Volkswagen Golf Cabrio GTI
Tsunami?
De Volkswagen Golf Cabriolet is bedoeld voor echte levensgenieters. In een gesloten auto kijken de inzittenden uit op de omgeving, met een cabriolet maken ze deel uit van de omgeving. Een cabriolet geeft niet alleen een vrij zicht op het landschap, ook alle geluiden en geuren zijn waarneembaar.
In dat opzicht is de Golf Cabriolet een gemiddeld goede auto. De voorruit loopt tot bijna boven de hoofden van de bestuurder en bijrijder. Dit maakt het gevoel van vrijheid iets minder groot, maar beschut ze wel maximaal tegen de (rij)wind. Tot zo'n 100 km/u is het mogelijk om, zonder de stem te verheffen, een goed gesprek te voren. Bij snelheden tot zo'n 180 km/u blijft het comfort met open dak gewaarborgd (met windscherm), daarboven is de lol er snel af.

Volkswagen voorziet de Golf van een stoffen dak dat geheel elektrisch bedienbaar is. Zelfs het handmatig vergrendelen of ontgrendelen van de kap is niet nodig. Het dak opent of sluit in 10 seconden. De dakconstructie is van uitzonderlijke kwaliteit, sommige auto's met vast dak bieden minder goede geluidsisolatie! Ondanks het ontbreken van een dak, is deze Cabrio zeer stevig. Torderen is deze cabriolet zo goed als vreemd.
GTI
De Volkswagen Golf GTI is bedoeld voor autoliefhebbers. Zij willen een veilige, praktische, dagelijks bruikbare auto die desondanks volop rijplezier biedt. De GTI staat daarom op een sportonderstel en de besturing is veel directer dan bij een gewone Golf. Die combinatie zorgt ervoor dat de bestuurder meer gevoel heeft met de auto en er daarom het maximale uit kan halen.

De GTI wordt aangedreven door een 2.0 liter benzinemotor die 210 pk / 280 Nm ontwikkelt. Veel belangrijker dan dat vermogen, is het enthousiasme waarmee de prestaties worden geleverd. In het dagelijks verkeer is de GTI een kalme, niet opdringerige auto. Ongeacht het toerental is volop trekkracht beschikbaar en dat maakt het rijden met de GTI ontspannend.
Maar... wanneer de bestuurder vraagt om meer, dan heeft de GTI altijd meer in huis! Zelfs wanneer in de zesde versnelling met een luttele 1.200 tpm berg op wordt gereden, is een voorzichtig tikje op het gaspedaal voldoende voor een gretige versnelling. Het mag duidelijk zijn dat de GTI ronduit giftig is bij een veel hoger toerental. De sprint van 0 naar 100 km/u kost slechts 7.3 seconden, snelheden van boven de 200 km/u worden met gemak gerealiseerd.

Wanneer wordt gekozen voor de optionele DSG-automaat worden de prestaties nog beter, terwijl het verbruik iets lager ligt. Ook het rijplezier wordt vergroot, want deze slimme automaat geeft zonodig tussengas om te voorkomen dat het toerental van de motor zou dalen. Dit gaat bovendien gepaard met fraaie ploffende geluiden uit de dubbele uitlaat.

De huidige generatie van de GTI bedient zich van de modernste techniek die Volkswagen in huis heeft. Ondanks het uitdagende karakter, werd een testverbruik van 8.7 liter per 100 km gerealiseerd. Gezien de uitstekende prestaties en de matige stroomlijn (de test is 99,9% met geopende kap verreden) van de auto, is dat een keurige waarde.
GTI Cabrio
De grote vraag is: wat is de meerwaarde van een Golf GTI Cabriolet? Het antwoord hangt sterk af van de voorkeur van de bestuurder. Om volop te kunnen genieten van het landschap, biedt de sterkere motor geen enkele meerwaarde. Sterker nog: de diepe en constante grom van de motor verstoort de rust alleen maar. Het sportonderstel verstoort de rust niet; dit biedt nog steeds voldoende comfort om rustig te toeren.

Wie volop wil genieten van de auto, zal de combinatie van GTI en cabriolet juist waarderen. Een open auto betrekt de bestuurder namelijk niet alleen meer bij de omgeving, maar ook bij het mechaniek. Meer dan in een gewone Golf GTI voelt, hoort en ruikt de bestuurder zelfs wat er gaande is. Daardoor is het gevoel met de auto nog beter en het rijplezier nog groter.
Het is echter belangrijk om te vermelden dat de GTI Cabriolet geen volbloed GTI is. Ook zonder dak moet een Golf Cabrio even veilig en stevig zijn als iedere andere auto. De daarvoor benodigde stevigheidsbalken brengen flink wat extra gewicht in de schaal (140 kg) en dat is te merken. Alhoewel de GTI Cabrio meer sensatie biedt, is de gesloten GTI in absolute zin sneller.
Het belangrijkste voordeel van de Golf Cabrio GTI is, dat deze auto iedere dag van het jaar extra rijplezier biedt. In de zomer is dat het plezier van open rijden, het hele jaar door het plezier van sportief rijden.
Conclusie
Er was al een Golf Cabriolet en er was al een Golf GTI. Nu introduceert Volkswagen voor het eerst in het bestaan van beide modellen de Golf Cabriolet GTI. De vrijheid van een cabriolet wordt nu aangevuld met het rijplezier van een GTI.
Wie voornamelijk wil genieten van het landschap, wordt weinig wijzer van deze combinatie en doet er verstandig aan een basisuitvoering te kopen. Wie wil genieten van de auto, zal deze nieuwe uitvoering des te meer waarderen. Met geopend dak heeft de bestuurder namelijk nog meer gevoel met de auto en dat maakt de ervaring intenser. Bovendien biedt de Cabrio dankzij de sterke motor nu het hele jaar lang rijplezier, ook als het weer openrijden niet toelaat.
Kortom: deze nieuwe combinatie levert geen tsunami op, maar wel een frisse wind in cabrioland.
- Fijne stoelen
- Uitstekende prestaties, beschaafd verbruik
- Altijd maximaal rijplezier (nu ook met gesloten dak)
- Matige ruimte achterin
- Matig zicht in binnenspiegel
- Audiosysteem niet krachtig genoeg bij open rijden