Volkswagen Phaeton
Common rail inspuiting voor Volkswagen Phaeton
Hoewel er zeker geen sprake is van een spectaculaire ontwikkeling van de verkoopcijfers, mag de Phaeton zich toch verheugen in een toenemende belangstelling van rijders uit het topsegment. Wat dat betreft bevindt Volkswagens meest luxueuze model zich in goed gezelschap. Verschillende merken hebben een lange weg afgelegd alvorens zich een vaste speler te mogen noemen in de top van de markt. In dat licht bezien is de komst van de Phaeton van nog zeer recente datum. Met de bouw van een compleet nieuwe fabriek in het Duitse Dresden waar de Phaeton grotendeels met de hand wordt gemaakt, onderscheidt Volkswagen zich nadrukkelijk met kwaliteit en een onberispelijke service.
De nieuwe V6 TDI is een welkome aanvulling. Deze turbodieselmotor van 3.0 liter met common-railinjectie behoort tot de modernste van de VW-motoren dit moment. Bovendien sluit het gamma van de Phaeton nu beter aan op het aanbod van de concurrentie. Volkswagen verwacht vooral meer belangstelling van zakelijke automobilisten die de Phaeton V6 TDI als een goed excuus zien om de stap te maken naar een auto uit het topsegmnent.
Het Highline-pakket betreft zowel interieur als exterieur en omvat tevens diverse veiligheids- en comfortvoorzieningen. Zo biedt het pakket boven op de standaarduitrusting (onder meer ESP, remassistent, acht airbags en actieve hoofdsteunen voorin, traploze vierwielluchtvering en een 4-zone-Climatronic airconditioning) extra's als lederen interieur, bi-xenonverlichting, PDC (Park Distance Control), navigatiesysteem en het audiosysteem Concert Premium.

De Phaeton V10 TDI wordt aangedreven door een tiencilinder dieselkrachtbron; 230 kW/313 pk. Bij 2.000 toeren per minuut ontwikkelt de direct ingespoten dieselmotor, dankzij onder meer twee turbocompressoren, een koppel van 750 Nm. De Volkswagen Phaeton is leverbaar als V6, V8, V10 en W12 en is er vanaf € 81.875,-.