Toyota Yaris (2011 - 2020)
Nog een X
Vijfentachtig-miljoen euro. Dat is het bedrag dat Toyota heeft geïnvesteerd in de vernieuwde Yaris. In de basis is de auto gelijk gebleven, maar de technici zijn met een stofkam door het ontwerp gegaan en hebben de auto verfijnd en verbeterd waar mogelijk. Daarbij is goed geluisterd naar de wensen van de klanten.
Ergonomie
Zo was een veelgehoorde klacht dat het dashboard er prachtig uitziet, maar dat de materialen te hard zijn. Voor modeljaar 2014 is de baan van zacht materiaal die van links naar rechts over het dashboard loopt daarom dikker en dus zachter geworden.
De meeste andere wijzigingen zijn niet zichtbaar. Het betreft geluidsisolatie, een verbeterde stroomlijn of een stevigere montage. Als vanouds biedt de Yaris voorin volop ruimte. Bovendien zijn de stoelen groot en diep, wat het gevoel geeft een grote auto te rijden. De ruimte achterin is bovengemiddeld goed voor een auto als deze.
De uitrusting is compleet en geeft wederom het gevoel een klasse rijker te rijden. Zo is het klimaatcontrole-systeem links/rechts gescheiden.
Een probleem dat al tijdens de eerste testrit met de Yaris in 2011 werd geconstateerd, is helaas nog steeds niet opgelost: het beeldscherm van het gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem is slecht ontspiegeld. Als er ook maar een beetje zon is, is het beeldscherm onleesbaar. De klank van het standaard audiosysteem is matig. De helderheid ontbreekt, alsof het geluid van achter een gordijn komt.
Binnenkort is ook "MirrorLink" beschikbaar in de Yaris, waarmee de (Android) smartphone in de auto geïntegreerd kan worden. Alhoewel MirrorLink in theorie een briljant systeem is, is het nog lang niet uitontwikkeld en in de huidige vorm zo goed als onbruikbaar. Omdat ontwikkelaar Google een speciale versie van Android voor in de auto heeft aangekondigd, is de verwachting dat MirrorLink ook niet verder ontwikkeld zal worden.
Hybride
De Yaris is één van de weinige kleine auto's die leverbaar is met hybride-aandrijving. Dat wil zeggen dat onder de motorkap zowel een benzine- als een elektromotor zijn te vinden. Bij lage en onregelmatige snelheden wordt de elektromotor ingezet. Op hoge, constante snelheden zorgt de benzinemotor voor de aandrijving.
De gebruiker heeft hier geen omkijken naar, de computer bepaalt wanneer welke krachtbron wordt ingezet. Indien nodig worden zelfs beide motoren tegelijk gebruikt om maximaal te kunnen presteren. Een Toyota-hybride is altijd voorzien van een automaat, dus ook in dat opzicht is hybride-rijden alleen maar makkelijker.
De software van deze hybride-aandrijving is iets aangepast voor het nieuwe modeljaar. De computer laat zowel de elektromotor als de benzinemotor langer hun werk doen en kiest minder vaak voor een combinatie van beide. Het aangename duwtje in de rug van de elektromotor blijft steeds vaker uit. Bovendien is de enorme rust, die zo kenmerkend is voor hybride-rijden, een fractie minder.
Volgens de geleerden is dit echter een doelbewuste keuze, omdat de batterij wordt ontzien en het verbruik per saldo lager uit zou komen. Op papier is de CO2-uitstoot (mede) dankzij deze aanpassing met 4 gram per kilometer verlaagd. Voor zakelijke rijders betekent dit dat de Yaris Hybrid in 2014 én 2015 in aanmerking komt voor 14% bijtelling. Het testverbruik pakte helaas hoger uit dan tijdens een eerdere testrit met de Yaris Hybrid. Dit keer noteerde de verbruiksmeter 4.1 liter per 100 km (fabrieksopgave: 3.3 liter per 100 km).
1.0 benzine
De Yaris was al leverbaar met een 1.0 liter driecilinder benzinemotor. Voor de recente introductie van de geheel nieuwe Aygo is deze motor zo sterk verbeterd dat de technici, niet onterecht, spreken van een geheel nieuwe krachtbron. Die nieuwe motor is nu ook leverbaar in de Yaris. Het verschil is vrijwel direct merkbaar. Voor een driecilinder motor is de loop uitermate verfijnd en het geluidsniveau bijzonder laag.
Na een ontspannen rit in de Yaris Hybrid, vraagt de Yaris 1.0 enige gewenning. Wanneer te voorzichtig met het gaspedaal wordt omgesprongen, komt de Yaris 1.0 wat aarzelend van de plek. Bij een laag toerental zal de motor nooit bokken of tegenstribbelen, maar om vlot met de verkeersstroom mee te komen is het belangrijk om niet té zachtzinnig om te springen met de pedalen.
Een tussenacceleratie van 50 naar 80 km/u wordt juist met verbluffend gemak uitgevoerd. Eenmaal op de snelweg moet de kleine motor hard werken om een hoge snelheid te bereiken, maar houdt die vervolgens met gemak vast. Zelfs bij een relatief hoog toerental (120 km/u = 4.000 tpm) is de kleine motor bijzonder stil. De beloofde verbeterde geluidsisolatie doet de Yaris merkbaar goed!
Ook voor de 1.0 liter motor geldt dat het door Toyota opgegeven verbruik in de praktijk nauwelijks is te realiseren. Op een eenvoudig traject kwam het gemiddelde verbruik uit op 5.1 liter per 100 km (fabrieksopgave: 4.1 liter per 100 km).
Weggedrag
Ook het onderstel is tijdens deze verjongingskuur onder handen genomen. Net als andere kleine auto's is de Yaris wendbaar, overzichtelijk en gemakkelijk te parkeren. De besturing is echter nog exacter, zonder nerveus te worden. Wanneer een bocht (te) snel wordt genomen, is merkbaar dat de grenzen iets verder liggen dan voorheen. Bovendien reageert de Yaris nog goedmoediger op stuurfouten. Tegelijkertijd is het comfort op slecht wegdek iets verbeterd.
In tegenstelling tot andere compacte auto's heeft de Yaris daarom een zekere waardigheid over zich. Dankzij deze hoge mate van verfijning wist de Yaris zich al te onderscheiden van andere compacte auto's, en juist op dit punt is de vernieuwde Yaris nog beter geworden.
Conclusie
De Toyota Yaris heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2014. Daarbij zijn de sterke punten sterker geworden, maar eerder gevonden problemen niet of nauwelijks opgelost. Nog steeds is het beeldscherm bij zon onleesbaar, staan de stoelen onder een vreemdsoortige hoek en is het beloofde lage verbruik in de praktijk nauwelijks te realiseren.
Daar staat tegenover dat het uiterlijk er met sprongen op vooruit is gegaan. De hybride-motor heeft een lagere CO2-uitstoot gekregen, waardoor de Yaris voor zakelijke rijders ook op de langere termijn aantrekkelijker is geworden. De vernieuwde 1.0 liter motor is een echte aanwinst dankzij een veel mooiere loop en een lager verbruik. Het was dus meer dan de moeite waard om de Yaris nog een x te rijden!
- Ruim
- Zeer comfortabel
- Scherp financieel aanbod (zowel particulier als zakelijk)
- Niet zo zuinig als beloofd
- Beeldscherm slecht ontspiegeld
- Beperkte voetruimte voor bijrijder