Forum Toyota RAV4 (2013 - 2018)
Reacties van eigenaren
Ervaring met Toyota RAV4 Hybride awd: Ik heb deze auto gekocht om over enkele jaren met de caravan (1400 kg) door Europa te reizen. Zou enkele jaren geleden een stevige dieselaar nog de beste keus zijn, nu is dat beslist de Rav4 Hybride AWD: comfortabel, sterk (197 pk) en zuinig. Ik ben zeer tevreden!
Ervaring met Toyota RAV4 2.5 AWD HYBRID: Echt een heerlijke auto! Veel trekkracht, zeker icm hybrid, de electromotoren werken soms merkbaar mee. Zeer comfortabel, niet sportief.
Ruim interieur en goede afwerking. Wij hebben de meest luxe uitvoering, leder, handsfree achterklep, led koplampen ed. Met caravan naar Italie geweest, dat ging prima! Wel wennen dat motor soms hogere toeren maakt, maar geluidsniveau blijft beperkt. Fijne (traploze) automaat. Volgende mnd op wintersport, kijken hoe dat bevalt en of dat de AWD nog helpt in de bergen / besneeuwd gebied. Geen enkele storing tot nu toe. verbruik 1:17, met normale rijstijl.
Antwoord: Wij staan ook op het punt om de Rav4 hybrid executive te kopen. Echter lees ik op het caravan forum niet zulke goede ervaring. Ik moet er wel bij zeggen dat die ervaring van een iemand is.
Antwoord: Inderdaad niet zo geweldig, zogenaamde Japanse kwaliteit. Pak gewoon een VW Touran 1.5 TSI met DSG. Daar praat je toch over een andere kwaliteit auto: mooier, beter, technisch nagenoeg perfect en trekt een caravan zonder problemen.
Antwoord: Weet niet wat schrijfster met zogenaamde Japanse kwaliteit bedoelt, maar ik kan je verzekeren dat de VW Touran op vele vlakken het verliest van de Japanners. Kijkend naar de pechstatistieken zie je dat de Japanners nog steeds superieur zijn aan de Europese auto's. Wellicht dat de beoordeling toch wat (Schmitz) land georienteerde aspecten behelst. Jammer een beoordeling zou altijd op basis van objectieve argumenten moeten gaan...!
Antwoord: KarolaSmitz moet je niet al te serieus nemen. Waarschijnlijk is hij (of zij) gewoon een Toyota-hater. Bij de beoordeling van een Toyota CH-R is hij/zij van mening dat een Ford Transit (bestelbusje) beter rijdt dan een CH-R. Dan maak je jezelf toch wel erg belachelijk.
Ervaring met Toyota RAV4: Prettige auto. Nodigt uit om te cruisen en te genieten van de omgeving en mooie muziek.
Ervaring met Toyota RAV4 D 2.5 Hybrid: Kijk door de prijs heen, de RAV laat op een onderdeel de aansluiting met de premium merken liggen en dat is het ontbreken van CarPlay of de Android mogelijkheid. Verder is de auto zeker competitief met de bekende premiummerken, voor aanmerkelijk minder geld.
Ervaring met Toyota RAV4 Style: Onze eerste Toyota is een demo uit Zevenaar. We zijn zeer tevreden over de gehele linie van tevredenheid. We zitten vorstelijk en ruimte genoeg. De RAV4 is geen strepentrekker maar daar is de auto ook niet voor bedoeld. De motor doet zijn werk soepel, soms is terugschakelen nodig om in te inhalen. Bewust gekozen voor een handbak omdat de automaat een hinderlijke toon produceert in de hogere toeren. Het was wel even wennen om van een turbo aangedreven auto (Skoda) over te stappen op een conventioneel exemplaar. De motor grijpt iets later aan waardoor deze weleens afsloeg. Kwestie van gewenning van het doseren van het gaspedaal.
Ook over de service van Toyota zijn we tevreden. Bloemberg uit Zevenaar (aanschaf) prima en van Dorst in Rijen (nu in onderhoud) eveneens prima.
Ervaring met Toyota RAV4 2.0 VVT-i EX Buss.: Ik heb sinds 3 maanden de nieuwe Toyota Rav4 in bezit. Ik heb voor deze Landcruiser, Avensis en Prius gereden. Ben daar altijd zeer tevreden over geweest. De nieuwe Rav4 daar ben ik tot nu toe ook erg tevreden over. Het is een prachtige ruime auto met een hoge fun factor. Heeft een mooie vormgeving en is ook wel lekker sportief als je echt een keer 4x4 wil rijden. Zeer geslaagd model met een stijlvolle uitstraling.
