Forum Suzuki Grand Vitara (1992 - 2005)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik heb een XL7 uit 2003 net over de 2 ton een jaar in mijn bezit. Er zitten nu general at3 bandjes onder en een extra koeler voor de automaat. Van de zomer naar Tsjechie geweest met 1400 kg erachter geen probleem ook met de afstand niet 1200 km. Ben er blij mee en ga hem volgend jaar ophogen, snorkel erop en een lier. Het is in Tsjechie gaaf off road rijden in de bergen.
Grt. Michael.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 2.5 v6 24v: Zelf verenlift toegepast incl diffdrop e.d., lier en vrijloopnaven voor geinstalleerd. Vindt 'ie allemaal geen probleem. Met spoorverbreders liggen er nu BF Goodrich AT's op, 255/70R16. Her en der stukjes wielkast ruimer gemaakt hiervoor. Kortom, laat zich goed aanpassen van SUV naar terreinauto.
Ervaring met verkoop: Cliche autodealer. Heb er na de aankoop veel aan gedaan. Kom nog steeds prutswerk van de vorige eigenaar tegen helaas.
Ervaring met onderhoud: Betrouwbare auto.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara: Rijd sinds 2004 als tweede auto erbij een Suzuki Samurai uit '89 die ik zowel in terrein als op de weg gebruikte, maar na enkele jaren was mij de roest te hevig en ben in 2012 over gestapt naar een SJ 413 LWB met een Swift gti 1300 blok er in, dat was wel heel iets anders.
Maar sinds een paar weken is die de deur uit gegaan en rijd nu een Grand Vitara 3-deurs van 1992 met 19.500 km op de teller. Het is wat rijcomfort betreft een heel andere auto; rijdt stukken beter. Moet aan de onderkant wel wat bijgewerkt worden wat betreft roestvorming, maar alles is nog wel hard.
Het is voor mij verder nog afwachten hoe hij zich verder houdt bij mij.
mvg Roro
Ervaring met verkoop: Monteurs laten volgens mij nog wel eens wat achterwege wat betreft afwerking. Handremlampje bleef branden. Voor verkoop hebben zij alles losgehaald, schijnt 'ie klem te zitten tussen een metalen plaat bij de versnellingspook en chassis, dus contact met chassis.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 2.0: Ik bezit de Suzuki Grand Vitara 4x4 2.0 komend voorjaar 2 jaar. Ben erg tevreden over de prestaties van dit monster in het veld, daar ik (evenals mijn vrouw) deze dagelijks gebruikt in het veld (wildbeheer). De teller staat op 265.000km.
Wat ik wel regelmatig tegenkom momenteel is, tijdens het rijden in de 1e versnelling in het veld, dat de motor begint te schudden, uitlaat knalt en behoorlijk hapert en vervolgens en de motor uitslaat en begint te stinken naar benzine....
Als deze een aantal minuten uit staat (de motor) dan start ik gewoon en deze lijkt dan prima maar dit lijkt mij niet normaal in de 1e versnelling. Kennelijk rijden in een te lage toeren? Iemand tips, suggesties? Deze zijn van harte welkom. Alvast dank! Bertus.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 2.0 4x4 automaat: Nu een jaar in bezit. Gebruikte auto met weinig km's. Zelf onderhoud is makkelijk te doen!
Een distributie ketting zit in het blok, dus dat scheelt enorm aan onderhoud. De multiriem/polyriem is heel makkelijk te vervangen (20 minuten werk). Uitlaat het beste te vervangen als de auto op een brug staat of minimaal een meter boven de grond op blokken.
Zijwind-gevoeligheid is helaas groot. Ritje zuidfrankrijk/italie/oosterijk was heerlijk en daarbij verrassend zuinig (1:12) ipv normaal 1:9. Heb goede zit en luxe aan boord. De automaat heb ik gekozen vanwege de rust en het gemak. Schakelen met de automaat in de bergen gaat geweldig. Erg makkelijk te shiften van laag 1 naar 2 naar automaat 3 en O.D. uitgeschakeld.
Ervaring met onderhoud: Ik doe zelf onderhoud omdat ik monteur ben.
Voor km-beurten en APK naar erkende Suzuki-dealer.
