22 augustus 2019
Volkswagen Phaeton

Forum Volkswagen Phaeton

Reacties van eigenaren

  

, datum: 16 oktober 2018

Ervaring met Phaeton: De ontstane defecten kunnen, afgezien van enkele excessen, als normaal gezien worden. De auto is betrouwbaarder dan de dealer. Diens onkunde en arrogante opstelling en niet in het minst de bizarre rekeningen, bederven het feest dat de auto toch echt wel is. Al eerder werd opgemerkt: Mijd de dealer!
Als u een kundig garagist weet te vinden dan kunt u nog menige onbezorgde en betaalbare kilometers maken

Ervaring met onderhoud (onbekende dealer): Ronduit slecht, geen kennisuitwisseling met andere dealers, geen kundig personeel, bizarre rekeningen, veel problemen die niet of slecht worden opgelost, arrogante opstelling. Een groot drama!
Inmiddels bedrijf gevonden dat wel degelijk weet hoe het moet en dat voor de helft van de uurprijs van de dealer!

Ervaring met verkoop: Wederom weinig kennis van de Pheaton, achteraf blijkt bandenspanningscontrole als accessoire wel degelijk leverbaar geweest te zijn. Toch heeft men daar niets van gezegd. Maar een auto zonder reservewiel moet zoiets aan boord hebben. Het laten afslepen van autonulls die geen reservewiel hebben komt met regelmaat voor, ook bij andere merken. Inmiddels zijn nieuwe autonulls er standaard mee uitgerust.

Ook een thuisbrenger is eigelijk een must. Maak het 1 keer mee om uw auto drie dagen kwijt te zijn terwijl die op een opslagterrein op 200km afstand van uw woonplaats staat en u wil geen auto meer zonder thuisbrenger!

Uitvoering3.0 Tdi 4motion Exec
Brandstofdiesel
Bouwjaar2011
In bezit7 jaar
KM-stand470.000 km

Betrouwbaarheid8
Comfort9
Motor7
  
  

, datum: 14 augustus 2014

Ervaring met Phaeton: Sinds 2006 een 4.2l. Phaeton, verlengd. Superieur rijgedrag en comfort. Echter buitensporig hoge garagerekeningen o.a. veroorzaakt doordat garage er niet in slaagt storingen op te sporen. Bij storingen 10-14 dagen is auto bij garage. Garage rekent voor Phaeton 50% meer aan uurloon. Hoezo normaal? (120,00 p/uur). Inmiddels staat deze Phaeton, slechts ca. 120.000 km, al 14 dagen in Haarlem en nog heeft men het probleem niet gevonden. Storing: afstandsbediening opent deuren niet. Toen met sleutel geopend: alarm af. Midden in de nacht. Geprobeerd auto te starten. Lukt niet. Krijg sleutel niet uit contact en laat auto dan maar met sleutel achter. Ongesloten, vreesde ik. Niet dus. Volgende dag bleek alles versloten met sleutel in contact. Leuk die beveiliging van Volkswagen. Weggesleept naar garage.

Na een week zoeken: veel vocht onder mat bestuurder. Daar bevindt zich het electronische paneeltje voor beveilging. Was dus groen uitgeslagen. Onderdeel uit Duitsland. Eergisteren: men kon uitlezen, maar probleem nog steeds niet gevonden. Toestemming gevraagd om verder te zoeken (voor mijn rekening!) tot 2.500 euro. Dit alles omdat de afstandsbediening storing heeft.

Ik ben van mening dat er onvoldoende competentie aanwezig is, niet in Haarlem en kennelijk ook niet in Leusden bij Pon, voor Phaetons. Alle kosten worden naar de klant geschoven. Never nooit meer een Phaeton.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2003
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
 
Reactie van: Peter, datum: 5 november 2014

Antwoord: Als je een beetje googelt op problemen Phaeton zul je uitvinden dat dit op een bekend probleem lijkt dat voor veel Phaeton bezitters op een groot drama is uitgelopen, de lekkage wordt veroorzaakt door een verstopping in de motorruimte (door bladeren e.d.) wat er toe leidt dat er water in de auto komt wat weer de electronica aantast en tot totaaluitval kan leiden met schades die oplopen tot in de tienduizenden euro's. Ik hoop dat het bij jou een beetje meevalt...

 
Reactie van: Harndnst, datum: 14 oktober 2018

Antwoord: Heb identieke ervaringen, technische kennis wordt kennelijk niet, zelfs niet op dealerniveau, uitgewisseld. Verstopping van afvoer condenswater van airco was al langer bekend maar elke dealer vindt het wiel opnieuw uit op kosten van de klant die inderdaad ook nog eens extra aangeslagen wordt omdat het een Phaeton betreft. Ik heb die lekkage zelfs tweemaal meegemaakt, een week na een uitvoerige reparatie en enkele duizenden euro's verder, waarbij de helft van het interieur gedemonteerd is geweest, opnieuw dezelfde storing! En opnieuw bleek dezelfde reparatie noodzakelijk!

