Toyota Prius (2003 - 2009)
EuroNCAP beloont Toyota Prius met vijf sterren
De meest schone auto die op de markt te koop is, is tevens de eerste hybride-auto die Euro NCAP aan een crashtest onderwerpt. De Prius is van meet af aan ontworpen om maximale bescherming te bieden aan zijn inzittenden. Daarvoor zorgen onder andere de stijve, maar tegelijkertijd lichte carrosseriestructuur en het uitgebreide airbagsysteem met acht airbags: tweefasen airbags voor de bestuurder en passagier; twee side airbags en vier curtain airbags. Ook het nieuwe, tweefasen waarschuwingssysteem voor de veiligheidsgordels draagt bij aan de mate van veiligheid. Om de knieen van de bestuurder te beschermen bij een aanrijding, is het cilindervormige contactslot vervangen door een startknop.
Om de carrosserie een combinatie van laag gewicht en optimale crashbestendigheid te geven, heeft Toyota al in een vroeg stadium in de ontwikkeling van de Prius een groot aantal computersimulaties van aanrijdingen uitgevoerd. Hierdoor konden de ontwikkelingsingenieurs vanaf het begin van het project de juiste koers volgen. De crashdata verkregen uit de botssimulaties zijn daarna aan de hand van 125 echte botsproeven getoetst, waarmee het botsproefprogramma van de Prius veel uitgebreider is dan gebruikelijk bij de ontwikkeling van een nieuwe auto.
Om de optimale balans te vinden tussen gewicht en sterkte bestaat ongeveer 45 procent van de Prius carrosserie uit staal met een hoge treksterkte. Toyota is naar eigen zeggen de eerste fabrikant die voor cruciale onderdelen als de B-stijl staal met een extreem hoge treksterkte gebruikt, waarbij de carrosseriedelen heet worden geperst. Dankzij dit procede is dit materiaal 2,5 keer sterker dan normaal staal met een hoge treksterkte.
Bij de ontwikkeling van de tweede generatie Prius is veel aandacht besteed aan kinderveiligheid en ongevallen die veel in de praktijk voorkomen zoals aanrijdingen tussen voertuigen met een verschillend gewicht. Dit type ongeval komt in Europa veruit het meeste voor en daarom is de Prius getest tijdens botsingen met de veel grotere Toyota Land Cruiser. Bij deze proef rijden beide voertuigen met een snelheid van 50 km/h op elkaar. Zelfs in deze ernstige situatie worden de inzittenden optimaal beschermd.
Voor een optimale bescherming bij aanrijdingen van achter is de carrosserie op belangrijke plaatsen verstevigd en de constructie van de rugleuning versterkt. Daarnaast beschikt de Prius over stoelen met Toyotas WIL (Whiplash Injury Lessening) design die de nek van passagiers beschermen tegen een whiplash.
Zowel het hoogspanningscircuit van de hybride-aandrijving als de brandstoftank zijn beschermd tegen aanrijdingen. De accu van het hybridesysteem is boven de achteras gemonteerd: de veiligste plek bij een botsing. De Circuit Break Sensor onderbreekt in geval van een aanrijding direct het hoogspanningscircuit, nog voor de airbags volledig zijn opgeblazen. De brandstoftank is gemaakt van nieuw lichtgewicht multiplex kunststof met een optimale crashbestendigheid. Zelfs wanneer de Prius met 50 km/h van achter door een SUV wordt aangereden, blijft de brandstoftank lekvrij.
De tweede generatie van de Toyota Prius, die eerder dit jaar werd geintroduceerd, is de eerste auto die gebruikmaakt van Toyotas revolutionaire Hybrid Synergy Drive. Andere hybride-auto's op de markt gebruiken een benzinemotor om hun piekvermogen te bereiken, terwijl de elektromotor slechts een ondersteunende functie heeft. Bij Toyota Hybrid Synergy Drive heeft de elektromotor hierbij een prominentere rol en hij wordt ook gebruikt om de auto zonder de hulp van de benzinemotor aan te drijven.
De Prius biedt de ruimte, de prestaties en het comfort van een royale middenklasser, terwijl het brandstofverbruik vergelijkbaar is met dat van de zuinigste diesels uit het B-segment; het segment waartoe een auto als de Toyota Yaris behoort. Gemiddeld kan de nieuwe Prius toe met slechts 4,3 liter op 100 km (volgens EC-norm). Met deze cijfers verslaat de Prius iedere compacte stadsauto. Vanzelfsprekend valt de nieuwe Prius ruimschoots binnen de EURO IV-emissienormen.
Doordat de consument geen BPM belasting hoeft te betalen op deze schone hybride-auto, begint de consumentenprijs van de Toyota Prius bij € 25.250,-.