Volkswagen Polo BlueMotion
Blauw is het nieuwe groen
Tot voorkort was de titel "zuinigste auto ter wereld" voorbehouden aan de Volkswagen Lupo 3 liter. Die naam wees op het verbruik van 3 liter diesel per 100 km. De Polo BlueMotion is iets minder ambitieus en belooft een gemiddeld verbruik van 4 liter per 100 km.
Blauwe beweging
De Lupo haalde het extreem lage verbruik dankzij een arsenaal aan brandstofbesparende voorzieningen: een drie cilinder dieselmotor, een automatische zesversnellingsbak met zuinig schakelprogramma, twee hulpvaardige verbruiksmeters, stop/start systeem, eco-modus, banden met minimale rolweerstand en heel veel gewichtsbesparende maatregelen.
De Polo BlueMotion is beduidend minder geavanceerd, maar daarom beduidend voordeliger. De stroomlijn is verbeterd met spoilers aan de voor- en achterzijde. De auto is verlaagd en voorzien van speciale eco-banden en -velgen. De uitrusting is gezien de prijs nog steeds karig. Dat is volgens Volkswagen om gewicht te besparen, maar de meeste elektronica weegt vrijwel niets en maakt de auto beduidend comfortabeler.
Evenals iedere andere Polo is ook deze BlueMotion degelijk en ruim. Lange bestuurders zitten prima achter het stuurwiel. Achterin biedt de Polo voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen. De bagageruimte is voor Volkswagen-begrippen slordig afgewerkt, maar beduidend ruimer dan gemiddeld voor een auto in dit segment.
Driecilinder
Het belangrijkste geheim van de BlueMotion is de motor: dit is geen vier-, maar een driecilinder. Een cilinder minder dan gebruikelijk geeft een iets minder rustige loop, maar maakt iedere auto gegarandeerd beduidend zuiniger. De verhoudingen van de handgeschakelde vijfversnellingsbak zijn aangepast aan zuinig rijden. Uiteraard is dit milieuwonder voorzien van een onderhoudsvrij roetfilter.
Deze efficiënte dieselmotor klinkt direct na een koude start weinig geavanceerd of geraffineerd. De kleine Polo lijkt de eerste minuten een vrachtwagentje. Tijdens het schakelen en koppelen zijn onheilspellende mechanische geluiden uit het vooronder hoorbaar, alsof er ieder moment iets kapot kan gaan. Volkswagen verzekert echter dat het zo hoort.
Steeds zuiniger
De proefrit vangt kalm aan met een rit over de binnenwegen van het Duitse Niedersachsen. Ondanks de keiharde eco-banden, is de wegligging prima. De Polo BlueMotion is daarom niet alleen veilig, maar ook extra zuinig omdat niet onnodig hoeft te worden geremd voor bochten om daarna weer brandstof te verspillen met optrekken.
De BlueMotion gedraagt zich als een heel gewone Polo. Het enige echte verschil zijn de optimistische verbruikscijfers van de boordcomputer. Vrijwel direct na vertrek bedraagt het verbruik 5 liter per 100 km en dat zou gaandeweg alleen maar dalen. Al na een kwartier rijden, wordt de beloofde 4 liter per 100 km/u gehaald. Ook daarna blijft het verbruik gestaag dalen om uiteindelijk op een minimumverbruik van 3.1 liter per 100 km uit te komen.
In de stad blijkt hoe zinvol een stop-en-start systeem is, zoals concurrerende zuinigheidswondertjes dat wel hebben. De BlueMotion schakelt de motor niet automatisch uit bij stilstand. In plaats daarvan blijft de motor verbruiken terwijl er geen meter wordt afgelegd: 1 liter per 0 kilometer tikt pijnlijk aan. Het lage verbruik dat het resultaat was van enkele uren uiterst beschaafd rijden, wordt in de file binnen luttele minuten teniet gedaan.
Steeds sneller
Na stad- en fileverkeer wordt de rijstijl radicaal omgegooid. Niet langer wordt gereden om een laag verbruik te realiseren, maar om de Polo tot het uiterste te testen. Milieuvriendelijk vervoer is heel fijn, maar wanneer nodig moet ook een auto als deze kunnen presteren.
De Polo BlueMotion vertoont het gedrag van een turbodiesel van het oude stempel. Aanvankelijk aarzelt de motor en is weinig vermogen beschikbaar. Zodra de naald van de toerenteller boven de 2.000 toeren per minuut komt, springt de turbo bij en levert de BlueMotion ineens prima prestaties. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 12,3 seconden stelt in getallen niet veel voor, de auto voelt knap snel. Deze milieuvriend komt desnoods met de nodige wielspin van de plek.
Tussenacceleraties zijn dankzij het forse koppel zeer goed en ook op de Duitse Autobahn voelt de Polo zich prima thuis. Dankzij de verbeterde stroomlijn ligt de topsnelheid van de BlueMotion zelfs een fractie hoger dan die van een vergelijkbare Polo-diesel. Als voor een laatste keer naar de boordcomputer wordt gekeken, heeft de Polo een aangename verrassing in petto: inclusief sprint- en hogesnelheidstests bedraagt het gemiddelde verbruik 3.4 liter per 100 km.
Conclusie
Is de Volkswagen Polo BlueMotion een waardige opvolger van de Lupo 3 liter? De eerste indruk is: nee, de Polo is niet half zo geavanceerd en had met de techniek van de Lupo nog veel zuiniger kunnen zijn. Maar die techniek is kostbaar en daarom was de meerprijs van de Lupo destijds niet of nauwelijks terug te verdienen. De Lupo 3 liter eindigde daarom als speeltje voor journalisten, troetelauto voor milieuactivisten en visitekaartje van Volkswagen.
De Polo BlueMotion toont meer realiteitszin. De BlueMotion is ruimer dan de Lupo en daarmee daadwerkelijk geschikt als familieauto. Dankzij relatief eenvoudige aanpassingen is de BlueMotion nauwelijks duurder dan andere diesel-uitvoeringen en toch zuiniger. Niet ondanks maar juist dankzij deze eenvoudige aanpak bereikt Volkswagen het doel beter dan voorheen. Deze zuinigste Polo ooit is bereikbaar voor een grote groep kopers die daarmee tegelijkertijd milieuvriendelijk en uitzonderlijk goedkoop rijdt.
- Ruim
- Zeer zuinig
- Even comfortabel als iedere andere Polo
- Motor eerste minuten duidelijk hoorbaar
- Stoelen bieden onvoldoende steun in onderrug
- Onheilspellende geluiden bij schakelen en koppelen