Wat direct opvalt aan de nieuwe Golf Cabriolet is zijn dynamische design, te danken aan onder meer een tien centimeter lagere daklijn ten opzichte van een reguliere Golf. De kenner zal bovendien het ontbreken van een vaste roll-over bar opmerken. Daarvoor in de plaats heeft de Golf Cabriolet een beschermbeugel die razendsnel uitklapt mocht dat nodig zijn.

Volkswagen biedt in de Golf Cabrio zijn bekende motoren aan, alle met directe inspuiting en turbo. De 1.2 TSI, 1.4 TSI en 2.0 TSI benzinemotoren bieden tussen 105 en 210 pk. De 1.6 TDI en 2.0 TDI diesels leveren 105 pk en 140 pk. Er is keus uit handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbakken en zes- of zeventraps DSG-automaten. Vanwege zijn lage CO2-uitstoot (132 g/km) is de 1.2 TSI ook zakelijk zte rijden ('20%'). Met een prijs van € 27.290,- is de 1.2 TSI tevens de voordeligste Golf Cabriolet.
De derde generatie Golf Cabriolet wordt als vanouds gebouwd in Osnabrück. Volkswagen heeft bij de ontwikkeling veel aandacht besteed aan het dak en de veiligheid. Voor optimaal gebruiksgemak is de stijlvolle softtop standaard voorzien van elektrohydraulische bediening. Ook rijdend –tot 30 km/uur is het mogelijk het dak in 9,5 seconden neer te klappen.
Voor de veiligheid van de inzittenden zorgen vele verstevigingen, een automatische rolbeugel, airbags vóór en opzij en ESP. Voor dagelijks gebruik is de ruime kofferbak handig. Die biedt ook met het dak neergeklapte kap nog een inhoud van 250 liter.