In de tussentijd wordt een huurauto gewoon in rekening gebracht. Incompetentie viert hoogtij en de klant mag het betalen. Voor banden wordt tweemaal het bedrag in rekening gebracht dat de bandenhandel berekent. Vervolgens blijkt men niet in staat de auto behoorlijk uit te lijnen en ben ik uiteindelijk alsnog bij een bandenspecialist terecht gekomen. Remblokken zijn zes maal duurder dan dezelfde kwaliteit in de reguliere handel maar omdat ze niet op voorraad blijken, hetgeen je bij een prijs van E300,- ex toch wel zou mogen verwachten en ondanks een waarschuwing twee weken voorafgaand aan de servicebeurt, wordt doodleuk een huurauto aangeboden. Het is nauwelijks te bevatten.

Inmiddels specialist gevonden die voor een uurtarief van Eur50,- wel weet waar 'ie het over heeft. Dat rijdt ineens een stuk lekkerder. Als ik dit laatste bedrijf eerder had gekend, had ik ruim E 50.000 kunnen besparen!

  

, datum: 4 maart 2014

Ervaring met Phaeton: Laat de Phaeton bij de ANWB keuren voordat je 'm koopt. Een aankoo keuring bij de VW dealer is minder goed is mijn ervaring (bij mij probeerde ze gelijk een -in principe- onnodige reparatie aan te smeren).

Houd rekening met hoge jaarlijkse reparatiekosten. Er kan en gaat nog wel eens wat fout en diagnose is niet altijd eenvoudig omdat geen garage de auto goed kent.

Ga niet naar de VW dealer, behalve als het niet anders kan. Die weten ook niets van de Phaeton en zijn 3 tot 4 keer duurder. Overweeg om een specialist in Duitsland te zoeken (zie motor-talk.de) en er een leuke trip van te maken. Scheelt bij een grote reparatie handenvol geld en zij kennen de Phaeton tenminste.

Voor de rest... heb je met een tweedehands Phaeton een droomauto voor een habbekrats die er ook na 12 jaar nog zeer strak en modern uitziet en ongekend comfortabel is.

Uitvoering3.2
Brandstofbenzine
Bouwjaar2003
In bezit1 jaar
KM-stand190.000 km

Betrouwbaarheid4
Comfort8
Motor6
  
  

, datum: 18 februari 2012

Ervaring met Phaeton: Jammer genoeg ben ik minder tevreden met mijn Phaeton, bij 113.000 km is deel van de automatische versnellingbak stuk en niemand dat het kan verklaren. Wel vroeg een VW dealer meer dan EUR 10.000 voor deze reparatie, die ik uitendelijk laat uitvoeren bij de kleine gespecialiseerde garage voor de helft van dat bedrag. Al met al, weinig vertrouwen in de kwaliteit van deze auto en dealer.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2003
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
  

, datum: 16 februari 2012

Ervaring met Phaeton: Een auto zonder problemen en goedkoper dan een Volvo S80 T6 in onderhoud.

Uitvoering4.2 V8
Brandstofbenzine
Bouwjaar2005
In bezit2 jaar
KM-stand158.000 km

Betrouwbaarheid10
Comfort10
Motor9
  
  

, datum: 17 april 2011

Ervaring met Phaeton: Na een 7-Serie met veel elektronische perikelen, een S-klasse met automaat problemen mag ik nu (voorzichtigheid troef) stellen dat de Phaeton absoluut probleemloos is. Een plesant bijkomend feit is dat je met ca 150km/u nog een speld in het pluche kan horen vallen.

Daarnaast ben ik erg onder de indruk van de service bij Volkswagen (Auto Muntstad). Voel mijzelf ineens weer 'klant'. Een aangename gewaarwording moet ik zeggen. Enfin, een bijzondere ervaring bij een merk en model waar ik bij aanvang niet zulke hoge verwachtingen had.

Ervaring met verkoop: Zoals gesteld in mijn vorige opmerking ben ik erg onder de indruk van de Volkswagen-dealer. Iets wat ik bij aanvang niet verwacht had. In tegenstelling tot eerdere ervaringen bij merken waar je het gevoel krijgt dat het een "eer is om met hun producten te mogen rijden".

UitvoeringV8
Brandstofbenzine
Bouwjaar2008
In bezit3 jaar
KM-stand134.000 km
DealerPon

Betrouwbaarheid10
Comfort9
Motor9
  
  

, datum: 4 april 2011

Ervaring met Phaeton: Een ongelooflijk mooie auto met allure. Exclusief vanwege het feit dat er niet zoveel van rond rijden. Groots zonder protserig te zijn. Technisch superieur.


Brandstofbenzine
Bouwjaar2003
In bezit1 jaar
KM-stand10.000 km
  
 
Reactie van: Hst102, datum: 10 januari 2017

Antwoord: Nu bijna 6 jaar en 200.000 km verder met deze zelfde auto. Phaeton TDI V6 uit 2009. Zonder noemenswaardige reparaties. In onderhoud bij een merkloze auto dealer. Ik vermoed dat de VW Phaeton de meest ondergewaardeerde auto is (wat hem voor de echte liefhebber nog interessanter maakt)

 
 
« 1 2 »