Forum Suzuki Grand Vitara
Reacties van eigenaren
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 1,9 DDiS Exclusive: De koppeling maakt met een koude motor een rammelend geluid (als of er een nieuw druklager in moet). Dat doet hij al vanaf het moment dat ik hem met 30000 km gekocht heb.Volgens de dealer is dat normaal en hoort dat bij deze auto! Dus het komt er op neer dat ik met deze rammelbak moet blijven rijden of ik moet een andere auto (merk) kopen omdat alle Grand Vitara's rammelen. Verder een mooie auto die fijn rijdt. JAMMER JAMMER.
Antwoord: Ik heb die ervaring ook. Bij de aanschaf heb ik eerst een proefrit gemaakt met een iets oudere auto. Toen ik terug in de garage kwam zei ik: hoe iemand in zo'n auto kon rijden. Wat een schurend geluid zit er voor in de auto.
Bij de aanschaf had ik geen last, maar hoe langer ik er nu met rijd des te erger word het schurende geluid. De garage heeft er meer isolatie tussen gedaan, maar je blijft je er aan ergeren.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 5-deurs 2.4 exl: Standaard verlichting kan beter.
Niet uit te schakelen AWD, daarom geen minder benzine gebruik.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara Benzine automaat: Wel iets duurder in gebruik, maar je hebt wel een 4x4 van klasse.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 1.9 5-drs exclusive: Jammer genoeg levert Suzuki maar een vermogensvariant (129pk) van de 1.9 (Renault)diesel. Deze motor is eigenlijk te licht (en rumeurig) voor de auto. Ideaal gesproken zou er een 2.2 diesel (Honda of Ford) in horen. Chiptuning zou misschien een oplossing kunnen zijn?
Ik heb er bij aankoop een set Koni FSD (frequentie selectieve dempers) onder laten zetten. Een echte aanrader! Deze geven een perfect compromis tussen comfort en wegligging.
Antwoord: Ik ben zeer te vreden van mijn Grand Vitara, heb hem laten ziptunen naar 160 pk, dat is een bommetje. Heb tegenover een Mercedes ML 3.2 gestaan en drie maal gewonnen. Rijd perfekt en 1 liter diesel zuiniger.
Antwoord: Ik heb mijne laten tunen bij epi tuning, heb 160 pk en 400 nm geloof mij een m-b ml 3.2 hou je nu bij. En ziptuning is niet goed voor de wagen he, is gewoon software dat ze voor elke wagen kopen, dus niet echt is aangepast. Bij epi verandere ze echt u curves in de hoofde pc, of hoofdcomputer dat recht onder in de motorkap zit, moet open voor deftige chipping, als je laat doen doet het deftig :D
Antwoord: Toch uitkijken met chiptunen, de Renault diesel in de GV is niet de meest betrouwbare motor. Het is helaas geen Japanse kwaliteit.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 2.0 5deurs Shogun: Ik rijd nu een jaar lang met een nieuwe Grand Vitara door Rwanda. Geen enkel probleem, ook niet op modder of heuvels. Hij is niet gebouwd om hard te gaan, maar boven de 100 kom ik niet. Confortabeler en lichter en zuiniger dan een Toyota Prado / Landcruiser. Een aanrader voor Afrika.
Ervaring met verkoop: De levering was trager dan verwacht.
Ervaring met onderhoud: Lokale garage in Rwanda
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 2.4 Executive Aut.: Automaat is soms zoekerig, alleen de 3.2 heeft een 5-traps automaat. De 4-traps is eigenlijk niet voldoende, veel toeren en geluid bij 120 km. Probeer bij aanschaf ook eens een stuk met 40 km te rijden, dan maakt de motor erg veel lawaai. Lange stukken inrijden, de stoelen missen steun in de onderug (geen lendesteun) dus niet geschikt voor mensen met een slechte rug. De 177 pk voelt voor de auto nog wat te licht aan, automaat schakelt wel absoluut schokvrij. 100 meer een cruiser en trekauto dan echte reiswagen voor op de snelweg, tenzij niet harder dan 100 km/u wordt gereden. Maar daarbuiten wel weer een probleemloze auto, zeer betrouwbaar en de dealers zijn gewoon goed.
Antwoord: Tot 100? Ik rijd ook met een 2400 5 deurs en tot 130 km/uur of meer. Heerlijk stil en super strak over de weg. Erg miskende auto.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 1.9 ddis high ex 5dr: Comfort: De auto rijdt lekker strak, maar wel als een echte 4x4. Dat betekent, dat de auto stugger veert dan een normale personenauto of luxe SUV. Dit is ook te merken aan het verbruik.
Uitrusting: Prima, zeker in verhouding tot de prijs (vergelijkbare Duitse en Japanse auto's zijn duurder). Het standaard elektrisch schuifdak in de High Executive spreekt me het meest aan. Stoelen zouden echter iets beter kunnen en ik mis voorzieningen als automatische inschakeling ruitenwissers, koplampen en automatisch dimmende binnenspiegel.
Problemen: Geen grote noemenswaardige problemen. Heeft alle beurten gehad (ben erg tevreden met Suzuki-dealer AutoDekker in Oud Beijerland) en dit heeft geen bijzondere problemen aan het licht gebracht (inmiddels heeft de auto al meer dan 151.000 km gelopen). Wel is het roetfilter flink volgelopen.
Na chiptunen (chiptunen 160 pk 380 nm, km-stand 40.000) wel last gehad van losschieten turboslang (bij 80.000 km en 120.000 km) en een versleten kogellager.