Suzuki Liana
Wel de ruimte, niet de lasten
Voor modeljaar 2004 kreeg de Liana een ander gezicht. De auto is daarmee minder "vreemdsoortig" en meer acceptabel voor een grote doelgroep. Zijskirts en lichtmetalen velgen met brede banden moeten voor een sportieve aanblik zorgen.
De wijzigingen in het interieur zijn opvallender. De middenconsole is uitgevoerd in een opvallend zilverkleurig materiaal. Hierin zijn de bediening van het audiosysteem en de airconditioning ondergebracht. Het sportieve en prettig in de hand liggende stuurwiel en groot Suzuki-logo maakt het verbeterde interieur af.
Afkortingen
Japanners zijn dol op interessant klinkende afkortingen. Liana staat voor: Life in a new Age. Het betekent niks, maar het klinkt leuk. Deze diesel-variant luistert naar een tweede acroniem en wel "DDSi", wat staat voor Diesel Direct Injection Suzuki. Deze afkorting moet met een nog grotere korrel zout worden genomen, want deze common-rail diesel is rechtstreeks afkomstig van Peugeot. De diesel in kwestie heeft zich inmiddels in onder andere de 206 kunnen bewijzen.
De 1399 cc metende viercilinder is goed voor een nette 90 pk. Vooral na een koude start nagelt de zelfontbrander er lustig op los. Ongeacht een koude of warme motor, schakelt de Liana diesel, zeker voor een Japanner, opvallend zwaar.
Stad en snelweg
In de stad moet de diesel hard werken en voelt het gehele mechaniek minder geraffineerd dan dat van de benzineversie. De bestuurder is zich er continu van bewust dat dit een diesel is.
Dat wordt heel anders op de snelweg. Daar mag de motor toeren maken en dan blijkt deze kleine diesel over behoorlijke spierballen te beschikken. Niet minder dan 200 Nm aan trekkracht maakt de Liana diesel tot een prima lange afstandsrijder die geen enkele moeite heeft met (zeer) hoge kruissnelheden. Als bonus mag de Liana diesel ook nog eens een aanhanger van maximaal 1.200 kg trekken.
Rijkwaliteiten
Het uiterlijk van de Liana houdt het midden tussen dat van een personenauto en een MPV. Het weggedrag gaat daar helemaal in mee.
In bochten is zelfs bij een bescheiden snelheid merkbaar dat het zwaartepunt hoger ligt dan gemiddeld. De banden wringen al snel en het is te merken dat de Liana liever rechtuit wil in een (te) snel genomen bocht ("onderstuur"). Iets meer aandacht aan een meer stabiel stuurgedrag had het gevoel over de gehele auto sterk kunnen verbeteren.
Bij het beoordelen van de rijkwaliteiten is het echter van belang te bedenken wat deze auto kost en in dat licht zet Suzuki een nette prestatie neer. Een dieselauto in dit segment moet ongeveer 30.000 km per jaar afleggen om zichzelf terug te verdienen. Dan is de Liana diesel, mede dankzij de bewezen hoge betrouwbaarheid van Suzuki, ineens een zeer voordelige kilometervreter.
Conclusie
De Suzuki Liana is nog altijd een bijzondere mengvorm. Is dit een MPV of een hoge personenauto? Is dit een onschuldig stadsautootje of een serieuze zakenauto? Een proefrit met de nieuwe Liana leert dat de auto nog steeds een tussenvorm van beide is. Dankzij de vorm biedt de Liana veel binnenruimte (ook achterin!), maar blijft de Liana compact en handelbaar in druk verkeer.
Met de nieuw toegevoegde dieselmotor in het programma, is de Liana nu ook aantrekkelijk voor de leasemarkt. Het eindoordeel: de Liana is ruim en voordelig, maar in alle andere opzichten is dit nog steeds een compacte en eenvoudige Suzuki.
- Facelift heeft auto goed gedaan
- Bijzondere tussenvorm MPV en personenauto
- Matige wegligging
- Dieselmotor minder prettig in stadsverkeer