Nu ik voor het winterseizoen nieuwe winterbanden en velgen wilde kopen kwam ik een zeer nadelige kostenpost tegen. Het fenomeen bandenspannings sensoren of te wel het TPMS (Tire Pressure Monitoring System) systeem kwam om de hoek kijken. In de zomerbanden met velgen zitten deze sensoren standaard in. Deze communiceren met de computer van de Rav4 en geven aan wanneer een of meerdere banden een te lage spanning c.q. druk hebben. Deze sensoren worden vanaf 1 nov 2014 verplicht gesteld. Weer zo'n leuke maatregel en bemoeienis van de EU. Allemaal aardig en ook wel nuttig, maar het kost ons wel weer een hoop geld deze sensoren. Wil je winterbanden met velgen hebben dan ben je bijna verplicht om zo'n sensor aan te schaffen. Je kan het ook laten, maar dan heb je continue het waarschuwingslampje branden op je dashboard. Erg vervelend de hele tijd om naar te kijken. Of je zou winterbanden op de gewone velgen moeten laten leggen en dan weer omwisselen na de winter. Is niet echt goed voor je velgen en kost ook weer veel. Wat echter nog vervelender is, is de aanschafsprijs bij Toyota van deze sensoren. Je hebt er vier nodig en de prijs per stuk die ze ervoor vragen is schandalig hoog. 150 euro per sensor moet je ervoor betalen. Kom je op een bedrag uit van 600 euro. Deze sensoren hebben allen een unieke ID en moeten na iedere wisselbeurt zomer-winter of omgekeerd elke keer weer opnieuw ingelezen worden bij de dealer en in het systeem van de Rav4. Het systeem kan alleen maar 4 IDs opslaan. Dus dit kost je ook weer tijd en geld. Bij Toyota biedt men nu 17 inch LM velgen met winterbanden en sensoren aan voor 1.665 euro. Smaken verschillen uiteraard, maar deze velgen (Anzio Light) zijn niet echt mooi. Wil je andere velgen dan kom je op een kostenplaatje van 2.000 euro of meer uit.
Abnormale hoge bedragen die Toyota hiervoor vraagt. Echt erg onredelijk allemaal. Ben gaan zoeken naar alternatieven. Bij de Duitse firma NOVOTEC (www.autoteile-owl.de) in Minden (achter Osnabrück) kan je programmeerbare TPMS sensoren kopen die compatibel zijn met de Rav4 en alle andere automerken. 4 sensoren kosten daar 248 euro. Als je de IDs van je normale velgen met sensoren laat uitlezen en je stuurt deze op naar NOVOTEC dan programmeren ze deze IDnulls in de nieuwe sensoren en sturen ze op. Je kan er ook zelf naartoe rijden, dan worden ze daar direct uitgelezen en de code ID wordt meteen 1 op 1 gekopieerd in de nieuwe (of vervangende) sensor. Het voordeel is dan dat je dezelfde IDs hebt voor zomer en winterbanden en deze niet bij iedere wisselbeurt opnieuw hoeft te laten inlezen. Je moet de nieuwe sensoren met velg en band wel op dezelfde plek bv. linksvoor of rechtsvoor monteren waar ook normaal de zomerbanden zitten. Maar dit is de allerminste moeite om daar even rekening mee te houden. Je bespaart enorm veel geld met deze sensoren. Je kan velgen zoeken en banden die jezelf mooi vind en voor veel betere en lagere prijzen dan Toyota zelf hanteert. Heb je sensoren nodig voor je winterbanden, doe hier dan je voordeel mee. En je hebt 2 jaar garantie op de sensoren. Je kan dit bedrijf ook via ebay vinden via zoeken op TPMS Sensor voor RAV4 2013.
Antwoord: Bedankt voor deze tip van de bandenspanningssensoren, sta je normaal niet zo snel bij stil. Onze huidige Rav4 (2006) heeft allround banden waardoor winterbanden niet echt nodig zijn, maar goed om rekening mee te houden bij upgrade naar huidige model.
Hoe zit het met de ruimte in praktijkgebruik? Volgens tests is hij toch wel veel ruimer geworden maar hoe is dat bruikbaar in de praktijk?
Antwoord: De prijzen van de sensoren genoemd in het vorige artikel zijn pertinent ONJUIST. Deze liggen tussen de euro 250- en max euro 300- gemonteerd en wel.
Antwoord: Ik heb ook een RAV 2.0 Exe Bussn uit 2013. Inderdaad zitten er M&S banden standaard onder gemonteerd, alleen zonder het algeheel erkende vorstteken erop. Dus voor de winterritten door Duitsland voldoen deze banden niet en heb je een set echte winterbanden of wielen nodig.
Ik heb een extra set gekocht en de spanningsindicatoren heeft de garage in het reservewiel gelegd en normale ventielen in de velgen. Reservewiel goed op spanning gebracht en dus is de indicator op het dashboard uit, want voor alle 4 wordt nu hetzelfde gemeten, welke wielen ik ook monteer. Natuurlijk wel blijven opletten bij een zachte of lekke band, maar dat is niet anders dan vroeger. De indicatoren hebben overigens ook geen vaste plaats op de auto.
Dit was voor mij de beste en qua kosten normaalste oplossing.
Ervaring met Toyota RAV4: Probleemloze, comfortabele auto, zoals je bij Toyota gewend bent.
Ervaring met onderhoud: Onderhoud bij Toyota Yokamotril,in Velez-Malaga in Spanje/Andalusia. Zeer tevreden. Goede service en de kosten bedragen de helft wat het hier in Nederland bij een officiele dealer kost.