Antwoord: Nu een paar jaar verder. Had laatst een rare storing. Bij het starten, ging de motor op 2500 toeren draaien. Met een automaat is hiermee NIET te rijden! Dus oplossing zoeken op internet. Wat ik dan lees, is dat de luchtmassameter vuil zou kunnen zijn. Dus alles wat de inlaat aangaat is er af geweest en gereinigd, maar gaf geen resultaat. Hmm.
Zelf had ik het idee, dat het starten wat moeizaam ging. Met andere woorden: is de accu wel in orde! Meting er op en contact aan en starten maar, donders, accu-spanning daalde veel te ver. Dus,...oorzaak een defecte accu! Nieuwe gehaald, meteen een sterkere, en probleem was weg.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara: Mijn Suzuki Grand Vitara is van augustus 2002 reeds 138.000. nog nooit problemen gehad. Sinds 2 jaar een andere dealer. De auto rijdt nu veel zuiniger; veel beter af gesteld. Ik ben zeer tevreden over mijn Suzuki Grand Vitara 2.0 automaat.
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 2.0 automaat: Zeker aan te bevelen, wel achterdempers vervangen voor een kwaliteitsmerk.
Hoog verbruik.
Antwoord: Is bekend, met een grote boog omheen gaan, verkoop is aardig maar aftersales hebben ze nooit van gehoord.
Antwoord: Oppassen met deze onvriendelijke, arrogante, liegende en zelfs agressieve verkoper zodra je over garantie begint. Deze dealer zegt een half jaar echte garantie te geven, maar wil dat absoluut niet op papier zetten.
De eigenaar zegt gestopt te zijn met het Bovag lidmaatschap, vanwege het feit dat defecte accu's en dergelijke niet onder de Bovag garantie zouden vallen. Zijn garantie zou beter zijn... maar hij wil daar dus niets van op papier zetten. In werkelijkheid heb je dus niets op papier en zit je zonder garantie!
Zodra je daar als koper bedenkingen over hebt, kun je ophoepelen en wordt je de loods uitgezet. De enige service die je dan krijgt, is dat dan wel de deur voor je wordt open gehouden.
Deze dealer is zijn Suzuki dealerschap absoluut niet waardig. De slechtste dealer die ik ooit heb meegemaakt. Achteraf hebben wij op internet naar ervaringen over Han Schilder gezocht. Als we dat eerder hadden gedaan, waren we niet eens gaan kijken. Een gewaarschuwd mens.....
Ervaring met Suzuki Grand Vitara 2.0 FreeStyle II: Ik kocht mijn Grand Vitara met 70 000 km op de teller als opvolger van een Vitara Villager V6. Ik heb er nu ruim 140 000 km mee gereden in binnen- en buitenland en de auto heeft ons nooit in de steek gelaten.
De GV mag 1850 kg trekken, uniek voor een auto van dat formaat en gewicht. Groot pluspunt is de tussenbak met lage gearing. Die maakt hem tot een echte krachtpatser, in tegenstelling tot veel SUV's die het zonder terreinversnelling moeten stellen. Wat mij betreft is de GV dan ook geen SUV, maar een echte 4x4 /terreinauto. Ik trek met gemak mijn 1200 kg zware boot plus trailer het water uit.
Toch zou ik daarmee liever niet te ver willen rijden. De auto is weliswaar sterk genoeg, maar met een aanhanger die zwaarder is dan de auto zelf rijdt het niet echt prettig. Heel anders is dat met een lichtere aanhanger: vroeger trokken we een vouwwagen zonder enig probleem over hoge bergpassen.
De betrouwbaarheid is voortreffelijk en dat compenseert enigszins de relatief hoge brandstofkosten. Sinds afgelopen zomer is de aandrijving wat lawaaiig. Het klinkt als een versleten druklager en het is te horen bij alle versnellingen met uitzondering van de vierde. De auto rijdt en schakelt overigens nog steeds prima.
Ervaring met onderhoud: De enige grote kostenpost was een nieuwe uitlaat bij bijna 200 000 km, maar dat was dan ook direct 1000 euro, veel geld voor een uitlaat. Overige kosten betreft normaal onderhoud als banden, bougies, filters en smeermiddelen. Het onderhoud is goed zelf te doen, alles is vrij goed bereikbaar.