeren is sprake van veel trekkracht en bij het opbouwen van toeren is het effect van de turbo heel prettig merkbaar. Of je nu lekker wilt cruisen of sportief wilt rijden, in combinatie met de 988 kg zware Polo is het elke keer weer een feest om met de TSI te rijden!
Bij rustig warm rijden, normaal gebruik en het vermijden van korte ritten, is het verbruik ca. 1 op 18
Comfort: Highline uitvoering met Executive Plus pakket en alle leverbare opties. De auto doet volwassen aan. Alles voelt degelijk en veilig, maar ook soepel en modern. De zitpositie is erg goed en geeft een gevoel van vertrouwen. De vele opties en de gebruikte materialen in deze uitvoering zijn uniek in het B-segment.
De rijeigenschappen zijn verbluffend, vooral in deze luxe uitvoering met o.a. het af fabriek sportonderstel en 17 inch Boavista velgen met Dunlop banden. Dit onderstel is een absolute aanrader het is niet sportief hard, maar comfortabel sportief. De wegligging is net iets steviger. Het geeft mij niet het gevoel met een lichtgewicht auto op pad te zijn, in tegenstelling tot het standaard onderstel.
Betrouwbaarheid: perfecte kwaliteitsbeleving en bijna foutloos. Het moet vermeld worden: de distributieketting is ook bij deze TSI-motor (onder garantie) vervangen. Er is inmiddels veel - in negatieve zin - over dit onderwerp gesproken. Het toenmalige probleem is echter door Volkswagen erkent en goed opgelost. Voor mij geen reden om deze motor af te raden.
Wat mij daarentegen wel wat tegenvalt is de lak. Vreemd genoeg lees en hoor ik hier weinig andere Polo rijders over. Ik ben heel zuinig op mijn auto en ook de lak onderhoud ik goed. Een licht krasje is echter snel gemaakt, vliegjes branden in de lak voordat je ze kunt verwijderen en - de nachtmerrie van autoliefhebbers - de voorkant heeft flink wat steenslag! Mijn lak is zwart (deep black magic parelmoer), dus het is extra zichtbaar. Toch lijkt het niet te voorkomen. Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen. Doe een stap achteruit en je ziet het niet.. maar toch, het zit er.
Al met al bevalt de Polo mij uitstekend. Voor aankoop getwijfeld tussen een Golf en een Polo. Als je het geld hebt voor een Golf, maar je kunt iets aan ruimte voor bagage en passagiers op de achterbank missen, kies dan zeker voor een Polo 1.2 TSI 105 pk Highline Executive Plus en vink alle opties aan.
Antwoord: Ik heb een Polo 1.2 TSI DSG Highline van 2011 met inmiddels bijna 110.000 op de teller. Ook nagenoeg full-options met sportonderstel en 17 inch Dunlop banden.
Ik heb dezelfde fijne ervaringen als jij en de auto heeft me nog nooit in de steek gelaten. Wel zijn de koppelingsplaten van de DSG (onder garantie) vervangen, maar dat schijnt vaker voor te komen. Jammer, want verder een erg fijne bak!
Het lakprobleem wat je beschrijft qua steenslag herken ik helaas ook. Mijn Polo is Shadow Blue metalic en ook op die donkere kleur is het goed zichtbaar... Maargoed, toch al 4,5 jaar erg tevreden met mijn auto :)
Ervaring met Volkswagen Polo 1.2 TDI Blue motion: Na amper 80.000km voor de 2e maal motor management lampje aan. EGR klep defect, deze was al eens vervangen bij 40.000km, kosten €1000,00. Deze keer laat ik hem niet vervangen want als er iets vervangen gaat worden is het de gehele auto. Motor electrische raam defect bij 85.000 km. En inmiddels bij het nemen van bochten een ronkend geluid in de aandrijving. Verbuik ligt veel hoger dan voorgelogen, niet 1 op 30 maar 1 op 24. De auto heeft sjoemelsoftware, ik begrijp dat je beter niet kunt updaten dus de auto gaat niet meer naar de officiele dealer. Al met al dikke ellende, ik heb geen vertrouwen meer in VAG. Waar het merk VW ooit stond voor degelijkheid is het voor mij duidelijk, ik zal nooit meer een VW of iets vanuit het Germaanse VAG verband kopen. Kwalitiet is namelijk geheel zoek !!
Ervaring met onderhoud: Ik begin 2 maal terug geweest bij VW in Leeuwarden i.v.m. waarschuwingslampjes die spontaan aangingen (was misschien al een voorbode). In Portugal, waar deze auto inmiddels rijdt, is na 40.000 km bij de VW dealer de EGR-klep gewisseld, inmiddels is deze bij 85.000 km weer stuk. M.a.w. deze EGR-klep is nog steeds een zwakke schakel en daar is niets aan gedaan alleen is nu de garantie verlopen dus mag je alles zelf betalen (€1000,00).